Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
geklapte aico slang
Gisteren kwam een ex collega lang om mijn airco bij te vullen af te persen. Ik was al erg blij, want hij had nog een restje R-12 weten te vinden. Hij zou aan het eind van de middag komen, dus had ik nog de hele dag de tijd om de waterpomp te vervangen (deze lekte :x ). Heb ik net de oude pomp eraf, komt hij al voorrijden :oops:
Terwijl hij vast begon met een lektest van de airco, heb ik de nieuwe pomp geplaatst en koelsysteem weer gevuld. In de haast vergeten de geleidingskap om de ventilator te plaatsen en denk "dat doe ik wel als hij klaar is". Airco bijvullen en het gaat prima, behalve dat de persdruk van de compressor wat aan de hoge kant is door het ontbreken van de ventilatorkap. Ik heb het dan over plm 18 bar ipv 16 bar. Op het moment dat mijn ex colega tevreden is over de vulling van de airco (interieur is dan al een klein vriescelletje), een doffe klap, een hoop gesis en veel stank in de garage. :twisted:
Na onderzoek waar het vandaan kwam hebben we de conclusie getrokken dat de slang die van de aircopomp naar de radiateur loopt (hogedrukslang) geklapt is :evil:
:evil: Einde koel interieur :evil:
Ik moet de slang nog ff onder auto uitsleutelen om te zien wat er precies kapot is, maar aan de oliesporen in de motorruimte te zien is het terminaal (voor de slang dan)
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Mooi K, Peter.......geen blijvende schade aan het systeem, hoop ik?
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
Antwoord
Kun je weer opnieuw gas zoeken... :roll: Vervelend!!!! :evil:
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Aan het systeem (waarschijnlijk) geen blijvende schade.
Het zoeken naar R-12 zou die ex collega van me gaan doen :wink: ,nog niet alles wat hij bij zich had zat er in, dus er nog een beetje Smile

Het hele verhaal is wel een beetje jammer. Had een hoopje om met een koele auto op vakantie te kunnen, maar die hoop ging in freondampen op.
Antwoord
Pas er maar mee op; dat spul werkt als zenuwgas! heb je je systeem wel 'dicht' gemaakt/gehouden na de plof; de compressorolie trekt vocht aan (al zou ik op dit moment niet weten waar vandaan Big Grin ) en da's nie' zo goed voor het systeem...
Antwoord
Dat "zenuwgas" ontaat alleen maar als je freon sterk verhit, dan ontstaat blauwzuurgas (bv bij solderen). Het gevaar aan ontsnappende freon is dat het zuurstof verdrijft en zwaarder is dan lucht, dat gaf vroeger nog wel eens gevaarlijke situaties tijdens het afblazen van koelmachines in kelders (toen was het nog niet verboden om freon af te laten blazen :wink: )

Het aantrekken van vocht door de compressorolie is idd een probleem. Als ik de slang ga demonteren draai ik meteen kappen op de aansluitingen. Maar volgens mij heb ik niet veel olie meer in mijn compressor als ik zo eens zag wat er over de vloer liep :evil:
Antwoord
Beroerd man.. En dat met dit weer.. Pffff.. :twisted: En zo´n hoge druk slangetje zal ook wel niet de goedkoopste zijn zeker..
Antwoord
Zo was ik vandaag even (voor de eerste keer) LPG gaan tanken... Maar ik had de vulslang niet goed vastgezet op de tank.

Gevolg: een grote rookkollom van bevriezend gas onder de auto bij het tankstation.

Beetje een blooper.

Maar goed.. Airco's. Ik zag op de sloop een hele rits R134a airco installaties op 740's zitten. Ik heb er al verlekkerd naar zitten kijken. Is dat niet wat ? Maar ja... Airco in mijn race-GT... Beetje zonde/raar/not-done.... Maar met dit weer.....
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Waarom zou je het niet doen?

Op het moment dat je al je paarden nodig hebt, laat je de airco gewoon uit. Ik denk niet dat de vrijdraaiende compressor heel veel PK's kost.
Antwoord
Heeft iemand nu al een adresje waar je die oude airco kan laten bijvullen? Ik hoorde dat dat eens in de drie jaar moet gebeuren...geen verstand van :-(
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)