Berichten: 6.729
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Ik heb het een en ander losgehaald aan mijn B230F. Ik wil dat allemaal weer netjes volgens het boekje vastzetten, maar ik kan het bijbehorende greenbook niet vinden en in de Haynes die ik heb kan ik het niet vinden.
Ik zoek de aanhaalmomenten van:
- afdekplaat voorop het blok waar de krukaskeerring en hulpaskeerring in zitten (en 2x de oliepan).
- krukaspoulie
- hulpaspoulie
- nokkenaspoulie
- nokkenas bevestiging
- klepdekselboutjes
- in- en uitlaatspruitstuk
Wie weet dat te vinden of heeft een goede bron hiervoor?
Berichten: 630
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2006
17 April 2015, 01:25
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 April 2015, 09:56 door Gideon.)
- boutjes voorhuis en 2x de oliepan: 11 Nm
- krukaspoelie: 60 Nm + 60 graden
- hulpaspoelie: 50 Nm
- nokkenaspoelie: 50 Nm
- nokkenas bevestiging: 20 Nm (ik ga ervan uit dat je de lagerkappen bedoelt)
- klepdekselboutjes: 11 Nm
In- en uitlaat spruitstuk weet ik de aanhaalmomenten niet van. Toen ik de cilinderkop van mijn 240Polar had verwisseld heb ik ze op "gevoel" goed vastgezet.
Vergeet overigens de spanrol niet: aanhaalmoment hiervan is 50 Nm.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Mooi lijstje .
Ik sta ook op het punt de boel weer in elkaar te schroeven dus dit komt goed uit .
Zeker de krukaspoelie en de nok/hulpaspoelie.
De rest lukt wel op het gevoel.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
- krukaspoelie: 60 Nm + 60 graden
In the book staan maar aanhaalmomenten voor 8 bouten, de rest gebruik je je gezond verstand.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 6.729
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
17 April 2015, 09:22
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 April 2015, 09:37 door Dopski.)
Super tnx heren.
Waar gevonden?
Ik bedoelde inderdaad de lagerkappen. En die van de spanrol is wel een goeie ja. Officieel moet je die zelfs na x aantal km nadragen via dat rubber plugje.
Berichten: 630
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2006
Dopski schreef:Super tnx heren.
Waar gevonden?
Ik bedoelde inderdaad de lagerkappen. En die van de spanrol is wel een goeie ja. Officieel moet je die zelfs na x aantal km nadragen via dat rubber plugje.
Bron heb ik van Chilton's.
Het nadragen van de spanrol via het rubberen plugje zal je moeten doen nadat de motor is warmgedraaid.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Berichten: 5
Topics: 2
Lid sinds: May 2020
Ik zie dat de vraag naar aanhaalmomenten in- en uitlaatspruitstuk nog steeds onbeantwoord blijft.
Precies deze aanhaalmomenten zoek ik nu ook.
Iemand een idee?
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Die zijn niet opgegeven. Maar aangezien het dezelfde maat en vorm moertjes zijn als de nokkenas-lagerkappen en in hetzelfde materiaal steken, zou ik beginnen met 20Nm.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 5
Topics: 2
Lid sinds: May 2020
(5 June 2025, 07:49)Marc1970 schreef: Die zijn niet opgegeven. Maar aangezien het dezelfde maat en vorm moertjes zijn als de nokkenas-lagerkappen en in hetzelfde materiaal steken, zou ik beginnen met 20Nm.
Daar zou toch iets van bekend moeten zijn, alle andere schroefverbindingen zijn gedefinieerd.
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Verre van. In het B17-B23 handboek TP30156 zijn 8 aanhaalmomenten benoemd in het specificatiedeel, en in B200-B230 TP30870 keurig herhaald. Recenter handboek is mij onbekend.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969