hallo ik ben tom en ik heb mijn volvo nu 2 jaar en hij heeft mij tot nu toe altijd probleemloos overal... maar dan ook echt overal heengebracht. op verzoek van bekenden en mensen waar ik mij onderdelen heb opgescharreld nu toch is het verhaal van het witte schip en wat hij allemaal meemaakt.
eerst de geschiedenis zover ik hem ken. ik ben de 9e eigenaar en hij is orgineel nederlands. ik heb hem gekocht van een man die hem als 2e auto bij zijn bedrijfs wagen had voor belasting voordelen. maar die heeft hem nooit gebruikt. wat resulteerde in een volledig groene volvo omdat hij onder een boom stond. hij heeft 2 jaar in het bos gewoond zeg maar. toen hij daar weg moest zaten alle remmen vast ( niet zo heel gek natuurlijk) heeft hij hem naar een maat gebracht en die heeft er voor 400 euro helemaal nieuwe remmen opgezet. is nogal een investering op een auto die je voor 700 euro op marktplaats aanbied maar goed.
ik had 500 geboden en heb hem voor 600 meegenomen ik blij en hij niet zo geloof ik maar goed hij was er nou ook niet zo zuinig op haha:redface:. dus ik hem even schoongemaakt en toen bleek hij super schoon wit te zijn [ATTACH=CONFIG]4333[/ATTACH]
eenmaal thuis dacht ik nu maar is even op onderzoek of er ook iets is bijgehouden boekjes onderhoud of iets dergelijks. helemaal niets behalve dat er met benzine stift op het schutbord stond dat hij een beurt had gehad bij 270000.... ohjee hij staat nu op 490000 dus ik heb eerst de motor onder handen genomen. en toen ben ik gewoon gaan rijden.
na niet al te veel km kwam ik er achter dat de achter as er bijna los onder hing om dat alle rubbers vergaan waren dus ja dat werd eigenlijk het eerste echte project! een PU onderstel. dus ja ik bij ipd en powerflex het nodige besteld en er in een avond er onder gemaakt. in de veronderstelling dat voor nog goed was dat eerst zo gelaten. wat resulteerde in een heel raar sturende volvo! je hebt het idee dat je voorwielen los zitten omdat de achterkant in een keer strak blijft zitten. dus het weekend erop de voorkant ook klaargemaakt. en dat is echt een aanrader voor de mensen die een station rijden met standaard rubber. ik heb laatst nog in een originele 245 gezeten en ik had het gevoel dat hij omviel in de bocht haha. ik heb gelijk achter de verstelbare panhard en trekstangen van ipd genomen omdat ik zomers de auto omlaag heb en in de winter omhoog.
omdat het toen al herfst was heb ik hem toen achter verhoogd met dikkere veren en 195/70/14 banden met heel grof profiel. omdat wij in die tijd wel geregeld op zandpaden etc komen heb ik er ook een rvs plaat onder gemaakt zodat er niet zoveel modder/ stenen/ en andere zooi in het motorruimte komt. verder heb ik een giga roofrack en dikke verstralers er op gemonteerd. dit was echt de ideale offroad vakantie wagen!
[ATTACH=CONFIG]4335[/ATTACH]
project turbo!!!!
ik had al een tijdje het idee om er een turbo op te bouwen. en toen kwam er een moment dat mijn rijdbewijs werd ingevorderd en dat ik een tijdje thuis kwam te zitten. stil zitten kan ik niet dus marktplaats aan geslingerd en het een en ander opgescharreld. de volvo van binnen even schoongemaakt en op de brug gezet.
[ATTACH=CONFIG]4334[/ATTACH]
het eerste plan was een beetje een late zaterdag avond variant
. het idee was om alles van volvo om het blok heen er af te slopen en zelf een in en uitlaat spruitstuk te maken en een holset hx35 of id er op te zetten met een dikke intercooler en alles op kdfi of megasquirt te laten draaien. bij nader inzien bleek het toch niet zo handig om op een standaard blok dit te doen. dus heb ik wat anders bedacht.
het tweede plan. als je nou alles van een 940 turbo op een 240 bouwt ben je er ook...... is in de praktijk iets ingewikkelder dan het klinkt maar is wel makkelijker dan plan 1 en heeft meer kans op succes. dus ik opzoek naar spullen van een 940 turbo of b230ft.
in de tussentijd had ik de volvo al op de brug staan en was al begonnen met demonteren
[ATTACH=CONFIG]4336[/ATTACH]
toen kwam ik in contact met ene stevves via markplaats die had nog het een en ander van zijn 940 liggen dus een deal was snel gemaakt en ik had een bijna complete turbo kit voor mijn 240!
inlaat met injectors/ uitlaat met turbo / computers/ luchtmassameter/ slangen buizen en nog wat klein spul.
met het demonteren knapte mij natuurlijk 2 uitlaat bouten/draadeinden af dus dat was een beetje balen. dus omdat ik er dan beter bij kon met boren en ik nieuwsgierig was wat de staat van het blok was heb ik de kop er even afgehaald. dat zag er allemaal verbazingwekkend goed uit aangezien hij 5 ton heeft gedraaid. dus ik heb hem alleen schoongemaakt en draad getapt en er weer op gesleuteld. de meeste mensen zouden gelijk kop revisie doen en dat snap ik en ik heb ook alles klaar liggen, maar het plan is om hem straks steeds verder op te schroeven tot er wat knapt. dus de kop gaat er nog wel wat vaker weer vanaf en dan kan ik ook gelijk gaan flowen.
[ATTACH=CONFIG]4322[/ATTACH]
nu ben ik begonnen aan het opbouwen van het blok het inlaat spruitstuk met al het spul eromheen zit er op en nu ben ik bezig met hele olie en water systeem voor de turbo. ik krijg morgen alle koppelstukjes binnen voor de olie druk, dit was nog even wat gezoek om door de verschillende soorten draad niet een groot geheel te krijgen. ik zal zo nog even wat posten over het verlagen en de velgen etc en morgen weer wat over het turbo geheel.
nou we zijn weer een eind verder... mij en mijn blonde dame.. vandaag heb ik de eerste turbo weer verkocht de t25 van een saab 9000. dus nu hebben weer 250 euro in kas om te investeren in het schip.vandaag de kabel van de llm geknipt en gesoldeerd naar de juiste plek en wezen passen voor de intercooler. morgen op mijn werk de juiste bochtjes in rvs en rubber bij elkaarzoeken en de olie / koelvloeistof aansluiten en dan starten whoehaha
eerst de geschiedenis zover ik hem ken. ik ben de 9e eigenaar en hij is orgineel nederlands. ik heb hem gekocht van een man die hem als 2e auto bij zijn bedrijfs wagen had voor belasting voordelen. maar die heeft hem nooit gebruikt. wat resulteerde in een volledig groene volvo omdat hij onder een boom stond. hij heeft 2 jaar in het bos gewoond zeg maar. toen hij daar weg moest zaten alle remmen vast ( niet zo heel gek natuurlijk) heeft hij hem naar een maat gebracht en die heeft er voor 400 euro helemaal nieuwe remmen opgezet. is nogal een investering op een auto die je voor 700 euro op marktplaats aanbied maar goed.
ik had 500 geboden en heb hem voor 600 meegenomen ik blij en hij niet zo geloof ik maar goed hij was er nou ook niet zo zuinig op haha:redface:. dus ik hem even schoongemaakt en toen bleek hij super schoon wit te zijn [ATTACH=CONFIG]4333[/ATTACH]
eenmaal thuis dacht ik nu maar is even op onderzoek of er ook iets is bijgehouden boekjes onderhoud of iets dergelijks. helemaal niets behalve dat er met benzine stift op het schutbord stond dat hij een beurt had gehad bij 270000.... ohjee hij staat nu op 490000 dus ik heb eerst de motor onder handen genomen. en toen ben ik gewoon gaan rijden.
na niet al te veel km kwam ik er achter dat de achter as er bijna los onder hing om dat alle rubbers vergaan waren dus ja dat werd eigenlijk het eerste echte project! een PU onderstel. dus ja ik bij ipd en powerflex het nodige besteld en er in een avond er onder gemaakt. in de veronderstelling dat voor nog goed was dat eerst zo gelaten. wat resulteerde in een heel raar sturende volvo! je hebt het idee dat je voorwielen los zitten omdat de achterkant in een keer strak blijft zitten. dus het weekend erop de voorkant ook klaargemaakt. en dat is echt een aanrader voor de mensen die een station rijden met standaard rubber. ik heb laatst nog in een originele 245 gezeten en ik had het gevoel dat hij omviel in de bocht haha. ik heb gelijk achter de verstelbare panhard en trekstangen van ipd genomen omdat ik zomers de auto omlaag heb en in de winter omhoog.
omdat het toen al herfst was heb ik hem toen achter verhoogd met dikkere veren en 195/70/14 banden met heel grof profiel. omdat wij in die tijd wel geregeld op zandpaden etc komen heb ik er ook een rvs plaat onder gemaakt zodat er niet zoveel modder/ stenen/ en andere zooi in het motorruimte komt. verder heb ik een giga roofrack en dikke verstralers er op gemonteerd. dit was echt de ideale offroad vakantie wagen!

[ATTACH=CONFIG]4335[/ATTACH]
project turbo!!!!
ik had al een tijdje het idee om er een turbo op te bouwen. en toen kwam er een moment dat mijn rijdbewijs werd ingevorderd en dat ik een tijdje thuis kwam te zitten. stil zitten kan ik niet dus marktplaats aan geslingerd en het een en ander opgescharreld. de volvo van binnen even schoongemaakt en op de brug gezet.
[ATTACH=CONFIG]4334[/ATTACH]
het eerste plan was een beetje een late zaterdag avond variant


het tweede plan. als je nou alles van een 940 turbo op een 240 bouwt ben je er ook...... is in de praktijk iets ingewikkelder dan het klinkt maar is wel makkelijker dan plan 1 en heeft meer kans op succes. dus ik opzoek naar spullen van een 940 turbo of b230ft.
in de tussentijd had ik de volvo al op de brug staan en was al begonnen met demonteren
[ATTACH=CONFIG]4336[/ATTACH]
toen kwam ik in contact met ene stevves via markplaats die had nog het een en ander van zijn 940 liggen dus een deal was snel gemaakt en ik had een bijna complete turbo kit voor mijn 240!
inlaat met injectors/ uitlaat met turbo / computers/ luchtmassameter/ slangen buizen en nog wat klein spul.
met het demonteren knapte mij natuurlijk 2 uitlaat bouten/draadeinden af dus dat was een beetje balen. dus omdat ik er dan beter bij kon met boren en ik nieuwsgierig was wat de staat van het blok was heb ik de kop er even afgehaald. dat zag er allemaal verbazingwekkend goed uit aangezien hij 5 ton heeft gedraaid. dus ik heb hem alleen schoongemaakt en draad getapt en er weer op gesleuteld. de meeste mensen zouden gelijk kop revisie doen en dat snap ik en ik heb ook alles klaar liggen, maar het plan is om hem straks steeds verder op te schroeven tot er wat knapt. dus de kop gaat er nog wel wat vaker weer vanaf en dan kan ik ook gelijk gaan flowen.
[ATTACH=CONFIG]4322[/ATTACH]
nu ben ik begonnen aan het opbouwen van het blok het inlaat spruitstuk met al het spul eromheen zit er op en nu ben ik bezig met hele olie en water systeem voor de turbo. ik krijg morgen alle koppelstukjes binnen voor de olie druk, dit was nog even wat gezoek om door de verschillende soorten draad niet een groot geheel te krijgen. ik zal zo nog even wat posten over het verlagen en de velgen etc en morgen weer wat over het turbo geheel.
nou we zijn weer een eind verder... mij en mijn blonde dame.. vandaag heb ik de eerste turbo weer verkocht de t25 van een saab 9000. dus nu hebben weer 250 euro in kas om te investeren in het schip.vandaag de kabel van de llm geknipt en gesoldeerd naar de juiste plek en wezen passen voor de intercooler. morgen op mijn werk de juiste bochtjes in rvs en rubber bij elkaarzoeken en de olie / koelvloeistof aansluiten en dan starten whoehaha