Berichten: 406
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
Volgens Haynes hoort in een 164 een thermostaatklep 82 graden te zitten. En die zit ook in mijn 164.
Toch moet ik al een maand een plaat voor de radiateur zetten wil de auto op temperatuur komen.
De meter haalt zelfs dan niet de middenstand.
Is het wel of niet verstandig 5 graden hoger te gaan en een 87 graden thermostaat te plaatsen?
Of gewoon een nieuwe 82 graden erin.
Groet,
Rin.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Tuurlijk kan dat, maar een kartonnetjes ervoor is ook prima. Ik reed zo rond met de DAF 66 als ik s winters wat warmte uit de kachel wilde halen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 406
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
Dag
Maar zo ik er een 87 graden in zet, geeft dat geen problemen?
Als het goed is laat hij de motor bij hard werken dan warmer worden dan voorgeschreven.
Groet.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik neem aan dat geen enkel materiaal in en om een motorblok moeite heeft met 5 graden meer. Wat je 'kwijtraakt' is een klein beetje reserve richting het kookpunt van koelvloeistof onder druk. Dat is pas bij 120-130 graden, dan heb je wel een probleem maar ik gok dat zelfs de gammelste waterpomp met een verstopte radiateur daar nog onder blijft. De TEMP naald gaat wat hoger eindigen, dat went.
Ik heb wel eens week met een lekke radiateur en een heel laag peil rondgereden en nog geen kokende motor of blijvende schade. De naald vloog naar heet zei mijn vrouw op een dag, toen werd het tijd eens te gaan kijken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 406
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
Dag
Beetje late reactie na een stevige griep ;(
Bedankt ik ga het proberen.
Rin.