Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
waarde inschatten
Hoe bepaal ik de realistische marktwaarde van een Volvo 245 ?
Wat zijn de zogenaamde waarde-meetpunten ?
Wat zijn de ervaringen van de taxaties via de Volvokv club ? Wordt er dan een (te) hoge verzekeringswaarde vastgesteld of betreft het een marktwaarde ?
Telt het mee of het exemplaar definitief belastingvrij is ?
Antwoord
Ik zou zeggen, houd verkoopsites in de gaten en bekijk vergelijkbare auto's. Dan kijken hoe lang ze te koop staan. Heel snel er weer af = koopje dus onder marktwaarde, eeuwen te koop is erboven. Verder kun je ook jezelf of de groep hier als graadmeter gebruiken.
Heb je zelf meer over voor een belastingvrij exemplaar?
Doorgaans zijn die wel meer waard doordat de kosten lager zijn als je hem eenmaal hebt.
Taxatie is over het algemeen geen afspiegeling van de marktwaarde. Zeker niet nu met de nieuwe belasting regels. Auto's die voorheen veel opleverden staan nu voor een appel en een ei te koop.
Heb je een specifieke auto in gedachten waarvan je het wilt weten?
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
Realistische marktwaarde van een 240 oldtimer kun je m.i. moeilijk inschatten,of je moet heel ruime marges hanteren.
Er zijn zoveel factoren die een rol spelen.
een paar voorbeelden:

sommige mensen willen alleen bij een bedrijf kopen omdat ze dan meer zekerheid hebben of denken te hebben. Prijsverschillen tussen particuliere of bedrijfsmatige verkoop zijn fors, 50 procent is geen uitzondering;
sommigen willen alleen een geheel originele oldtimer en hebben daar goed geld voor over. Anderen willen dat ook maar hebben er zo weinig mogelijk geld voor over (in handelaarskringen noemen ze die oneerbiedig ""goudzoekers");
sommigen willen alleen een geheel belastingvrije auto en anderen interesseert dat totaal niet, die willen gewoon een mooie 240 klassieker en nemen MRB voor lief;
iemand die een specifieke auto zoekt zal er ook meer geld voor over hebben dan iemand anders, bijvoorbeeld iemand wil een 264 maar perse in de kleur copper metallic.

Er zijn oldtimertaxatieboeken te verkrijgen met richtprijzen voor oldtimers in A, B,C en D conditie, waarbij de letter A voor concoursconditie en de letter D voor slechte en/of incomplete staat , maar het blijft in de realiteit toch een beetje "wat de gek er voor geeft".

Wat taxatierapporten betreft is mijn inschatting dat de marktwaarde (dus het bedrag waarvoor je de auto daadwerkelijk kwijt kunt) vaak op zo'n 50 procent -of soms nog minder - van de taxatierapportwaarde ligt.
Ik heb ooit een 245DL aut. verkocht met een vrij recent taxatierapport van 7.500 euro. De auto is weggegaan voor 2.750 euro. Hij had misschien 1000 euro meer opgebracht als ik wat meer geduld had betracht , maar verre van 7.500 euro.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Question Velgen en ET waarde 50 of 55 HansoPanso 4 6.227 8 October 2018, 11:24
Laatste bericht: HansoPanso
  CO Waarde meten van een oldtimer bij APK ? Bassius 5 8.986 3 October 2010, 14:24
Laatste bericht: Bassius
  Waarde LPG Tank aRjen.T 4 3.899 24 May 2009, 20:46
Laatste bericht: TheSaint77
  waarde??? Aanschaf??? michelke 7 4.644 29 November 2007, 02:01
Laatste bericht: thuur
  Waarde van 4 corona's incl nog zeer goede banden? Bassius 10 6.720 3 November 2007, 14:05
Laatste bericht: thuur

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)