Berichten: 20
Topics: 6
Lid sinds: Apr 2006
Zo'n 1 keer in de 3 weken begint het lampje van de lambdasonde te branden. Uitlezing van de computer geeft codes 1-2-1 en 2-1-2 ofwel geen of onjuist signaal van de lmm en idem lambdasonde. Na reseten, uweetwel 5 seconden drukken in aansluiting 2 gaat het weer 3 weken goed waarna de computer weer een alarm afgeeft cq. het lampje v.d. lambdasonde weer gaat branden.
Heeft ÃÂÃÂn van jullie een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn?
groeten,
Peter van Doornum
245 Turbo
olvo 245Turbo
Berichten: 301
Topics: 11
Lid sinds: May 2006
Ik heb eigelijk precies hetzelfde, maar volgens mij is mijn lambda sonde wel kapot. Maar mijn LMM niet aangezien als je de slang tussen de motor en de LMM eraf legt en je start de motor gaat het lampje in een paar seconde branden en loopt de motor ook voor geen meter. Ik heb al een paar pogingen gedana om de lambda sonde te testen maar volgens mij krijgt de sonde zelf geeneens spanning, maar daar moet ik nog even naar kijken!
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Berichten: 1.442
Topics: 28
Lid sinds: Mar 2005
245 turbo met lambda en lmm????
Berichten: 1.984
Topics: 74
Lid sinds: Dec 2005
Kaasie heb het niet helemaal gevolgd geloof ik de laatste tijd
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
dit is de 240 met later ingebouwde turbo motor he.
die luchtmassameter kan de geest gegeven hebben omat na de compressor gemonteerd is (ipv wat normaal is ervoor). dan krijgt de luchtmassameter hete lucht (niet zon prbleem) en olie/dampen voor zn kiezen. die kan dan kapot gaan/vuil worden.
verbruit de auto veel? loopt ie nog goed?
nog meer info over de turbo ombouw? Welke injectoren, computers, motorblok (B230FT/B230F/B200 etc?), officieel of niet?
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 20
Topics: 6
Lid sinds: Apr 2006
Jw240 schreef:dit is de 240 met later ingebouwde turbo motor he.
die luchtmassameter kan de geest gegeven hebben omat na de compressor gemonteerd is (ipv wat normaal is ervoor). dan krijgt de luchtmassameter hete lucht (niet zon prbleem) en olie/dampen voor zn kiezen. die kan dan kapot gaan/vuil worden.
verbruit de auto veel? loopt ie nog goed?
nog meer info over de turbo ombouw? Welke injectoren, computers, motorblok (B230FT/B230F/B200 etc?), officieel of niet?
De auto loopt nog heel goed en probleemloos. In de stad (dorp) verbruikt hij zo'n 1 op 8 en op de snelweg zo'n 1 op 10!
Ik heb echt heel veel plezier met de auto, alleen dat lampje dat steeds oplicht. Ik heb desondanks niet het idee dat er iets mis is. Wel kan het stationaire toerental als de motor warm is te hoog zijn 1500 rpm i.p.v. normaal en koud 800 rpm. Misschien toch een aanduiding dat iets niet helemaal goed bijgeregeld (kan) word(en)?
Ik weet nog steeds niet hoe ik foto's plaats maar er zijn wel foto's van mijn motor in een ander berciht van mij toen ik mezelf en de auto voorstelde.
Welke injector, turbo, IC e.d. zijn geplaatst weet ik niet maar misschein kun je dat zien op de foto's. Het stickertje op de motor zegt dat het een 200f is!
Ik heb me laten vertellen dat dit een ingevoerde auto is, een zgn diplomaat die van de band in Zweden afrolt. Ik vind wel als leek dat als ik kijk onder de motorkap en ook het interieur dat alles er wel 'fabrieksmatig' uitziet en niet alsof er aan 'gemod' is. Misschien wel leuk om er door een van jullie specialisten naar te laten kijken. Ben ik wel voor in! Altijd mooi om onder de motorkap te kijken
groeten,
Peter van Doornum
olvo 245Turbo
Berichten: 301
Topics: 11
Lid sinds: May 2006
Een te hoog toerental bij het stationair draaien
kan aan je Throttle Switch liggen (soort gasklep). Misschien kapot / slechte connectie;
![[Afbeelding: throttleswitch.jpg]](http://www.vlvworld.com/VolvoRepairManual/repair_pics/throttleswitch.jpg)
Dit stuk plastic.
Je kan hem testen door de stekker er af te halen, en dan een van de buitenste pinnetjes met de middenste verbinden. Als hij dan weer met een normaal toerental stationair draait issie stuk.
![[Afbeelding: throttleswitchlocation.jpg]](http://www.vlvworld.com/VolvoRepairManual/repair_pics/throttleswitchlocation.jpg)
Hij zit hier.
Bron:
http://www.vlvworld.com/VolvoRepairManua....htm#2.5.7
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Berichten: 20
Topics: 6
Lid sinds: Apr 2006
Bedankt voor de waardevolle info, ik ga op zoek en de werking testen
Peter van Doornum
olvo 245Turbo
Berichten: 1.442
Topics: 28
Lid sinds: Mar 2005
14dgn vakantie geeft een lees achterstand dat wil je niet weten.
dus ik begrijp nu dat ze een jongere turb geplaatst hebben in een 240.
cool 8)
Berichten: 20
Topics: 6
Lid sinds: Apr 2006
Jw240 schreef:dit is de 240 met later ingebouwde turbo motor he.
die luchtmassameter kan de geest gegeven hebben omat na de compressor gemonteerd is (ipv wat normaal is ervoor). dan krijgt de luchtmassameter hete lucht (niet zon prbleem) en olie/dampen voor zn kiezen. die kan dan kapot gaan/vuil worden.
verbruit de auto veel? loopt ie nog goed?
nog meer info over de turbo ombouw? Welke injectoren, computers, motorblok (B230FT/B230F/B200 etc?), officieel of niet?
Net even onder de motorkap gekeken en:
turbo is van Garrett
Motor volgens sticker B200F
olvo 245Turbo