Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
temperatuursencor in koelslang, aansluiting & zekering volvo 240/V70/850
#1
Ik heb zojuist een 2-speed koelventilator, compleet met relais bij de sloop op de kop getikt. (30,-)
De ventilator kwam van een V70 en bij een 850 bleek dezelfde te zitten, daarvan heb ik het relais.( Volvo 94 42 934 )
Van de Ventilator gaat de min direct naar de massa, zwart.

- Klopt het dat de dikke rood-gele draad, nr 30, naar de zekeringen gaat ?
- Op hoeveel Ampere moet dit af-gezekerd ?
- "Out"van het relais gaan 2 draden, nr 1 en nr 2, naar de ventilator. Klopt het dat beide plus zijn, de een voor lage toeren, de ander voor hoge toeren ?


Blijven 1 stekker met 2 dunnen draden over; "IN " nr 1 = geel en nr 2= geel-wit.

Klopt mijn conclusie dat nr 1 "IN" aansturing geeft aan nr 1 "out" ? Dan met 2 idemdito ?

Dat betekend dus dat ik een sensor moet hebben die eveneens 2 signalen geeft.

Ik denk de sensor te plaatsen in de bovenste koelslang; daarvoor heb ik een (universele) adapter/aansluiting voor nodig waarin de sensor past.

Wie heeft antwoord op bovenstaande vragen en, wie weet waar ik de benodigde sensor en adapter kan kopen ?

Foto relais:
http://images.fieroforum.com/2012/Volvo_relay.jpg

Schema:
https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&...1469240935
Antwoord
#2
Volgens mij heeft de 850/x70 twee standen op de ventilator. Ik vermoed dus dat de twee draadjes twee standen zijn op IN 1 en 2. Afzekeren kun je bepalen door de fan door te meten. Welke weerstand heeft ie?

30 is dan ingang vanaf je accu (afgezekerd)
1 en 2 IN aansturing stand 1 en 2.
1 en 2 OUT fan stand 1 en 2.

En inderdaad, je hebt een dubbele temperatuurschakelaar nodig, of gewoon twee op verschillende temperaturen. Of je gebruikt maar 1 stand.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#3
Hij heeft inderdaad 2 standen, wordt met een tempsensor geschakeld met de massa.

Welke temperatuursensor je neemt hangt af van de positie van de sensor, voor of na de radiator. De bovenste slang lijkt me gevoelig voor tempreratuurschommelingen (o.a. door de thermostaat)

Een goed adresje voor de adapter (zit er niet toevallig een aansluitmogelijkheid op jou radiator) en sensor heb ik nog niet gevonden.

Meer leesvoer onder andere in het topic van dennis:
http://volvolvo.nl/threads/8415-De-Blauw...post332724
Antwoord
#4
Ik heb net ff gekeken, maar mijn 245 (76) heeft geen aansluitmogelijkheid op de radiator. Op de plank heb ik een nieuwe thermostaat liggen, nog van Scandcar, geschikt voor de B19,B21,B23,B200 en B230. Er staat 88 gr op.. Geen van-tot x-graden...
Een T-sok maken met een inwendige schroefdraad M14 is natuurlijk zó gepiept.

Zo'n dubbele temp-sensor; bij welke temperatuur gaat 1, respectievelijk 2, signaal geven ?

Stel dat 1 signaal krijgt vanaf 90 graden , dan nr 2 bij ?
Antwoord
#5
Probleem met een adapter in de koelslang is ook de afwezigheid van massa tussen twee rubberen slangen. Of je moet een losse massadraad bijleggen.

Temperatuur 2 ligt best hoog. Vermoed bij 100 graden of zo. Mijn s70 sloeg de eerste stand wel eens over. Ging ie van middenstand temp meter naar net onder rood. Best nervewrecking in een Italiaanse file bij 36 graden buitentemperatuur, maar het ging altijd goed :-).
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#6
Jero,

De sensor kun je kopen met 2 verschillende inschakeltemperaturen, naar gelang je wens. Ik heb alleen een in- en uitschakeltemperatuur voor 1 stand van de E-fan. De thermostaat heeft altijd maar 1 cijfer erop (in jouw geval dus 88), dat is de openings-temperatuur.

Het beste is de adapter plaatsen in de onderste slang van radiateur naar waterpomp. Wat de radiateur niet genoeg zelf kan koelen, moet de E-fan bij springen, dus het koelwatertemperatuur moet niet gemeten worden voor de radiateur maar erna!

Inschakeltemperatuur bij mij via de sensor is 87 aan, 82 uit. De hoge stand van de E-fan heb ik geschakeld via een switch bij de cockpit, maar die heb ik nog nooit hoeven gebruiken. E-fan werkt perfect automatisch via de sensor.

Ohja, het T-stuk maken kan zelf inderdaad, maar gebruik geen doodnormale M14/16/18 moer. De draad van zo'n sensor is altijd M..x1,5
Antwoord
#7
Had BMW niet een goede mogelijkheid met een t-stuk wat in de slang kan worden gezet met een temperatuuropnemer?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#8
Wat is het voordeel van een handmatige schakelaar voor stand 2 ten opzichte van dat dit standje automatisch schakelt ?
De handmatige schakelaar, met een led wordt geschakeld dmv een relais. Welk ?
Wordt de zekeringenkast onder de motorkap geschakeld via het contactslot ?
Is het wel of niet raadzaam om de aansluiting via het contactslot te doen ? Dus, is nakoelen als je uitgestapt bent een prettige bijkomstigheid of juist niet ?

Het BMW-tussenstuk in koelslang gevonden, mÃt een aansluiting op de massa...
Zie:
http://fullcartuning.nl/media/catalog/pr...5428-2.jpg
Scheelt weer het bij elkaar verzamelen van alle spullen..
Nu alleen nog een dubbele sensor vinden.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 koplampen nieuwe type cibie. Volvo240 4 119 16 September 2025, 10:37
Laatste bericht: Volvo240
  Luchtbuizen Volvo 240 hun 0 100 26 August 2025, 23:15
Laatste bericht: hun
  Volvo 740/940 Wagon in Champagne/Goud Volvoost 0 91 5 August 2025, 11:28
Laatste bericht: Volvoost
Bug Koppelingsplaat voor VOLVO 164 Copecco 4 154 8 July 2025, 11:45
Laatste bericht: skidje
  Volvo tool 9995078 Kistopwielen 19 934 20 June 2025, 13:12
Laatste bericht: Kistopwielen
  Volvo 240 gezocht - tips welkom. laupi 7 372 18 June 2025, 21:04
Laatste bericht: Marc1970
  Titan velgen voor Volvo V70 Classic Pluk 0 264 20 December 2024, 22:51
Laatste bericht: Pluk
  schijnwerper Volvo 244DL Koen Vantomme 10 2.080 14 November 2024, 20:30
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 (1991-1993) afdeklijst voorruitrubber gydomatra 2 430 13 November 2024, 00:39
Laatste bericht: gydomatra
  Slijpdelen Volvo 245 hun 0 338 8 September 2024, 20:32
Laatste bericht: hun

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)