Berichten: 180
Topics: 16
Lid sinds: May 2013
Hallo,
Ik ben op zoek naar spoorverbreders zodat ik mijn 17inch velgen op mijn Volvo 240 kan monteren. Ze komen nu namelijk tegen de veerschotel aan.
Standaard is het volgens mij ET25 en mijn velgen zijn ET49. Ik zou dus aan spoorvebreders van 25 mm genoeg moeten hebben, of heb ik andere nodig?
Anyway, heb je iets liggen waar je vanaf wil? Laat het maar even weten.
Groeten Ewoud
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Achter word vaak 32mm gebruikt, maar dat is puur voor het optische aspect.
http://www.schippan-shop.de
Berichten: 180
Topics: 16
Lid sinds: May 2013
Bedankt voor je reactie!
Na het inwinnen van wat meer informatie blijkt dat de velgen toch niet onder mijn 245 zullen passen.
Dit topic mag daarom dicht.
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Met die Spacers/adapters van Harry Shippan kan je zowel de ET waarde als de steek veranderen, met een spacer van 25 tot 32 mm moet dat makkelijk kunnen.
Dus technisch is het sowieso passend te maken. Of het optisch of financieel past is een andere vraag :wink:.
Berichten: 180
Topics: 16
Lid sinds: May 2013
Dopski schreef:Met die Spacers/adapters van Harry Shippan kan je zowel de ET waarde als de steek veranderen, met een spacer van 25 tot 32 mm moet dat makkelijk kunnen.
Dus technisch is het sowieso passend te maken. Of het optisch of financieel past is een andere vraag :wink:.
Ik heb hier in de omgeving even nagevraagd, ook bij de volvo specialist hier in de buurt. Ze zeggen beide dat het niet echt gaat lukken. De volvo specialist gaf aan dat ik dan de wielkastranden ook nog zou moeten verbreden omdat anders de banden hier tegen aan zouden lopen.
Het gaat om amalthea velgen met een Et waarde van 49 en 7,5J breed.
Standaard is ET 25 en 5,5J breed. Dat zou betekenen dat ik spacers zou moeten hebben van 50mm ofniet? (dit hebben ze mij verteld tenminste)
Heeft niet heel veel zin om super veel geld aan uit te geven volgens mij, dan kan ik nog beter een net setje turbo velgen zien te scoren.
Ook bedankt voor je reactie Dopski
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Ik heb 225 sloffen met 18" velgen die ook 7,5J breed zijn. Dat past goed onder de 240 en ook onder de 140. Alleen bij heel diep inveren (zwaar beladen, te hard over een drempel) schuurt het bij de 240 ergens. Dat stukje spatbord (achteras onderaan wielrand) moet ik voor het mooi aanpassen. Dwz klein stukje wegslijpen of de rand op die plek iets omrollen/buigen.
Dat van die ET waarde van 50mm klopt niet in ieder geval. Je moet het gewoon per wiel bekijken en wat je zelf uitgerekend had klopt gewoon (minstens 24mm).
Wat betreft je opmerking over de kosten; die spacers zijn inderdaad erg duur. Relatief gezien dan, voor dat geld kan je hele leuke kant en klaar en goed passende velgen kopen ja. Ik had toevallig een koopje op de VKB ooit (2stuks) en heb er later 2 bij gekocht bij Schippan.
Berichten: 180
Topics: 16
Lid sinds: May 2013
Dopski schreef:Ik heb 225 sloffen met 18" velgen die ook 7,5J breed zijn. Dat past goed onder de 240 en ook onder de 140. Alleen bij heel diep inveren (zwaar beladen, te hard over een drempel) schuurt het bij de 240 ergens. Dat stukje spatbord (achteras onderaan wielrand) moet ik voor het mooi aanpassen. Dwz klein stukje wegslijpen of de rand op die plek iets omrollen/buigen.
Dat van die ET waarde van 50mm klopt niet in ieder geval. Je moet het gewoon per wiel bekijken en wat je zelf uitgerekend had klopt gewoon (minstens 24mm).
Wat betreft je opmerking over de kosten; die spacers zijn inderdaad erg duur. Relatief gezien dan, voor dat geld kan je hele leuke kant en klaar en goed passende velgen kopen ja. Ik had toevallig een koopje op de VKB ooit (2stuks) en heb er later 2 bij gekocht bij Schippan.
Bedankt voor je reactie, dit geeft weer hoop
Ik heb op schippan dus even gezocht, maar mijn naafgat is 65,1 en bij schippan geeft die 63,4 aan:
Dit lijken mij dan niet de juiste...
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
18 June 2014, 16:54
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 June 2014, 16:57 door Volvo 142 B23.)
OW shit. Daar had ik even voor kunnen waarschuwen ja. Makkelijkste is een mailtje die kant op, heb em er al eens op gewezen, maar et blijft een Duitser. Je zou ook 740 kunnen invullen maar dan kloppen je moeren niet, de naaf dan weer wel.
Als je dan safe wil spelen dan neem je rondom 25mm. Dan komt je wielkastrand achter wat veiliger. Overigens heb ik ook velgen 7,5j klaar liggen met et43. Die worden ook gebruikt met 32mm spacers. Helaas heb ik het zelf nog niet geprobeerd. Maar volgens mij zijn de velgen van dop ook et43. Dus et49 zou met 32mm best wel moeten lukken.
Berichten: 180
Topics: 16
Lid sinds: May 2013
Volvo 142 B23 schreef:OW shit. Daar had ik even voor kunnen waarschuwen ja. Makkelijkste is een mailtje die kant op, heb em er al eens op gewezen, maar et blijft een Duitser. Je zou ook 740 kunnen invullen maar dan kloppen je moeren niet, de naaf dan weer wel.
Als je dan safe wil spelen dan neem je rondom 25mm. Dan komt je wielkastrand achter wat veiliger. Overigens heb ik ook velgen 7,5j klaar liggen met et43. Die worden ook gebruikt met 32mm spacers. Helaas heb ik het zelf nog niet geprobeerd. Maar volgens mij zijn de velgen van dop ook et43. Dus et49 zou met 32mm best wel moeten lukken.
Heb nu contact met hem gehad via mail, maar mijn Duits is ook weer niet zo goed dat ik hem 100% begrijp.
Dit kreeg ik terug:
Wählen Sie bei Volvo den V 70, da stimmt die Zentrierung mit Ihrem Wunsch überein.
Wenn das Gewinde fahrzeug- und felgenseitig anders ist bitte nach der Bestellung eine Extramail mit den gewünschten Abmessungen und ob Mutter oder Schraube.
Als ik nu v70 invul klopt de naafdiameter, maar bij de bouten staat: kegelkopfschrauben M14x1.50x23. Wat moet ik nu precies mailen als ik de bestelling plaats?
Deze velgen wil ik er trouwens op zetten:
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Je moet even mailen dat je de moeren voor een 240 wil hebben in plaats van de v70 bouten. De draad is anders en een 240 heeft moeren ipv bouten.
Overigens is het makkelijkst de velgen met v70 bouten te monteren. Dus dat moet je ook even aangeven in de mail.