Berichten: 58
Topics: 7
Lid sinds: Mar 2010
Hallo Mensen,
Mijn "nieuwe" bolide rijd geweldig maar het verbruik is elke keer rond de 1 op 8. Mijn oude 240 zat rond de 1 op 11a12 en dit moet volgens mij ook lukken met de 940. Ideeen en suggesties zijn welkom!
Berichten: 264
Topics: 40
Lid sinds: Nov 2008
Het verbruik is van een hoop factoren afhankelijk, maar dat van de 940 is bij ons normaal. Wanneer het kouder word en op korte ritjes redden we net 1 op 7.
945 GL 1993 en XC 70 2.5 T geartronic 2006.
Wat kan het leven lekker zijn in een Volvo.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Begin eens met alle slangen na te kijken en alle stekkertjes een keer los en vast te maken, de basis dingetjes, bekijk eens een bougie.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.292
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Wat voor een motor zit er in en gas of benzine? Ik rij een 940 op gas met een b230fb en zf22 automaat. 1 op 8 haal ik zelden. 1 op 7,3 is al goed vind ik.
Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 58
Topics: 7
Lid sinds: Mar 2010
Qua rijgedrag zit ik vaak rechter kant van de snelweg. En als je op de snelweg 110 rijdt dan moet 1 op 11 toch mogelijk zijn? Bougies heb ik vervangen, De verdeelkap zit op -75%. Ik zal alle injector stekkertjes een keer los maken. En de accu los maken om te resetten? Ik zit ook te denken aan een andere chip-tuning....maar heb te weing een beeld wat dat kan opleveren.
Berichten: 58
Topics: 7
Lid sinds: Mar 2010
Ja...Op benzine. Op gas weet ik dat het een stuk lager is. Ik zit er wel aan te denken om gas in te bouwen maar je zut begrijpen dat het geen goede investering is als het verbruik dan zakt naar 1 op 5.
Berichten: 184
Topics: 20
Lid sinds: Feb 2009
Ik heb altijd begrepen dat met een goede gasinstallatie het verbruik hooguit 10% ongunstiger uitvalt dan op benzine. Mijn eigen auto verbruikt ongeveer hetzelfde op gas als op benzine.
Misschien kun je je verbruik verbeteren met een andere carburateur?
Volvo 240 sedan - 1984 *** Rover 2300 - 1981 *** Rover 3500 - 1981 *** SMV 8 (1958), 10 (1963) en 440 (1977) caravans
Berichten: 1.292
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Carburateur? Een 940 toch? Wat voor een auto is dit? Ik rij altijd links en vaak 160+
Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
15 March 2014, 20:56
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 March 2014, 21:02 door Marc1970.)
De injectorstekkers zijn zelden een probleem, ik bedoelde alle stekkers in de motorruimte. Deze hebben weleens ergens een slecht contactje, dat kan je met 1x los en vast al verbeteren. Ook de stekkers onder het inlaatspruitstuk. Het injectiesysteem is afhankelijk van input die via stekkers loopt, als bv de koelwatertemp te laag gemeten wordt blijft-ie het mengsel onnodig verrijken. Kijk eens in de slang die voorop de injectorrail op een tonnetje zit, hier mag geen benzine in zitten (dan lekt de benzinedrukregelaar = het tonnetje).
Wat is 75% van een verdelerkap? Die dingen gaan eeuwig mee. Ik heb wel eens een oude Bosch met minstens 150.000 km erop vervangen door een Made in Italy reproduktie, dat werd niks dus nu zit de oude Bosch er weer op.
Als je met 110 in z'n 5 de hele tijd gas loslaat en weer indrukt etc, kan je verbruik ook goed oplopen. Maar als je met een 240 1:11 haalde zou je met een 940 dat ook makkelijk halen (aerodynamica is marginaal beter).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 58
Topics: 7
Lid sinds: Mar 2010
Vandaag weer bezig geweest met de bolide. Ik neem aan dat dit het tonnetje is?
Er zat geen benzine in maar het slangetje was behoorlijk vergaan, deze heb ik vervangen. Daarna gestart de motor sloeg niet meteen aan en bij de 2de startpoging begon het lambda sonde lampje te branden. 10 min. de accu ontkoppeld en weg was de fout melding.
Het gebeurd me ook vaak als ik aan het parkeren ben dat ik een zeer lichte benzine geur waarneem. Of is dit normaal?
Gelukkig is er ook iets positiefs. Ik had vorige maand de versnellingsbak olie vervangen, maar was helaas door mijn Tri Star Lube heen . Vandaag een nieuwe aandrijf as geplaatst die wel gebalanceerd is. Nu wel wat TSL er in gedaan en ze schakeld helemaal super boter zacht. Met nieuwe bakken wordt het afgeraden ivm plakkende synchromesh ringen. maar met oude bakken hmmm.