Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Achterveren en reactiearmen vervangen 240 estate uit 1993
#1
Mijn Volvo 240 estate uit 1993 hangt aan de achterkant nogal door dus nu heb ik een set verzwaarde achterveren gekocht. Nu wil ik deze zelf monteren. Is dit goed te doen en zijn er nog bijzonderheden waar ik op moet letten? Misschien zijn er nog dingen die ik meteen mee kan of moet vervangen? Is dit een klus die te doen is met een krik en gewoon gereedschap?

Als tweede wil ik ook meteen de reactiearmen vervangen omdat de rubbers nogal slecht zijn. Ik heb inmiddels een reserveset waarin PU bussen zitten. Zijn hier nog bijzonderheden te vermelden waar ik op moet letten?

Bij het vervangen van de ankerplaten aan de voorkant heb ik hier goed advies gekregen dus ik ben benieuwd nu.

Alvast bedankt voor de reacties
Antwoord
#2
Kan je helaas niet helpen maar mijn 240 zakt ook door dus dit topic ga ik volgen.

Zijn die veren nog nieuw te krijgen of heb je gebruikte gekocht?
Volvo 240 1990
volvo V70 1998
Antwoord
#3
Vorig jaar de achter veren van m'n 1992 940 vervangen. Spul is gewoon nieuw te koop hoor. Zal voor een 1993 dan zeker ook te koop zijn.

Bij een starre achteras is het volgens mij wel nodig beide kanten op te krikken. De stabilisator stang zorg er anders ook voor dat het wiel aan de op gekrikte kant omhoog blijft.

Maar niet met de bijgeleverde auto krik. Voor 29,50 koop je zo' garage krikje en voor twee tientjes 2 as steunen.

Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
#4
Het is een makkelijke klus en je hebt weinig gereedschap nodig maar een goede stevige garagekrik is wel makkelijk in dit geval.

Auto opkrikken onder de achteras, bokjes plaatsen ter hoogte van de achterste kriksteunen, achterwielen eraf, achterdempers bovenaan losmaken en de krik langzaam laten zakken totdat de veren los komen. Je kunt tegelijk ook de reactie armen wisselen.

Vooraf even de schoteltjes waarmee de veren op de draagarm zijn vastgeschroefd controleren of ze verroest zijn, anders even een paar andere schoteltjes bestellen.
Antwoord
#5
Is inderdaad vrij makkelijk. De reactiearmen een voor een doen, dan heb je minder last dat je as gaat kantelen en je krijg je de bouten er wat makkelijker in.
Antwoord
#6
Bedankt voor de tips. Ga toch nog even de veerschotels bestellen voor ik ga vervangen.
Antwoord
#7
http://www.estateservices.nl/catalogsear...eerschotel

16,15 euro per stuk. Eigenlijk meer dan ik had verwacht voor zo'n klein stukje blik.
Antwoord
#8
Moet wel zeggen dat het vervangen van de veren voor en achter inclusief dempers mij wel erg blij gemaakt heeft mbt rij gedrag. Was vooral blij met minder zijwind gevoeligheid! Trouwens, ik heb meteen ook de dempers vervangen, als je toch bezig bent zeg maar.


Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
#9
A_A schreef:Moet wel zeggen dat het vervangen van de veren voor en achter inclusief dempers mij wel erg blij gemaakt heeft mbt rij gedrag. Was vooral blij met minder zijwind gevoeligheid! Trouwens, ik heb meteen ook de dempers vervangen, als je toch bezig bent zeg maar.


Sent from my iPad using Tapatalk

Ik zit ook te denken om de achterschokbrekers te vervangen door oppompbare schokbrekers maar ben me nog een beetje aan het verdiepen hierin.
Op de site van EstateServices staan orginele Volvo schokbrekers voor een normale prijs http://www.estateservices.nl/ophanging/s...lucht.html. Monroe is ook een optie maar lees je nog wel eens iets negatiefs over. Ook nog een set op Marktplaats gezien met compressor en bedieningspaneel. Lijkt me ook leuk maar geen idee of tweedehands iets is. Iemand misschien foto's van waar de compressor zit en hoe dit in het dashboard zit?
Antwoord
#10
Zeker mooi spul als je budget het toelaat. Ik was bij mijn auto 230 euro kwijt voor 2 versterkte veren en 2 schokdempers. Maar dit is wel handiger als je wisselende ladingen hebt. Gebruikte dempers, tja kan, maar hoe je werking controleerd en met name ook de exacte staat is lastig.


Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Nivomat veerpoot vervangen Ruud W.brink 1 2.569 26 August 2019, 13:11
Laatste bericht: Marc1970
  Stuurbekrachtigingspomp 245 vervangen socrates 2 3.568 9 July 2017, 08:13
Laatste bericht: DanielR
  Welke achterveren Nicolaas H 5 8.060 2 December 2016, 03:02
Laatste bericht: Nicolaas H
  schokbrekers voor vervangen 240 1993 PdeBruijne 4 7.618 9 September 2016, 19:35
Laatste bericht: boedr
  Spoorverbreders. 1993 240 Polar KennOne 1 3.377 15 February 2016, 18:53
Laatste bericht: SjorsRWD
  Verzwaarde veren of hulpveren 1993 240 polar? KennOne 1 2.975 23 December 2015, 11:22
Laatste bericht: Dopski
  Rubberhoes vervangen nivomat hun 0 2.105 28 February 2015, 11:55
Laatste bericht: hun
  Schikdempers achter vervangen Kwekkel 2 7.351 11 August 2014, 23:34
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  185-70-14 of 185-(80-)14: welk bandtype is meest geschikt voor 240 GL estate 1990? HD 240 6 31.758 1 May 2014, 11:47
Laatste bericht: v700r
  Bandenmaat Polaris velgen voor volvo 245 uit 1979 met 1993 Turbo onderstel. daanheijn 7 12.483 17 January 2014, 00:57
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)