Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
m47 komt tegen tunnel aan?!?!??
Jawel, steed een stapje verder en weer een stapje terug..... :-[
In kort:
262c 1980 alles eruit, daarna alles van een 244 GLT erin (B230F+m47)
Alles doet het, alles is mooi. In beginsel zat er een kloppend geluid welke te horen was in de auto, dat kwam omdat de bevestiging van de pookhouder op de versnellinsbak tegen de tunnel komt aan de bijrijderskant.
Oplossing?
Alle rubbers vervangen. Aldus gedaan. Oude rubbers waren achteraf gezien niet slecht maar ach, hij ligt weer iets vaster.
Maar nu klopt hij niet meer tegen de tunnel aan, hij ligt er nu tegenaan! >Sad
De nukken van die K auto zijn er dus nog steeds niet uit.
Bij de ombouw is ALLES van de 244 op de 260 gegaan, brug versnellingsbaksteun aandrijfas uitlaat (achter de kath nieuw).
Ik wordt GEK!!!! Weet iemand wat de oplossing is? ( de auto is schadevrij)
dus:
De bak komt ter hoogte van de 4 bouten tegen de bestuurderskant van de tunnel aan op de plek waar de stang waar de pook in zit aan de m47 vast zit. Normaal gesproken zou er denk ik zo`n 1.5 cm speling aan beide zeiden moeten zijn nu zit hij aan de bovenkant tegen de tunnel aan met het metaal van de montageplaat van de balk waar de pook in zit.
Niet te geloven maar waar! Ik kan me niet voorstellen dat er een andere tunnel in zou zitten. Hij zou dus 1-1.5 cm naar links moeten. Vanmorgen de versnellingsbaksteun vervangen en gekeken of de montageplaat waar de steun op zit nog wat ruimte heeft..... not.

Ik denk overigens dat, omdat de pook positie t.o.v. het gat/ de bestuurden niet zou kunnen/ moeten veranderen Ãn omdat de houder van de pook gelijk of vrijwel gelijk is maar zÃker op dezelfde hoogte zit als de houder van de m46 dat de vorm van de tunnel hetzelfde zou moeten zijn.....
Maar logica ben ik kwijt....
help?
motor uitlijnen???!??
Antwoord
Wat ik me altijd afgevraagd heb is of de opening in de tunnel waar de pook doorheen gaat dezelfde afmeting heeft bij zowel een automaat als een schakelbak.
Ik neem aan dat in de 262 een automaat heeft gezeten voorheen...
Antwoord
Typisch. Met "brug" bedoel je het stuk waar de twee motorsteunen op zitten? Kijk eens onder de auto of de bak en aandrijfas middenin en in lijn liggen, tot het ophanglager halverwege.

Het laatste stuk as hoort een beetje schuin weg te lopen want de aansluiting op het diff zit uit het midden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
detail, versnellingspook in neutrale stand staat niet recht omhoog maar zover naar rechts zoals in een normale situatie. heb je hem in zijn 5 staan moet de passagier nog net niet met de beentjes tegen elkaar aan zitten

met de brug bedoeld hij inderdaad de steunpunten voor de motorsteunen en de draagarmen
Antwoord
Ik zie eigenlijk maar twee mogelijke oorzaken; OF de tunnelbak opening voor de pook is wat groter bij een schakelbal uitvoering ,OF zoals 242turbo opmerkte : de pook moet versteld worden.
Antwoord
Je kunt de pook verfijnd afstellen met het schuifplaatje plaatje wat links naast de pook zit.
Misschien een idee om de bout van het ophangrubber van de bak even los te zetten en kijken of je de bak een fractie kan omduwen?Ik verwacht er weinig van maar je weet nooit.
Antwoord
De pook moet dus iets naar achter?

Kun je waar het pookframe aan de bak zit misschien een extra dikke revet doen waardoor het frame en de pook iets verder naar achter komt te staan?
Antwoord
OK hier komt hij dan.

Eens wilde ik oranje volvo schokbrekers voor in de poten stoppen, paste niet want onderin ter hoogte van het gietstuk zat een deuk/ vouw in de poot.
Dit betitelde ik als fabrieksfout en achteraf zijn bij de schokbrekers aan de onderkant versmallingen gemaakt omdat anders vrijwel alle poter vervangen zouden moeten worden. :o Ik heb gelukkig twee rechte poten gevonden en alsnog de schokbrekers kunnen monteren.

Echt waar , ook niet te geloven.

Nu weer zoiets, ik ben zelf een van de predikers die altijd volhoud dat 240`s net mecano is en dat alles van de hele productielijn gewoon uitwisselbaar is.

NOT!

De houder van de versnellingspook is niet symmetrisch zoals de houder van de m46 . Doordat hij aan de rechterkant (bijrijderskant) een stuk rechter is dan aan de bestuurderskant komt hij tegen de binnenzijde van de tunnel aan. Ik heb dit op de brug kunnen zien. Op de latere modellen moet de tunnel dus aangepast zijn. >Sad

De oplossing moet zijn om van binnenuit (vanuit het interieur) een deuk in de tunnel te trekken ter hoogte van dit deel.
Pfffffffffffffffffffffffffffffff
M47 zomaar in een 240 uit 1980 NIET DUS!! Tongue

Weet iemand in de omgeving dordt een hobbyist die zo`n las apparaat heeft die plaatwerkers gebruiken om deuken ergens uit te trekken? (in dit geval erin te trekken?)
Antwoord
De M47 is begin 80er jaren ook al toegepast in de 240,zij het met mech. telleraandrijving, dus dat de tunnel een andere vorm heeft zou ik eerst moeten zien...
Antwoord
Het kan wel: mijn '79 met B21 heeft een M47-bak. Geen idee of er iets is aangepast. Wel heb ik de versnellingsbaksteun met ringen verlaagd want de bak raakte rechts de tunnel. Volgens Vadis horen er bij deze bak dan ook vulplaten tussen van 6/7 mm.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Metaal van rubberdemper versn.pook (244DL'81 B23met 4Bak) raakt tunnel JoostR 3 2.972 6 December 2010, 22:36
Laatste bericht: Black Moose

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)