12 July 2010, 20:45
Wanneer moeten de bobine en de verdeler vervangen worden?
lees: om de hoeveel tijd (maanden/jaren) of ... kilometers.
Bobine & verdeler
|
12 July 2010, 20:45
Wanneer moeten de bobine en de verdeler vervangen worden?
12 July 2010, 22:21
Nooit, staat geen tijd of afstand voor. Als ze versleten zijn, wat ook zo goed als nooit is.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
13 July 2010, 15:47
de bobine moet je vervangen als deze niet meer de ohm waardes haalt op het primaire en secundaire circuit zoals dat is voor geschreven in de tech specs.
De exacte waardes heb ik niet bij de hand maar die staan in de Haynes manual. Vaak is het extreem heet worden van de bobine een goeie indicatie dat Ãe bijna overleden is. De verdeler zelf hoef je niet te vervangen maar de verdelerKAP en ROTOR wel. De kap moet je inspecteren op zwarte haarscheurtjes en op slijtage van de centrale contactstift en de 4 stiften waar de rotor langs draait, deze mogen niet te ver zijn ingesleten omdat dan de overslag afstand te groot wordt, je houdt dan te weinig vonk energie over voor een fatsoenlijke vonk in de bougie. Zeker de kap vind ik een gewoon slijtage onderdeel. De rotor kan vaak wat langer mee maar ook die pit in en slijt. Je mag trouwens ook geen weerstand meten tussen het centrale punt van de rotor en de verste tip. ALles boven 0 ohm is foute boel. Spul is trowuens best prijzig: 54 euro voor orginele Bosch kap en Bosch rotor, imitatie spul zal een stuk goedkoper zijn. Mara zeker bij turbo-motoren zou ik geen risico's nemen en Orginele Bosch onderdelen gebruiken.
13 July 2010, 17:31
jan, jij hebt het over de verdeelkap en rotor achterop de kop. kan goedkoper, set bij mij kost 48,50. voor 2serie aanzienlijk goedkoper, ongeveer 20euro voor de set
18 September 2010, 19:32
De verdeler zelf hoef je niet te vervangen maar de verdelerKAP en ROTOR wel.
De verdeler heeft zeker onderhoud nodig. Bij mij waren de problemen direct opgelost na het vervangen van de "retards". Dit zijn de meedraaiende gewichtjes in de schacht van de verdeler. Van deze gewichtjes was er 1 stuk. De as waarop hij draaide was helemaal uitgelopen. Na vervanging van de gewichtjes EN!!! de veertjes was het probleem verholpen. Helaas zijn er bijna nooit van deze gewichtjes leverbaar. Dus ben je verplicht om een nieuwe/andere aan te schaffen. Een andere auto van mij had enkele maanden of misschien wel een jaar stilgestaan. Na demontage en schoonmaken van de verdeler liep hij een stuk beter. De gewichtjes zaten vastgeplakt met oud vet en verbrande olie. Je kunt de verdeler dus zeker niet buitensluiten bij storingen. Het is vaak een combinatie van allerlei dingen.
20 Jaar ervaring zegt niks, je kunt het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben.
19 September 2010, 22:09
noobaddieizpurvekd schreef:De verdeler zelf hoef je niet te vervangen maar de verdelerKAP en ROTOR wel. klopt allemaal maar alleen in het geval waarbij de vervroeging van de ontsteking wordt geregeld in de verdeler: centrifugaalvervroeging en vacuumvervroeging. Bij een Volvo 700 en 900 en bij moderne 200 volvo's is dit niet het geval, daar wordt de vervroeging geregeld door een computertje (EZK genoemd). Hierdoor zijn moderne volvo verdelers erg onderhouds arm. In mijn 900 zit er alleen maar een draaiende rotor in en verder helemaal niks.
20 September 2010, 08:18
"noob" heeft het inderdaad over de oudere versies met contactpunten enz. alle 7/9 redblock verdelers zijn inderdaad onderhoudsvrij, gewoon rechtstreeks op de nokkenas.
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|