Berichten: 3
Topics: 2
Lid sinds: Dec 2008
inspirerende topic!
Mijn eerste sleutel ervaring was het smeren van de onderdelen van mijn Vespaatje Piaggio.
Het heeft nog wÃken geduurd voor ik weer behoorlijk remmen kon....
Van mijn 140 kreeg ik de ontsteking niet afgesteld. Bleek ik die 180 graden verkeerdom gemonteerd te hebben. Dat past blijkbaar en het rijdt ook nog. Kwam ik op de sleuteldag van de vereniging pas achter.
Wat ook helpt is na het wisselen van een band de bouten echt goed te checken. Een echtgenote in de berm met een driewieler levert niet de meest aangename gesprekken op.
Kortom, we prutsen wat af.
Berichten: 1.439
Topics: 22
Lid sinds: Oct 2006
Je eerste blunder doet me aan een grote eigen blunder denken.
Bij het plaatsen van nieuwe handrem voeringen, had ik afwasmiddel gebruikt om ze er wat makkelijker in te laten glijden. : :
Het resultaat was na een paar weken volledig opgeloste remvoeringen. :o :o :'( :'(
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Citaat:Wat ook helpt is na het wisselen van een band de bouten echt goed te checken. Een echtgenote in de berm met een driewieler levert niet de meest aangename gesprekken op.
hahaha....
Meer van deze flauwekul graag....
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 726
Topics: 9
Lid sinds: Jul 2009
Proberen de achterveren van een oude Amazon te vervangen met een spanband :-X
Spanband scheurde terwijl de veer op de grond stond, die dus net wat hoger kwam dan de staldeur
PS: Olie is hier ook wel eens een drama geweest....
1986 Volvo 360 - Koni, PU, B230F...en roest
1992 Volvo 960, B204FT, M46, zwart volleder, 412
1993 Volvo 245 - B230FT, M47, green, Bilstein, Polaris, 2.5" exhaust, 412
1995 Volvo 960 Ambassador line, B6254F, M90, beige volleder, 412
Berichten: 6.709
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Er is hier al lang niet meer iets gepost gaat alles goed tegenwoordig?
Iedereen is wel bekend met de Haynes manuals denk ik. Soms goed, soms minder... Hier een vertaling waarin je werkzaamheden met bijbehorende blunders ziet, wees voorbereid...
Citaat:Haynes: Rotate anticlockwise.
Translation: Clamp with molegrips then beat repeatedly with hammer anticlockwise. You do know which way is anticlockwise, don't you?
Haynes: Should remove easily.
Translation: Will be corroded into place ... clamp with adjustable spanner then beat repeatedly with a hammer.
Haynes: This is a snug fit.
Translation: You will skin your knuckles! ... Clamp with adjustable spanner then beat repeatedly with hammer.
Haynes: This is a tight fit.
Translation: Not a hope in hell matey! ... Clamp with adjustable spanner then beat repeatedly with hammer.
Haynes: As described in Chapter 7...
Translation: That'll teach you not to read through before you start, now you are looking at scary photos of the inside of a gearbox.
Haynes: Pry...
Translation: Hammer a screwdriver into...
Haynes: Undo...
Translation: Go buy a tin of WD40 (industrial size).
Haynes: Ease ...
Translation: Apply superhuman strength to ...
Haynes: Retain tiny spring...
Translation: "Crikey what was that, it nearly had my eye out"!
Haynes: Press and rotate to remove bulb...
Translation: OK - that's the glass bit off, now fetch some good pliers to dig out the bayonet part and remaining glass shards.
Haynes: Lightly...
Translation: Start off lightly and build up till the veins on your forehead are throbbing then re-check the manual because what you are doing now cannot be considered "lightly".
Haynes: Weekly checks...
Translation: If it isn't broken don't fix it!
Haynes: Routine maintenance...
Translation: If it isn't broken... it's about to be!
Haynes: One spanner rating (simple).
Translation: Your Mum could do this... so how did you manage to botch it up?
Haynes: Two spanner rating.
Translation: Now you may think that you can do this because two is a low, tiny, ikkle number... but you also thought that the wiring diagram was a map of the Tokyo underground (in fact that would have been more use to you).
Haynes: Three spanner rating (intermediate).
Translation: Make sure you won't need your car for a couple of days and that your AA cover includes Home Start.
Haynes: Four spanner rating.
Translation: You are seriously considering this aren't you, you pleb!
Haynes: Five spanner rating (expert).
Translation: OK - but don't expect us to ride it afterwards!!!
Translation #2: Don't ever carry your loved ones in it again and don't mention it to your insurance company.
Haynes: If not, you can fabricate your own special tool like this...
Translation: Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha!!!!
Haynes: Compress...
Translation: Squeeze with all your might, jump up and down on, swear at, throw at the garage wall, then search for it in the dark corner of the garage whilst muttering "******" repeatedly under your breath.
Haynes: Inspect...
Translation: Squint at really hard and pretend you know what you are looking at, then declare in a loud knowing voice to your wife "Yep, as I thought, it's going to need a new one"!
Haynes: Carefully...
Translation: You are about to cut yourself!
Haynes: Retaining nut...
Translation: Yes, that's it, that big spherical blob of rust.
Haynes: Get an assistant...
Translation: Prepare to humiliate yourself in front of someone you know.
Haynes: Refitting is the reverse sequence to removal.
Translation: But you swear in different places.
Haynes: Prise away plastic locating pegs...
Translation: Snap off...
Haynes: Using a suitable drift or pin-punch...
Translation: The biggest nail in your tool box isn't a suitable drift!
Haynes: Everyday toolkit
Translation: Ensure you have an RAC Card & Mobile Phone
Haynes: Apply moderate heat...
Translation: Placing your mouth near it and huffing isn't moderate heat.
Translation #2: Heat up until glowing red, if it still doesn't come undone use a hacksaw.
Haynes: Apply moderate heat...
Translation: Unless you have a blast furnace, don't bother. Clamp with adjustable spanner then beat repeatedly with hammer.
Haynes: Index
Translation: List of all the things in the book bar the thing you want to do!
Haynes: Remove oil filter using an oil filter chain spanner or length of bicycle chain.
Translation: Stick a screwdriver through it and beat handle repeatedly with a hammer.
Haynes: Replace old gasket with a new one.
Translation: I know I've got a tube of Krazy Glue around here somewhere.
Haynes: Grease well before refitting.
Translation: Spend an hour searching for your tub of grease before chancing upon a bottle of washing-up liquid. Wipe some congealed washing up liquid from the dispenser nozzle and use that since it's got a similar texture and will probably get you to Halfords to buy some Castrol grease.
Haynes: See illustration for details
Translation: None of the illustrations notes will match the pictured exploded, numbered parts. The unit illustrated is from a previous or variant model.
;D ;D
Mijn grootste sleutelblunders is dat ik de sleutels in het contact heb laten zitten terwijl ik de deur in het slot gooide. Ook heb ik eens bij een franse verkoper de sleuteltjes in de kofferbak gelegd van een 244, geen idee waarom. vervolgens gooide iemand de klep dicht.... Dat is dus niet zo mallelijk als bij een 140 (die 244 klep moest open met een sleutel).
Berichten: 1.451
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2009
Berichten: 6.709
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Trouwens, schiet me er nog een te binnen.
Dag voor de VKB de handrem van de 144 gesteld, achterwielen eraf, wat aan het wieltje draaien, etc wielen er weer op en rijden maar. Handrem deed het weer, de volgende dag naar de VKB.
Op de A12 hoorde ik na een stuk hard rijden opeens een bonkend geluid als ik gas los liet. Bij gasgeven of wat harder remmen was het weer weg. ??? Het werd steeds erger dus even op de vluchtstrook gestopt. Gelijk werd ik vergezeld van een 142 en een 164 die te hulp schoten.
"dat is je rubber van je aandrijf as, kan geen kwaad"
Na wat bandengetrap en gesjor aan de aandrijf as, reden we weer in colonne verder.
Na 300m "krabbend op mn achterhoofd" gereden te hebben gelijk weer de vluchtstrook op, en de kruissleutel uit de kofferbak gepakt....
(was niet de laatste keer dat ik de wielbouten vergat aan te draaien)
Berichten: 9.843
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik had vannacht nog gedroomd over een rampzalige blunder, iemand had met z'n Mercedes 500 SEC dwars over de motorkap van mijn 144 gereden. De hele voorkant was geplet. En hij was net helemaal tiptop, gepoetst en al, want we zouden die dag net vertrekken naar Kamtjatka of zoiets absurd afgelegens.
Hmmm, het is vast een teken, maar waarvan?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Mercedes rijders zijn stiekum jaloers op Volvoos, omdat ze zoveel voor het sterretje moeten neertellen kunnen ze de zeecontainers die wij in grote getalen na 40-50 jaar nog zonder enorme problemen op de weg houden voor relatief weinig niet kunnen betalen.. of zoiets..
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Als je nou je bougies verwijderd om na lang stlilstaan de boel los te weken met een beetje olie op de zuigers, en vervolgens de boel er weer in schroeft.... zet ze dan ****** meteen vast... Al dat gekloot met SU's, huidige Stromberg, accu's leeg, uitlaten verbouwen en er weer af.... losse bougies werken dus niet............
dat was dus de oorzaak van veel tijd stoppen in een duur spruitstuk kopen, verbouwen om passend te maken, uitlaat aanpassen, de boel intapen en daarvoor "ff"naar de andere kant van NL rijden, eindelijk alles inbouwen inclusief dubbele carbs, en maar niet willen lopen in die kou, nieuwe accu gekocht, ondertussen km's maken van huis naat sleuteladres ende terug, uiteindelijk alles er maar van af en het standaard spul er op, nog niet lekker starten, maar het loopt, onderweg afgesleept worden, en dan eindelijk 2 mnd later oid toevallig dan maar eens de bougies checken, die zitten dus alle vier hand vast...
maison de foux..!
|