Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
'Wegligging als een dweil'
Volvo-fanaten,

Mijn ouders hebben een 240 GL estate uit 1993. Deze hebben ze nu enkele maanden. Gekocht met achterstallig onderhoud, waarvan ik het motorische deel inmiddels weer op orde heb gebracht. Er zaten lekke ride-levellers onder, die hebben we vervangen voor standaard schokdempers van Nordicar(dan krijg je Monroe Originals). Op aanraden van de apk-keurmeester zijn de rubbers van de stabilisatorstang voor vervangen. Verder is er niets gebeurt, alle rubbers lijken op het oog in goede conditie(geen scheuren etc).

Nu zijn ze ermee op vakantie geweest, 2 personen, beperkte belading in de auto en een caravan. Ze vinden dat de achterkant zich wat onrustiger gedraagt dan hun voorgaande auto, een V70 classic met nivomats. Nu is dat natuurlijk niet verwonderlijk, maar ze vroegen zich af of het niet wat beter kan.

Afgelopen weekend hebben ze zo'n 100 km ermee moeten rijden. Belading: 4 volwassenen, vakantiespullen en 2 fietsen achterop. Hierdoor zakte die flink door en vonden ze hem erg onstabiel rijden, zweethandjes, niet harder dan 80km/u. Het was wel erg winderig buiten. Ik denk zelf dat dit natuurlijk een beetje te verwachten valt met zo'n belading, maar wil toch kijken of er dingen beter kunnen.

Nu heb ik naar de draaddikte van de achterveren gekeken. Ze zijn zwart met 2 gele strepen erop, draaddikte is 13mm. Volgens Vadis zou dit dan onderdeel nr. 1229052 moeten zijn. Als ik deze wil vervangen kan ik kiezen voor dezelfde veren, estateservices biedt ze onder het zelfde volvo-nummer aan als verzwaarde veren voor de estate. Ik kan ook kiezen voor de veren met nummer 3529916, wat volgens mijn informatie veren zijn die nog dikker zijn dan 13 mm, namelijk 13,8 mm. Deze worden bij scandcar aangeboden voor 42,50 ex. Ik heb alleen het vermoeden dat dat wel een beetje overdone is, aangezien ze maar enkele malen per jaar zo zwaar beladen rijden.

Andere vraag is in hoeverre de standaard schokbreker achter, dus de nieuwe Monroe Originals, tegen hun taak opgewassen zijn. Ze veranderen uiteraard niks aan de rijhoogte, maar bepalen wel voor een groot deel de wegligging. Ik kan me echter niet voorstallen dat nieuwe schokbrekers, van een toch wel aardig gerenommeerd merk als Monroe, niet toereikend zouden zijn.

Omdat er niks bekend is over de staat van onderhoud van het onderstel, pleit ik zelf voor nieuwe schokbrekers en veren rondom. Schokbrekers van Bilstein(kan ik gunstig geprijsd aankomen, heb ik zelf ook onder m'n 480), en veren gewoon standaard voor en verzwaard achter, die van estateservices.

Mijn vader heeft het trouwens steeds over hulpveren, had hij eerder ook eens onder een 240 laten zetten. Ik heb hier zelf alleen mijn twijfels over. Het lijkt me niet dat Volvo tijdens de ontwikkeling er al rekening mee heeft gehouden dat er hulpveren nodig zouden zijn.

Wie kan hier een goed advies over geven? Ohja, voor dat jullie erover beginnen: het budget is gelimitteerd, dus Koni's komen er niet onder. Ook staat comfort boven sportiviteit...

Alvast bedankt!
Antwoord
Als de voorkant te hoog komt gaat de bestuurbaarheid behoorlijk achteruit. Schokbrekers doen daar weinig aan, alleen tegen het doordeinen. Dempers dus. De 240 is van nature redelijk zacht geveerd voor de Amerikaanse markt.

Mijn broertje's 240 heeft hulpveren, die maken de achterkant veel harder dus ze doen het wel. Wat mij erg verbaasde toen ik zag hoe iel die dingen zijn. Ze zitten in de veren dus redelijk permanent.

Ophoogblokken, ben ik er happy mee. Auto is weer recht en veert gewoon als vanouds. Ondanks LPG tank, bagage, kids, schoonmoeder (IN de auto) en 20-30 kg kogeldruk.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
ik adviseer altijd DEZE en DEZE tegelijk te vervangen. Wegligging gaat duidelijk vooruit, ook volbeladen.
Antwoord
Ik heb ook (net als Carlo hier adviseert) zowel nieuwe veren rondom (achterin de 'standaard 245' versie vanwege gewicht gastank, zonder dat het een dreunbak werd) als de Monroe originals (achter) eronder gezet toen ik mijn auto opknapte. Dat hij 'dweilt' na de nieuwe schokbrekers kan ik niet vinden: ik vind het juist een heel andere auto geworden - in positieve zin. Ook met mensen achterin gereden, echt een stuk beter dan daarvoor (met slepende spatlappen :Smile).
Maar een 240 is inderdaad in geen enkel opzicht te vergelijken met een V70. Tevens zijn nivomats (althans in de 945 van mn vader) wat straffer afgeveerd dan een versie zonder niveauregeling, zeker wanneer ze hun werk doen bij zware belading. En die dingen zijn duur... heel duur.
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Antwoord
als de auto ride levellers had is de kans groot dat er orgineel Nivomats onder zaten.
Duur maar erg goed. Dan heb je ook weer de orginele automatische niveauregeling terug.
Nivomats worden altijd gebruikt met relatief zachte veren. TE zacht voor gebruik met standaard dempers. Nieuwe niveaumats is dus optie 1

als je al nieuwe standaard dempers hebt gekocht, neem dan ook de standaard veren erbij.
Da's optie 2

Zit er ook een gasinstallatie in de auto? wordt er vaak met zware lading en veel passagiers gereden? Dan HD veren nemen en gebruiken met de nieuwe standaard dempers.
Da's optie 3 ( dan raad ik wel aan een eventuele stabilisator stang we te laten! Laat je 'm zitten dan wordt de achterkant te hard en gevoelig voor uitbreken en tractie verlies in bochten.)
Antwoord
Bedankt voor de antwoorden;

Allereerste mijn nederige excuses aan Marc: schokdempers, je hebt helemaal gelijk Wink

Goed, als Carlo achter forumnaam 242-turbo schuilt, dan zou ik dus nog de veren met nummer 1229052 moeten hebben. Kan ik inkomen, had ik ergens ook wel verwacht. Goed om te horen dat de huidige dempers goed genoeg zijn; kunnen die blijven zitten.

Verder, er zaten ride-levelers in. Van die oppompbare. De hele installatie hebben we laten zitten, we hebben alleen de dempers vervangen voor de Monroe's omdat ze idd een stuk prijziger zijn dan standaard dempers. Komt later nog wel eens.

Er zit overigens geen gastank in.

Dan gaan we sowieso de veren vervangen. Dan even kijken en evt nog hulpveren plaatsen. Waar koop ik hulpveren en wat mag het kosten?

Laatse vraag; de voorkant. Hoeft daar niets aan te gebeuren?
Antwoord
Voorkant lekker laten zoals-ie is.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Marc1970 schreef:Voorkant lekker laten zoals-ie is.

mee eens maar de algehele staat moet wel goed zijn: fuseekogels, stuurkogels, draagarmrubbers.
En natuurlijk uitlijning.

je kan voor wel iets verbeteren:
- turbo stabilisatorstang
- schutbord steunen ( maakt dat de carrosserie minder flex heeft)

in z'n algemeenheid kan je stellen dat vooral de achterwielophanging erg veel invloed heeft op de rechtuitstabiliteit. Klinkt raar maar is echt zo.
Los van dempers en veren zijn in de achterwielophanging mn. de rubbers erg belangrijk. (draagarm rubbers, panhard stang rubbers.)
Antwoord
Doeke Dobma schreef:Goed, als Carlo achter forumnaam 242-turbo schuilt....

dat klopt ;D

Doeke Dobma schreef:Dan even kijken en evt nog hulpveren plaatsen. Waar koop ik hulpveren en wat mag het kosten?

in mijn ogen zijn hulpveren niet nodig
Antwoord
Wij hebben een amerikaanse 245, origineel als schommelschip.
Volvo liet speciale schokbrekers maaken voor deze markt, maar standaard met verzwaarde veren. Nu deze laatste in combinatie met rode koni's. Achterkant komt weer mooi mee.

Bij de sedan, hulpveren geplaatst ivm de gastank. staat ook weer mooi recht!
www.volvorider.web-log.nl<br />Volvo 240 estate Classic LE MY 93 nr 1046/1600<br />Volvo 240 sedan Super MY 91, G3<br />Volvo 850 sedan T5 MY 94 (alter II)<br />http://twitter.com/volvorider2
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 940 wegligging Hondax 10 5.895 12 May 2024, 14:13
Laatste bericht: annoh

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)