Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Als jullie kijken naar de verhoudingen van deze markeringen, wat is dan jullie gedachte? Het lijkt mij dat het eea niet op zijn plek zit zo. Ik heb de twee witte stippen op de distr. riem uitgelijnd maar nu klopt de rest niet in mijn ogen.
[img width=600 height=600]http://i901.photobucket.com/albums/ac213/Jeroen245/timing1.jpg[/img]
[img width=600 height=600]http://i901.photobucket.com/albums/ac213/Jeroen245/timing2.jpg[/img]
[img width=600 height=600]http://i901.photobucket.com/albums/ac213/Jeroen245/timing3.jpg[/img]
Ben benieuwd!
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
Theorie;
In universele garages heeft men niet altijd de info/tijd om info op te zoeken om een motor op "nul" te zetten om bijv. de distributieriem te vervangen.Een truckje is dan de motor zelf te markeren met een witte stift en daarna die markeringen weer te gebruiken als de nieuwe riem er weer om gaat of de cilinderkop weer teruggeplaatst wordt of noem maar op.
Die methode hoeft helemaal niet verkeerd te zijn hoor, ik ken goede monteurs die perfect werk leveren en ook standaard zo werken.
Maak je gebruik van fabrieksgegevens dan negeer je de witte markeringen gewoon.
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
De witte verf op de distributieriem zit op "standaard" plek lijkt me. Op het nokje op het deksel en op het putje in het wiel.
Verder iemand nog ideeen??
Berichten: 2.475
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Nooit naar die merktekens gekeken als het eenmaal gemonteerd is. Maar als je de motor nu met de hand verschillende keren rond gooi. Komt hetzelfde witte merkstreepje op de riem dan elke keer 3 tanden voor het merkpuntje op de pulley voorbij?
Maar ja: De afwijking onder op de krukas pulley blijft hetzelfde. Dus het zit niet goed?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
Ondanks je duidelijke foto's en pijlen (compliment) had ik niet direkt gezien dat de orginele punten wit gemerkt waren.
Ik dacht dat de inkeping rechtsboven het punt was......
Des te opmerkelijker is het dan dat je krukaspouly niet op nul staat.Je zou denken dat je distr.riem een tand van tijd staat....
Ik weet er zo 1 2 3 niets op te zeggen.
Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
Wat is het probleem?
De markering op de distributieriem verloopt. Bij het monteren zet je hem via de diverse merktekens op tijd en erna kloppen de strepen op de snaar niet meer, althans die verloopt. Eens in de zoveel slagen zullen de merktekens op de snaar kloppen.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Probleem is hier aangekaart:
http://volvolvo.nl/forum/topic,8056.0/
Maar ben benieuwd of dit te maken heeft met het slecht lopen. Het lijkt mij dat als de rotor wijst naar het uitsparinkje in de verdeler, de witte stippen moeten uitlijnen.
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
verkeerd terugzetten van de distributieriem kan te vroege op te late klepopening, te vroege of late ontsteking etc veroorzaken.
ik zou je adviseren om alles naar de originele punten terug te laten zetten, kan ik eventueel voor je doen
wat er op de riem staat moet je je niets van aantrekken, behalve de draairichting