Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
getallen op kilometer teller
Ik heb een niet werkende Km teller. Omdat ik dacht dat het probleem enkel in het witte wieltje zat, heb ik een andere donor teller gekocht die een goed wieltje heeft. Nu is het alleen zo dat het asje waar aan het wieltje zit niet wil draaien, kan niet echt zien wat het probleem is.
De teller heeft helaas een andere code (0,585 ipv 0,617) anders kon ik deze donor gewoon gebruiken.
Wat betekent dit getal precies? En maakt het uit als ik de gehele teller vervang of klopt mijn km snelheid dan niet? Als dat zo is, hoeveel zou dat dan schelen?
Volvo 164 E 1973
Antwoord
De teller telt geen kilometers maar omwentelingen van de aandrijfas. Omdat er verschillende diffs en verschillende bandenmaten gebruikt zijn door de jaren moet er ergens iets gecorrigeerd worden. Daarvoor zijn allerlei oplossingen bedacht.

Voor de verschillende overbrengingen in het differentieel bestaan voor de oudere bakken (M40, 41) verschillende kabelaandrijf-tandwieltjes zodat ze allemaal dezelfde lintteller kunnen gebruiken (bijv deze: http://volvoklassiekeronderdelen.nl/shop...cts_id=990)
Bij de latere 240 telt de teller omwentelingen van het kroonwiel (dus de steekassen) en zijn die getallen correctiefactoren voor verschillende bandenmaten van estate en sedans.

Misschien komt jouw onderdelenteller uit een 245, of een 264. 0.617/0.585 is 5%, da's nog een acceptabele afwijking, ik weet alleen niet of je dan meer of minder km's maakt. Ws. heb je nu ook al een afwijking, kwestie van even ijken aan een bekende afstand of een GPS en wennen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
das handig te weten. Ik rijdt op iets te dikke banden, maar met de GPS op 120 zegt de meter 128..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Marc1970 schreef:De teller telt geen kilometers maar omwentelingen van de aandrijfas. Omdat er verschillende diffs en verschillende bandenmaten gebruikt zijn door de jaren moet er ergens iets gecorrigeerd worden. Daarvoor zijn allerlei oplossingen bedacht.

Voor de verschillende overbrengingen in het differentieel bestaan voor de oudere bakken (M40, 41) verschillende kabelaandrijf-tandwieltjes zodat ze allemaal dezelfde lintteller kunnen gebruiken (bijv deze: http://volvoklassiekeronderdelen.nl/shop...cts_id=990)
Bij de latere 240 telt de teller omwentelingen van het kroonwiel (dus de steekassen) en zijn die getallen correctiefactoren voor verschillende bandenmaten van estate en sedans.

Misschien komt jouw onderdelenteller uit een 245, of een 264. 0.617/0.585 is 5%, da's nog een acceptabele afwijking, ik weet alleen niet of je dan meer of minder km's maakt. Ws. heb je nu ook al een afwijking, kwestie van even ijken aan een bekende afstand of een GPS en wennen.

Aha, duidelijk!
Ik heb nu een M400, ik had een BW35, is dat de goede combi met 0,617? Helaas is de snelheidsmeternaald van die met 0.585 gebroken (kennelijk op de wijzer gelegen en daar kon hij niet meer tegeb), die moet ik eerst even fixen voordat ik hem erin kan zetten.
Volvo 164 E 1973
Antwoord
Over het algemeen hebben automaten een achteras die iets meer toeren maakt per kilometer.

http://www.164club.org/techdata.html#Rear axle

Alle as/bak combinaties. Je overbrenging staat op een koperen plaatje tegen het diff gepopt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Ik heb de "nieuwe" teler erin gezet, hij werkt gelukkig goed en hij geeft nu teveel aan, het scheelt inderdaad ongeveer 5%. Het grappige is dat er op de teller witte stipjes staan voorij de 50 en 100. Als ik op de tweede rijdt dan rijdt ik net te hard dus > 50 of > 100.
Maar goed, ben allang blij dat de dagteller het nu ook doet, is toch handiger rijden dan zelf bijhouden hoeveel je hebt gereden en hoeveel je nog kan op je tank LPG.
Dat brengt met op volgende vraag: kan ik een meter moneteren op de LPG tank die ik op het dashbaord kan plaatsen? Op een andere auto met LPG heb ik deze erin zitten: http://www.lpgonderdelenshop.nl/epages/6...ducts/E006
[Afbeelding: DSCN2205_m.JPG]
Kan ik zoiets monteren op iedere tank? Kan dat met een volle tank?

Volvo 164 E 1973
Antwoord
Die tankmetertjes zijn universeel naar mijn weten, dus op elke tank over te zetten.

Ik vermoed dat de twee bevestigingsschroefjes niet door de tankwand heen gaan .In dat geval zou je het dus met een volle tank kunnen monteren.
Antwoord
jos245 schreef:Die tankmetertjes zijn universeel naar mijn weten, dus op elke tank over te zetten.

Ik vermoed dat de twee bevestigingsschroefjes niet door de tankwand heen gaan .In dat geval zou je het dus met een volle tank kunnen monteren.

Thanks, ik heb de shop gemaild, zal hun antwoord hier ook even posten.
Volvo 164 E 1973
Antwoord
Antwoord van de shop:
Citaat:De keuze schakelaar past op elke lpg tank voor auto's behalve viale systemen.

De verzendkosten zijn 5,75 en het kan gewoon op de volle tank aangesloten worden.

Met vriendelijke groet,

Lpg onderdelenshop

Volvo 164 E 1973
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)