Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schokdempers en veren vervangen?
Onze 245 (1989) is aan de achterkant voorzien van de Monroe oppompbare schokdempers. Helaas zijn deze lek. Onder de (waarschijlijk) nog originele veren zijn ophoogblokken aangebracht. Onbelast blijft de auto goed op hoogte. Met een beetje belasting hangt tie al snel wat naar achteren. Waarschijnlijk zijn de veren niet al te best meer?
Ik denk dat het hele zaakje vervangen moet worden. Wat is wijsheid?
Zit zelf te denken aan nieuwe veren. (welke?); verwijderen blokken en nieuwe Monroe ride levelers.
Of kan ik de blokken laten zitten. Een iets verhoogde achterkant vind ik wel staan... Of gaat tie dan stuiterend over oneffenheden.

Misschien zijn er betere opties.
Antwoord
Het schijnt dat de veren van een 264 een zachtere demping hebben wanneer het een model met oppompbare schokdempers is.
Ik weet niet of dat bij de 245 ook zo is.
Maar als er gewone standaardveren onder zitten dan zou ik eerst met andere dempers proberen en de ophoogblokken even laten zitten.
Als de oppompbare dempers lek zijn dan hangt de auto altijd door van achter.Dat wil niet zeggen dat de veren dan ook versleten zijn.
Antwoord
als de veren niet goed meer zijn hangt ie altijd door, dat zal het geval zijn geweest ivm de ophoogblokken. Je kunt ook kiezen voor de zwaardere veren, heb je meteen een stukje extra wegligging te pakken omdat ie daardoor ook minder (iets) gaat hangen in de bocht.

Anders normale schokbrekers en oppompbare elementen in de veren plaatsen, oppompen bij belasting..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
oh en ride levelers monteren om het doorhangen op te vangen vanwege het inzakken van de originele veren is niet de juiste weg. Ze zijn om te assisteren en niet om de "slijtage" op te vangen..
Antwoord
Ik heb dezelfde set-up, org. veren, blokken, lekke Monroe's en LPG onderbouw. Wat naar achteren hellen vind ik eigenlijk wel normaal als er ook nog een gezin + oma + fiets + karretje (kogeldruk minimaal "afstellen") aan hangt, daarvoor hoef ik niet de rest van het jaar over hobbels te stuiteren.

Zolang de voorkant maar goed bestuurbaar blijft. Als de spatlappen over de grond schuren is de grens wat dat betreft wel bereikt (geleerd van ritje met stoeptegels).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
ok, uitgaande van het feit dat èn veren èn schokdempers versleten zijn, dan is het aan te bevelen eerst de veren te vervangen?
Snel achteroverhangen wijst dus op slappe veren en niet zozeer op versleten dempers?
Vraag is ook denk ik of die dempers versleten zijn. Weet niet in hoeverre een lekje in het rubber opblaasgedeelte van de demper , de dempkwaliteiten aantast?
Antwoord
Eigen ervaring is, dat als de luchtbalg lekt, de hele demper (snel daarna) lekt. Heb je al geprobeerd uit te vinden waar hij lekt? De dempers zijn ook nog eens aan elkaar gekoppeld, dus laat'ie lucht af, dan kan het de linker, rechter of allebei zijn. Ook de klemverbinding op de demper of het ventiel kan gaan lekken. (Er wordt op de plaats waar de leiding in de klembus gaat een kraagje in de leiding gedrukt. Die is na verloop van tijd definitief en kan lekkage veroorzaken)
`88 245, B230K, M47
Antwoord
Ik vind de lekkende Monroes nog best aardig dempen, prima eigenlijk, gezien hun prullerig voorkomen en roestige staat. Het opblaas en het schokdemp gedeelte zijn gescheiden. Het luchtlek is al zo lang als ik de auto heb (90.000 km), daarna hebben ze nog een tijdje olie gezweet, maar dempen doen ze nog steeds.

Als je hardere veren gaat monteren zou ik er ook hardere dempers bijzoeken, anders vlieg je echt tegen het dak. En HD veren is denk wel wat je zoekt want de standaard estate veren zijn gewoon niet erg sterk. Amerikaans is het woord.

Mijn broertjes 240 (geen LPG) heeft er relatief dunne hulpveren inzetten, dat scheelt ook wel een flink. Kweenie wat voor schokbrekers daarbij zitten. Is niet zo stuiterig, wel hard.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Dus het beste is eerst de veren te vervangen. HD is de versterkte uitvoering zoals bv estateservices ze heeft? De vulblokken moeten denk ik dan vervallen.
Welllicht een kwestie van uitproberen.. EÃn keer de boel de- en monteren vind ik eigenlijk wel genoeg :Smile
Antwoord
met nieuwe veren kun je de blokken voorlopig op de plank houden, kun je altijd nog kiezen voor oppompbaar materiaal..
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Welke Veren of Hulpveren te gebruiken om achterkant omhoog te krijgen 240 KennOne 12 19.065 30 October 2021, 12:51
Laatste bericht: chrisvhout
  Boge schokdempers, kent iemand deze? Stevves 10 14.696 18 June 2020, 22:29
Laatste bericht: Rob
  Nivomat veerpoot vervangen Ruud W.brink 1 2.999 26 August 2019, 13:11
Laatste bericht: Marc1970
  Schokdempers s40 Jackscheffers 1 3.200 15 October 2018, 17:01
  Schokdempers achter Volvo 164 244GL1978 1 3.274 26 September 2018, 17:57
  V70 XC 99' schokdempers achter. Pieterpost 3 4.607 2 January 2018, 22:00
Laatste bericht: Pieterpost
  Stuurbekrachtigingspomp 245 vervangen socrates 2 4.021 9 July 2017, 08:13
Laatste bericht: DanielR
  schokbrekers voor vervangen 240 1993 PdeBruijne 4 8.342 9 September 2016, 19:35
Laatste bericht: boedr
  Schokbrekers en lagere veren volvoman0_0 0 3.284 15 July 2016, 23:13
Laatste bericht: volvoman0_0
  Ophoging blokken onder veren achter 244 Erikvolvolvo 13 14.120 5 May 2016, 22:21

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)