Berichten: 33
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2006
Hallo knikkerbak liefhebbers,
mijn d24 turbo diesel zou bij warme motor stiller moeten worden, maar dat doet hij niet.
Na de start rijdt ik rustig weg en schakel op met weinig toeren. Na twee drie kilometer wordt een luide rustige tik duidelijk hoorbaar. Er zit een kabouter in het blok die er lustig op los hamert.
Soms lijkt hij even wat stiller te worden, met name als je het blok even goed op toeren brengt, maar echt verdwijnen doet ie niet.
Ik heb zonet de olie gepeild. Er zit iets te veel olie in. Het oliepeil staat een halve centimeter boven het bovenste streepje op de peilstok. Ik vind de olie erg dun.
Het geluid lijkt uit de bovenkant van het blok te komen. Het klinkt alsof er een klep veel te ruim staat, maar het geluid is veel luider.
Het blok loopt prachtig rond en accelereert prima. Het is dus niet van invloed op de distributie, timing en de verbranding.
Wat voor apparaat draait er mee dat zoveel herrie kan veroorzaken?
Toile
544 sport, Duett, Amazone 133GT, P1800E, P1800E, 1800ES, 242 Nordica, 245 gl, 262c Bertone two tone, 262c Bertone, 780c Bertone, 480 Turbo, C70 Cabriolet, C30,
Berichten: 202
Topics: 10
Lid sinds: Aug 2009
Die luide tik komt uit de vacuumpomp die op de cilinderkop gemonteerd staat boven de 4de en de 5de gloeikaars.
Laat de motor stationair draaien tot je de tik waarneemt, hou dan je rempedaal ingedrukt en de tik zou moeten verdwijnen.
Verdwijnt de tik ? dan moet je de vacuumpomp +stift die de vacuumpomp aandrijft vervangen.
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
vacuum-pompverhaal is inderdaad vaak de boosdoener.
Wat ook nog kan is dat er een verstuiver open blijft staan, ik heb dat bij 2 D24's meegemaakt en het geeft een hard mechanisch klinkend geluid.De eerste keer dacht ik zelfs dat er een drijfstanglager uitgelopen was.Ergens in de diesel-hoek heb ik e.e.a. eens wat uitgebreider beschreven.
Berichten: 33
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2006
Als de verstuiver hangen blijft, loopt de motor dan nog wel mooi rond?
toile
544 sport, Duett, Amazone 133GT, P1800E, P1800E, 1800ES, 242 Nordica, 245 gl, 262c Bertone two tone, 262c Bertone, 780c Bertone, 480 Turbo, C70 Cabriolet, C30,
Berichten: 202
Topics: 10
Lid sinds: Aug 2009
Nee , de motor zal dan ongelijkmatig lopen op stationair toerental en blauw roken uit de uitlaat.
Om te controleren of het de injectoren zijn die tikken , doe je het volgende .
Laat de motor stationair draaien , draai dan ÃÃn voor ÃÃn de injectoor leidingen los en terug vast, verdwijnt de tik bij het losmaken van een leiding, dan is het deze injector die blijft openstaan en de tik veroorzaakt .
Berichten: 44
Topics: 17
Lid sinds: Jan 2009
misschien een dood lijntje, maar toch:
ook grote rode tractor heeft een kabouter in het vooronder, het is in mijn geval zeker de vacuumpomp. Mijn vraag is echter, wie kan dit in orde maken? gereviseerde pomp is duur en onzeker, oplassen van de stift een betere optie misschien? :-\
Volvo 240. De reis wordt onderdeel van de bestemming.
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Uit mijn VW T4 verleden, bekijk deze link eens:
Remedie tikkende vacuumpomp
Misschien ook voor de D24??
Zeker ook voor de volvo diesel, uit de bovenstaande link:
Citaat:ingezonden door Jos e-mail = anke.brouwer&introweb.nl
Ik ben als eerste door een andere Henk benaderd over die manchet die ik vervang in de vacuüm pomp mede door een berichtje op jullie forum over de vacuümpomp .
Ik repareer nu al een jaar of zeven en wel bij de nu oudere LT en Volvo 6 cilinders aangezien een vacuumpomp een dure aangelegenheid (was) is. Dit garandeerde ook geen 150000km en dus haalde ik die pomp gewoon uit elkaar en repareerde ze gewoon.
Manchet is te koop bij Jos
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 89
Topics: 12
Lid sinds: Dec 2010
Kan ook een hydraulische klepstoter zijn. Zeker bij (te) dunne olie verdwijt de tik vaak bij meer toeren (eventjes) doordat er wat meer oliedruk is.
Weet niet zeker of deze specifieke motor hydraulische stoters heeft.
Berichten: 33
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2008
mijn 244 diesel begon opeens vervelend te tikken
dacht eerst de kleppen,maar die zijn laatst nog gesteld
verstuivers waren het ook niet,dus moest het de vacuumpomp zijn
was lastig te controleren want hij tikte alleen onder het rijden en op de raarste momenten.
Ik heb alleen de stift van de vacuumpomp vervangen en de tik is al 2 weken weg
Berichten: 44
Topics: 17
Lid sinds: Jan 2009
en waar heb je het stiftje vandaan dan? ???
Volvo 240. De reis wordt onderdeel van de bestemming.