Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
solex carb vervangen voor een stromberg
Wie heeft ervaring met het volgende.
Wegens bar slecht lopen ga ik de solex-cisac carb (bij b200k) vervangen door een stromberg. Dit houdt in dat er een ander inlaatspruitstuk tegen het motorblok moet worden gezet en dat de aansluiting van de luchtinlaat moet worden veranderd. Maar misschien zijn er nog wel meer haken en ogen.

De reden waarom de solex eruit gaat: bij koude motor is er niets aan de hand
Als de motor warm is geweest (!) gaat het ineens veel minder. Niet of nauwelijks starten en niet van z'n plek te krijgen.
Een kenner vertelde mij, dat de solex-cisac carb echte ramp-carburateurs zijn. Vandaar de verbouwing.

Wie gaat mij kunnen helpen?

Antwoord
hey olaf,

heb je ook een precies idee van wat de solex verkeerd doet? Ik zit zelf met een uitstekende b200k met jammer genoeg een solex ertegen die een vals karakter heeft. Tongue
Maar ik ben van zin om het uit te pluizen.

Als ze start staat ze precies te rijk en verzuipt ze makkelijk, tijdens het rijden staat ze precies te arm en gaat ze schokken, wat verholpen kan worden door een beetje choke te geven. ???
Antwoord
scusi voor het gedeeltelijk offtopic gaan ;D
Antwoord
Hoi,

Het probleem is erg onduidelijk bij de solex van mijn zeer goed lopende B200k motor. Met koude motor start de auto meteen (beetje choke erbij pakken) en rijdt de auto goed. Ondanks de 360.000 km's loopt het blok als een zonnetje, zonder een drupje olie te verbruiken.
Als de auto na een rit stil gezet wordt en je gaat na een paar uur weer rijden, is het gedaan met de pret. Moeilijk starten, en bijna niet van de plek komen.
Waar het probleem in de carburateur precies zit, weet ik niet. Ik heb de carburateur onlangs nog eraf geschroefd en helemaal schoongemaakt. Daarvoor heb ik de solex volledig uit elkaar geschroefd. Toen alles weer schoon was, terug in de originele afstelling gezet en weer aangesloten. (Met koude motor, dus) rijden als een trein. Co-meting laten doen en slechts een kleine afstelling gedaan. Daarna na een paar uur weer willen rijden: geen beweging meer in te krijgen. Starten ging nog, maar dan moest de choke volledig uit. Maar meteen daarna hield de motor er mee op.
Kortom: gezeik.

Een stromberg is simpeler en betrouwbaarder. Het enige probleem is, dat er een ander inlaatspruitstuk op moet en dat de luchttoevoer aangepast moet worden. Maar het is goed te doen.
Ik heb daarover al een monteur gesproken.
Deze kan mij, tegen een zeer gunstige prijs, het hele gebeuren tweedehands leveren (stromberg, inlaatspruitstuk en luchtoevoer.)
Met hem ga ik dus ook even kijken wat handig is om te weten.

Mocht het straks allemaal weer lopen zoals het moet, dan kan ik je meer vertellen of deze ingreep ingewikkeld was.

Groeten,

Luuk.
(Mijn auto heet Olav.)
Antwoord
@ olav240

laat dit nu net hetzelfde probleem zijn die ik heb ... soms is alles dik in orde en bij stilleggen niks aan de hand, en gelijk 5 min erna terug starten (of na paar dagen maakt niet uit - gewoon de volgende keer als je hem start) weer datzelfde probleem :Smile dan paar keer herstarten en dan ineens terug gedaan ??? ??? ??? en motor draait terug gelijk een naaimachientje
de motor hikt (goede woordkeuze?) gewoon bij mij (heb er ergens vid van staan op men pc maar zou eens moeten zoeken) en wil stilvallen, die naald van toerenteller danst gewoon in het rond (tussen 500 - 800 toeren ofzoiets)
vanalles al gedaan - bougiekabels vervangen, nieuwe benzinefilter, slangen voor het vacuum ook vervangen, dan dacht ik dat het aan het ralenti toerental lag - ook afgesteld - noppes , carburator uitgekuist (niet gedemonteerd) je hebt daar zo een buske vanonder zat vol vet en voozigheid - ook uitgekuist maar leidt ook tot niets, paar keer nadien weer hetzelfde
haalt precies allemaal niks uit ? lol!
met de choke minimaal uit te trekken blijft hij draaien in ralenti de motor
al voorgekomen dat ik de motor niet meer kan starten (gewoon geen zin heb om de choke uit te trekken en dan valt hij stil) - op pechstrook gezet - 10 min nadien terug proberen en start weer en motor blijft draaien hahaha ???
maar naar ik mij herinner heeft mijn pa dat vroeger ook eens gehad (maar motor viel niet stil toen - gewoon sissend geluid te horen bij het draaien) en toen waren het de dichtingen onderaan de solex (groene dichtingen of dergelijk zoiets) en die dan vervangen en probleem opgelost .

hier dit heeft men pa gepost enige tijd geleden (gaat hem niet over het verbruik - kan mij gestolen worden dat verbruik ;D - gaat hem om de carb)
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...2#msg79252

zo te zien is de solex vals naar ik hier lees (ik dacht dat die motor last had van een virusje ofzo lol)
waar zo een forum niet handig voor is Wink

btw. achteraan de carb (dus als je aan het linkervoorwiel staat - rechts van de carb - op het einde toe - zal anders foto tonen) heb je zo een klep, die heb ik eens toegeduwd manueel en was dan blijkbaar iets beter, toen ik losliet begon de motor beetje meer te hikken , als je ze opentrekt komt er benzine uitgelopen en valt de motor gegarandeerd stil

heb al gedacht dat het nu weer die dichting kon zijn die stuk is bij mij, omdat de motor raar doet alleen in stationair toerental (=ralenti) , geen problemen hier bij accelereren
MY88 240 GL b230kH z34/34 / MY84 245 TURBO B21ET / MY87 740 GLE TD D24T / MY90 240 B200E
Antwoord
Hallo Olav,

In een recenter bericht lees ik dat je de Solex met succes hebt vervangen (http://volvolvo.nl/smf/index.php/topic,6947.0.html). Kun je daar wat meer over vertellen, liefst met foto's e.d. Zit ook met een "gemene" Solex, vandaar...
Heb je een PB gestuurd, maar wellicht kijk je daar nooit naar.

En als er natuurlijk anderen zijn die er iets over kunnen vertellen: graag!
Volvo V70 (2001) 
Volvo 940 (1997)  Peugeot 205 (1997) Volvo 240 Estate (1986)  Porsche 924 (1983)
Antwoord
ik heb het opgegeven en ze versneld aan de lpg gehangen :Smile
De solex is nu mijn 'thuiskomertje' als ik zonder gas val, lekker link dus.
Antwoord
ik heb ook een stromberg liggen om de solex eruit te gooien, ben dus ook erg benieuwd naar het hoe en wat. Foto's zouden erg welkom zijn. Luchtaanvoer is behoorlijk anders en wat te doen met alle vacuumslangen?

Antwoord
Bij mij is het omzet proces in gang. Begonnen op de sleuteldag bij Nordicar maar helaas niet klaar kunnen krijgen :-( .. Auto staat er nog.

Opzich ging het allemaal voorspoedig maar bij mij is het grootste probleem denk ik de aanlsuiting voor de gas- en kickdownkabel. Deze kabels zijn een stuk te lang (het gedeelte wat eruit komt) en passen daarom niet op de daarvoor bestemde plek. Stukje afknippen lijkt mij geen optie ;D

Wordt vervolgd dus.........
Antwoord
Waar zoek je foto's van? Ik heb een Stromberg op een B21 en maak er met plezier foto's van.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Wat is dit voor metertje? Kogelman 9 1.561 25 July 2024, 14:21
Laatste bericht: Roodblok
  Welke temperatuur switch voor een elektrische fan? gydomatra 2 1.197 1 January 2023, 20:22
Laatste bericht: gydomatra
  Bobine met voorschakelweerstand te vervangen door bobine zonder voorschakelweerstand? Arjan. 48 19.339 31 May 2022, 17:39
Laatste bericht: Marc1970
  tussendemper vervangen adrianus240 2 2.312 25 July 2021, 20:54
Laatste bericht: Grey240Polar
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 4.792 15 July 2021, 16:57
Laatste bericht: Dopski
  Sensor locaties voor 52mm tellers Yezzz 6 5.865 17 May 2021, 08:41
Laatste bericht: DanielR
  940 B230FB waterpomp lekt na vervangen lonnebol 9 6.452 23 January 2021, 18:43
Laatste bericht: Volvo240
Photo distributie riem vervangen, positie tussenas? B200f superD 9 5.372 25 November 2020, 14:10
Laatste bericht: superD
  Uitlaat Volvo 240 vervangen stoffel 12 12.032 2 July 2018, 20:05
Laatste bericht: Marc1970
  Vervangen van B200F door B230F. polestar-volvo 4 5.394 5 April 2018, 20:38
Laatste bericht: RM

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)