Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Luchtinlaat
Waarom heeft een B200K motor uit een volvo 240 een luchtinlaat vooraan zoals normaal en daarbij nog een luchtinlaat die lucht neemt aan de uitlaatcollector. Dus een buis die zo warme lucht trekt maar geen uitlaatgassen.
Antwoord
das voor warme lucht bij het starten, zodra die lucht heter wordt doordat de temperatuur van de uitlaatbuis ook oploopt gaat er een klepje van positie veranderen zodat er langzaam koude aan wordt toegevoegd. op zeker moment zal ie alleen koude lucht nemen..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Wat voor nut heeft dit?
Hoe wordt dat allemaal geregeld omdat ik een kabel zie lopen vanuit mijn luchtfilter naar de carburator?
Antwoord
das om te voorkomen dat de boel bij koude bevriest. Dat kabeltje ken ik niet, daar kan een 240 kenner vast alles over vertellen, maar ik vermoed een inlaatluchttemperatuursensor of iets van vacuum..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Jambon schreef:das om te voorkomen dat de boel bij koude bevriest. Dat kabeltje ken ik niet, daar kan een 240 kenner vast alles over vertellen, maar ik vermoed een inlaatluchttemperatuursensor of iets van vacuum..
Dat is het volgens mij.
Antwoord
korre schreef:Wat voor nut heeft dit?
Hoe wordt dat allemaal geregeld omdat ik een kabel zie lopen vanuit mijn luchtfilter naar de carburator?

Een carburateur heeft de functie om benzine te verdampen, in de juiste verhouding van ongeveer 1 deel benzine op 15 delen lucht. Als de motor koud is, dan zal een groot deel van de benzinedamp condenseren op de koude motoronderdelen (inlaatspruitstuk e.d.). Dus de motor krijgt niet voldoende benzine en kan niet lopen. Een choke is in feite een klep die de luchtdoorvoer blokkeert. Het gevolg is dat het mengsel veel rijker wordt, en dus kan de motor lopen ook als een deel van de benzinedamp onderweg uitcondenseert.

OK, mooi verhaal, maar nu wil je rijden. Als je gas geeft en de choke blijft volledig de luchtinlaat afsluiten, dan kan de motor alleen stationair lopen. Dus met gas geven moet de choke een beetje meebewegen om de motor voldoende lucht te geven. Maar als het erg koud is, dan zorgt die extra koude lucht dat de benzinedamp gaat condenseren. Onder extreme omstandigheden kan de carburateur zo koud worden dat benzine helemaal niet meer verdampt (dat noemt men een bevroren carburateur, hoewel het niets met ijsafzetting te maken heeft). Aangezien de meeste fabrikanten willen dat een auto ook met -15 nog kan starten rijden (*), moet je dus wat truucs uithalen, en voor een koude motor moet je dus warme lucht beschikbaar hebben. In Nederland is het zelden zo koud dat het echt nodig is, vandaar dat anderen het advies geven dat je best zonder die alu-slang kan.

De term "bevroren carburateur" komt overigens uit de luchtvaart. Een vliegtuig vliegt in het algemeen in koude lucht. Het inlaatkanaal wordt dus best wel koud. Als een vliegtuig dan wil gaan landen, en dus door warmere, vochtige lucht vliegt, dan kan het vocht uit de lucht bevriezen in het inlaatkanaal waardoor je vermogen verliest (en in extreme gevallen kan de hele boel dichtvriezen). Deze ijsafzetting is dus echt een bevroren inlaatkanaal.

(*) VW bijvoorbeeld garandeert dat nieuwe auto's tot -24C probleemloos starten en rijden, Volvo zal een dergelijke garantie hebben
Antwoord
Vroeg me al een tijdje hetzelfde af. Bij mij is deze weggehaald (ik denk omdat ik op LPG rij?) Maar moet de aansluiting waar de aluminium buis zat niet afgedopt worden op het luchtfilter?

Antwoord
Citaat:Maar moet de aansluiting waar de aluminium buis zat niet afgedopt worden op het luchtfilter?

Juist niet, als het goed is zit er een prop in de koude luchttoevoer, of is de klep in het luchtfilterhuis vastgezet zodat hij alleen warme motorlucht pakt.

De "warme" inlaatkant van het luchtfilterhuis staat gewoon open.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Bij mijn LPG 240 is het luchtfilterhuis ontdaan van slangen, die naar buiten en die naar de uitlaat ook.

Wat er verder met de thermostaatklep in het huis gebeurd is dan niet meer belangrijk.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
K'heb die buis van mijn B200K eens eraf getrokken. Daarna heb ik de motor(koud) gestart en mijn hand daarop gelegd maar die zuigt geen lucht langs daar. Dan heb ik de motor warm gereden en nog eens gevoeld maar de motor nam nog altijd geen lucht via daar.
Is dit normaal, omdat het 18 graden was buiten?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  slecht lopen op gas nu het warm is B21A / luchtinlaat wakka 17 8.651 29 September 2013, 19:21
Laatste bericht: Marco1962

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)