Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olietemperatuur
Hallo,

Ik heb op de sleuteldag bij Hooftman een olietemperatuurmeter ingebouwd.
Ik vraag me nu af wat de juiste temperatuur is?
Ferdinand Vroom - Volvo C70 2.4i 2006 - info@ferdinandvroom.nl
Antwoord
Als de opnemer in je carter zit ongeveer 70graden. Naarmate de temperatuur buiten oploopt zal je olietemperatuur ook oplopen. Hoger dan 100 graden heb ik afgelopen zomer niet gezien.
Antwoord
vooral bij een turbo zul je de olietemperatuur niet hoger dan 100 graden zien oplopen dit omdat bij 75 graden de thermostaat begint te openen en bij 90 graden gehaal is geopend en de olie dan gekoeld zal worden door de oliekoeler bij een NIET turbo zou hij mischien zelfs heter kunnen worden in de theorie dan in de praktijk weet ik dat niet

maar de normale temperatuur ligt bij mij zo ongeveer bij de 80 graden
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
De olie wordt toch ook gekoeld wanneer de thermostaat dicht staat? Of ben ik nu abuis!? Oftewel je bedoeld; ...wanneer er een oliekoeler gemonteerd is kom je nooit aan die 100 graden (bij normaal gebruik)
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
ja als er een oliekoeler is gemonteerd (standaard op turbo modellen)
zul je met moeite in de zomer boven die 100 graden komen maar als er geen oliekoeler is gemonteerd wordt de olie niet gekoeld volgens mij
maar op niet turbo's is dat volgens mij niet nodig
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
en nog een ervaringsgegeven van een turbo rijder: ook die van mij is bij rustige rijstijl EN minimaal halfvol aan de oliepeilstok ongeveer 70 graden. beetje doorrijden en in de stad gaat ie zo richting de 90 graden. En ook ik ben nog nooit boven de 100 graden geweest.

Ik wist trouwens niet dat er een thermostaat in de oliekoeler zat???
Antwoord
Ticcie schreef:Ik wist trouwens niet dat er een thermostaat in de oliekoeler zat???
Ik heb even gekeken en niets gevonden wat er ook maar op lijkt.
Antwoord
Ook ik heb een olietemperatuur meter laten inbouwen. Geeft normaal rond de 70 graden aan, dit is wel als de voeler op de carterplug zit. Tot 90 graden mag je nog als normaal beschouwen.
http://www.everyoneweb.com/volvorider
Volvo 240 estate, classic limited edition 1046/1600 MY'93, amerikaanse uitvoering
Volvo 240 sedan, Super MY'91 G3
Antwoord
de thermostaat zit ook niet in de oliekoeler maar net achter het oliefilter waar die 2 slangen op zitten die naar de oliekoeler gaan dus rechtstreeks op het blok
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
eric vermeer schreef:de thermostaat zit ook niet in de oliekoeler maar net achter het oliefilter waar die 2 slangen op zitten die naar de oliekoeler gaan dus rechtstreeks op het blok

Ook geckecked, heb ik ook al niet. Wat een rot-auto heb ik toch, maar gelukkig ..... http://forum.volvolvo.nl/viewtopic.php?t=167[url]
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Waar moet de sensor voor de olietemperatuur? Vaan 2 3.331 20 July 2005, 13:06
Laatste bericht: Ticcie

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)