Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
wispelturig startprobleem
Hallo,

Sinds een aantal maanden heeft mijn 940Lpt uit '96 regelmatig een startprobleem. Het vervelende is dat het zich meestal pas voordoet nadat ik ergens ben heengereden (dus gestart zonder probleem) en na bijv. een uurtje weer weg wil rijden.
Het symptoon dat zich dan (meestal) voordoet is dat de motor wel aanslaat maar vervolgens weer afslaat zodra je iets gas geeft. Bij opnieuw starten gebeurt er hetzelfde. En na de 2e (of soms 3e) keer slaat hij helemaal niet meer aan. Dus startmotor blijft gewoon wel draaien (zolang de accu het volhoudt) maar aanslaan ho maar.
Het irritante is dat na enige uren (soms dagen) wachten de auto weer start alsof er niets aan de hand is.
In november 2009, toen het probleem zich voor het eerst voordeed heeft de garage het ontstekingsspul (bougies + kabels, verdeelkap en rotor) alsmede een vliegwielsensor vervangen. Dat ging een tijdje goed tot vorige maand het probleem weer terug was. Weer naar de garage die vervolgens een nieuwe brandstofpomp-relais er in heeft gezet. Maar ook nu was het probleem na een aantal dagen weer terug. Dus nogmaals in het kort gewoon starten en aantal km rijden, parkeren en vervolgens niet meer wegkomen. Tenzij je bijv. tot de volgende dag wacht want dan doet ie het meestal wel weer.
Ik heb geen zin om telkens maar iets te laten vervangen en af te moeten wachten of het helpt. Dus ik hoop op iemand die aanwijzingen kan geven om 't probleem sneller te lokaliseren en te verhelpen.

alvast bedankt voor reacties

groeten
Frank
Antwoord
Ik zou als eerste de twee logische stappen proberen.

-Is er een vonk?
-komt er brandstof?

Dit zijn twee dingen die je gemakkelijk kunt doen.
Hiermee sluit je al een heel hoop uit.
Als het probleem zich voordoet even de bougie eruit en kijken of ie vonkt .
Je kan ook meteen bekijken of ie nat of droog is.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
lijkt wel vapourlock maar lijkt me onlogisch bij een "nieuwe" auto
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Het duurde even maar toch geprobeerd.
Er komt dus wel een vonk van de bougie en die ziet er droog uit.
Moet nog even zoeken of ik kan achterhalen waar ik de brandstof toevoer kan checken. (hoe zit dat na afschaffing van de carburateur...?)
Eerst ligt nu de accu maar weer eens aan de oplader.
Verder viel mij op dat er flink wat koelvloeistof is verdwenen (reservoir leeg) terwijl er dus nauwelijks is gereden. En ook dat de vloermat aan de passagierkant drijfnat is. Dus misschien een lek in de kachel....?
Zou dat iets te maken kunnen hebben met de startproblemen.......?

Als iemand nog ideeën heeft.....ik houd me aanbevolen...
Frank
Antwoord
Benzinetoevoer controleren geeft al snel een zooitje maar als je de pomp hoort zoemen net voor (druk opbouwen) en tijdens het starten kan je er vanuit gaan dat er druk is. De injectors maken een hoorbaar klikkend geluid, kan je controleren. En controleer de massakabels aan het kleppendeksel.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
FrankvM schreef:Verder viel mij op dat er flink wat koelvloeistof is verdwenen (reservoir leeg) terwijl er dus nauwelijks is gereden. En ook dat de vloermat aan de passagierkant drijfnat is. Dus misschien een lek in de kachel....?
Zou dat iets te maken kunnen hebben met de startproblemen.......?

Als iemand nog ideeën heeft.....ik houd me aanbevolen...
Frank

Nu je aangeeft dat de vloermat nat is, raad ik je aan om eens bij de computer kijken of die nat is.. Zit geloof ik bij de passagierszijde bij de kachel, Kachelmotor zit bij een 940 ook bij de passagierszijde achter het handschoenenkastje, maar kan me vergissen.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Startprobleem 240, 2,3 GLE Bert1963 0 1.243 3 September 2014, 22:46
Laatste bericht: Bert1963
  Volvo 240 startprobleem Peter ger 5 5.671 28 October 2013, 23:28
Laatste bericht: smorebrod

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)