Topics: 9
Ergens op het internet (weet niet meer waar) las ik onlangs een stukje over een Audi 80. Deze benzinewagen had tegen de 3 ton op de teller staan. Men reageerde heel verrast op dat gegeven: "zo hÃÂ , drie ton al! Dat is 'm niet aan te zien. Ongelooflijk, en dat voor een benzinemotor!" Ikzelf was niet echt verbaasd, aangezien vele Volvo's pas lekker ingereden zijn bij zo'n kilometerstand. Dat, gecombineerd met de gegevens uit het kilometerstandentopic, bracht me op een idee voor een klein onderzoekje: hoe goed zijn die benzinemotoren van Volvo nou eigenlijk?
Ik voerde bij autotrack.nl in dat ik op zoek was naar een benzineauto van elk willekeurig merk met een kilometerstand boven de 400.000. De resultaten waren opzienbarend, maar wel mijn voorgevoel bevestigend. Van de 42 gevonden wagens, waren er 30 Volvo's! Anders gezegd: 2 van die 3 pagina's stonden vol met Volvo's! Ik wist dat de Volvomotoren degelijk zijn, maar had nooit verwacht dat ze zó degelijk zouden zijn!
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/!at...rch.search
(ps. Een andere conclusie van mijn onderzoek zou kunnen zijn Volvobezitters hun auto massaal verkopen als deze boven de 400.000 kilometer komt en dat bezitters van andere merken dit niet doen. Maar aangezien dit statische moeilijkheden oplevert, ga ik er maar vanuit dat dit niet het geval is!  )
Waar het hart Volvo van is...
Topics: 22
Ik zal zeker toegeven dat er best wat merken zijn die goede motoren hebben, die ook lang mee gaan. Kijk bijvoorbeeld naar de oude BMW 4 cilinder.
mn eigen ervaring si dat de Volvo motoren inderdaad lang meegaan. de rest van de auto ook. kennis van me heeft een 940 met 670.000 km die nog de volle compressiedruk heeft op alle cilinders (meen 11.3 bar op elke cilinder). Bak, achteras, alles nog origineel. Rijd er nog dagelijks in. Zo ken ik meerdere auto's, die met of zonder goed onderhoud al hele flinke km-standen hebben.
Wel grappig inderdaad wanneer mensen verbaasd reageren op de km-standen. en mensen die denken dat turbomotoren niet lang meegaan. Vriend van me heeft een 940 met bijna 4 ton, turbo. loopt nog heel goed, zelfs nu met een grotere turbo enzo er op, gaat super.
zelfde met de 850's. die lopen ook echt lang. op 850forum staan diverse mensen met boven de 4-5-600.000 km
Het zit ook wel in de oudere Volvo's ingebakken dat ze hoge km-standen halen. De 240 was nooit een echt moderne auto (styling, motor, ophanging, interieur), de mensen die ze kochten/kopen maakt het vaak ook niet uit dat ze niet het nieuwste speeltje hebben. In ieder geval is dat voor mij zo, het interesseert mij niets dat er een nieuwere auto bij de buren staat. Ik kan overal komen waar ik wil met mn 240, waarom iets anders?
Ook het relatief makkelijke onderhoud helpt, dan kan iets tenminste nog gefixt worden als het stuk is, in plaats van de schroothoop...
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Topics: 42
klikkkk staan ook een hoop Nederlanders op( ik zat aan de bijna 5 ton......) :-\ :-\
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Topics: 84
Minstens 400 dkm zonder revisie. Ik weet niet hoe dat met de OHC blokken geregeld is maar voor de B20's bestaan 3 overmaten zuigers en 2 overmaten krukaslagers waarmee het blok dus zeker 4 keer gereviseerd kan worden.
Je vraagt je af waarom ze die blokken zo degelijk gemaakt hebben.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 47
Vitt schreef:(ps. Een andere conclusie van mijn onderzoek zou kunnen zijn Volvobezitters hun auto massaal verkopen als deze boven de 400.000 kilometer komt en dat bezitters van andere merken dit niet doen. Maar aangezien dit statische moeilijkheden oplevert, ga ik er maar vanuit dat dit niet het geval is! )
Nog een andere verklaring is dat Volvoverkopers vaker een tikfout maken in de km stand bij het plaatsen van de advertentie.
Ik zie er ook een Smart met 750.000 tussen staan. Lijkt me niet goed voor een mens!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Haha, dat is ook een mooie!  Maar als we alle mogelijke verklaringen gaan noemen, zijn we nog wel even bezig:
- Volvoverkopers draaien de kilometerstanden massaal door, in plaats van terug.
- Een groot deel van de Volvo's bestaat niet, ze zijn bedacht om dit soort onderzoekjes te verpesten.
- Deze Volvo's hebben een hectometerteller aan boord, in plaats van een kilometerteller.
Enzovoort! Maar deze verklaringen lijken me toch minder plausibel!
;D
Waar het hart Volvo van is...
BartJu schreef:Nog een andere verklaring is dat Volvoverkopers vaker een tikfout maken in de km stand bij het plaatsen van de advertentie.
Ik zie er ook een Smart met 750.000 tussen staan. Lijkt me niet goed voor een mens!
Ik denk dat dit een typfout is, want de blokjes in de Smart's willen nogal veel olie gebruiken. Tevens las je vaak verhalen dat die nog niet eens de 100k haalden.
Meest betrouwbare blokken zijn naar mijn ervaring Mercedes en Toyota diesels en de bekende blokken van Volvo
1986 Volvo 360 - Koni, PU, B230F...en roest
1992 Volvo 960, B204FT, M46, zwart volleder, 412
1993 Volvo 245 - B230FT, M47, green, Bilstein, Polaris, 2.5" exhaust, 412
1995 Volvo 960 Ambassador line, B6254F, M90, beige volleder, 412
Topics: 42
je vergeet Peugeots blokken, zie je nl. nog massaal in Afrika
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Topics: 107
Citaat:Ik denk dat dit een typfout is, want de blokjes in de Smart's willen nogal veel olie gebruiken. Tevens las je vaak verhalen dat die nog niet eens de 100k haalden.
100K is nog best veel: de meeste andere merken grasmaaiers halen dat niet
Topics: 41
Het feit alleen al dat je een volvo bijna niet kan kopen met een LAGE kilometerstand zegt toch al genoeg ;D
de gemiddelde V70N van 2000 heeft er al ruim 2 ton op zitten. ;D
Mijn 855 T5 heeft 350dkm gelopen en de belg 390.000 zegt toch allemaal al genoeg ;D
Dat blok loopt nog steeds als een trein als die 244 er omheen weg geroest is
|