Topics: 1
Hallo Volvo liefhebbers!
Ik ben hard op weg om een Volvo 244 oldtimer aan te schaffen (ik heb een mooie uit 1977 op het oog). Nou heb ik me al op verschillende sites proberen in te lezen (aankooptips en referenties), maar wat ik lastig vind om in te schatten zijn de verwachtingen rondom regulier onderhoud. Van een oude auto mag je natuurlijk verwachten dat er sneller onderdelen moeten worden vervangen/defect raken, maar wat ik me hierbij afvraag is of het na verloop van tijd nog rendabel is om in een oldtimer te blijven rijden? Voor mij is een oude Volvo namelijk een wens die in vervulling gaat, maar ik wil mijn gezin niet onnodig op kosten jagen. De Volvo wordt voor ons een tweede auto, puur voor het gemak en het plezier natuurlijk! Maar als het kostenpatroon dermate hoog wordt dat ik beter een tweedehands Japannertje had kunnen aanschaffen vrees ik dat de lol er snel vanaf gaat...
Wat zijn jullie ervaringen??
Mvg Mark
p.s. kleinschalige reparatie ben ik van plan zelf uit te gaan voeren, onderhoudsbeurten en grootschalige reparaties wil ik uitbesteden
Topics: 82
Wat bedoel je met kleinschalig? Ruitewissers vervangen? Als je de rest door garages laat doen kan het aardig oplopen. Vooral omdat de meeste oldtimers toch een beetje achterlopen kwa onderhoud, of met allerlei tweedehands en "tweede garnituur" onderdelen op de weg gehouden.
Originele onderdelen gaan zeker 20 jaar mee, zelfs de uitlaten hadden een geplande levensduur van 12 jaar.
Op zich gaat er zelden wat kapot, ik verwacht dat al mijn Volvo's het einde van de aardolievoorraden mee gaan maken. Voor mijn 240 heb ik 200 euro per jaar aan onderhoud besteed, meest banden, een injectieonderdeeltje @ 100 euro en interieurdingetjes, maar ik doe alles zelf.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 54
Nieswie,
als ik jouw verhaaltje zo lees schaf je zelf dan maar een Japannertje aan.
Groeten van Frans
Topics: 107
Als je zorgt dat je geen Volvo met slecht/achterstallig onderhoud of slechte -c.q. slecht opgeknapte- carrosserie koopt en het onderhoud bij een goedkope buurtgarage laat doen (met een Volvo 240 heb je niks te zoeken bij een Volvo dealer), dan kan er weinig misgaan.
Topics: 10
v700r schreef:Nieswie,
als ik jouw verhaaltje zo lees schaf je zelf dan maar een Japannertje aan.
:-X en glimlacht om de kort door de bocht reactie....
Ik denk dat je voor jezelf moet kijken wat je wel en niet zelf doet, net wat Marc net zegt: onderhoudsbeurten zijn ook een breed begrip: olie vervange, nieuw filter, remvloeistof, koeling, remschijven en blokken zijn bij een Volvo allemaal prima zelf te doen, als je een beetje gezond boerenverstand hebt, 2 rechterhanden en een Haynes Manual.
Veel kluswerk aan een Volvo zit ook in het plaatwerk. Als de auto een beetje hard is, hoeft dat geen probleem te zijn, maar het roestmonster doet vaak zijn werk. Ook dat is een kwestie van bijhouden en waar nodig zelf klussen door schoonhouden en bijspuiten. ALs je zelf niet last kunnen dat wat hogere kostenposten zijn. Maar als de auto zo mooi is zoals je hierboven beschrijft, zal dat wel meevallen.
En trouwens: voor tips over de klussen die je aan je auto moet doen, kun je natuurlijk altijd hier terecht!
Topics: 1
...dat van dat Japannertje was natuurlijk gechargeerd, kun je op wachten dat dit reacties oproept op een Volvo-site

Wat ik hiermee bedoelde is of het gangbare onderhoud van een kleine tweede auto in dezelfde orde van grootte is als dat van een 'goede' Volvo oldtimer.
Maar bedankt voor jullie eerste reacties. Met kleinschalig onderhoud doel ik inderdaad op olie verversen, filters -, remvloeistof- en remschijven vervangen etc. Zijn volgens mij ook 'leuke' klussen om zelf aan te pakken. Het enige nadeel hierbij is dat ik zelf niet over een garage beschik om e.e.a. uit te voeren. Zoals ik het nu zie kan ik kleinschalige klussen op de oprit aanpakken en grootschalige klussen in een garage van kennissen. Onder het motto van "je moet wat"! (zou het jammer vinden dat het niet beschikken over een garage me belet om een oude Volvo te rijden...)
Met plaatwerk heb ik enige tijd terug wat ervaring opgedaan, d.w.z. plamuren, gronden en spuiten. Lassen wordt lastig, dat zal ik moeten uitbesteden. De Volvo die ik op het oog op is echter altijd door een dealer onderhouden en ziet er op het eerste oog strak uit (al weet ik dat ik me daar niet op blind moet staren).
Meer reacties zijn nog steeds welkom!
Topics: 82
Welke 244 heb je op het oog? Kunnen wij ook virtueel meekijken?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Marc1970 schreef:Welke 244 heb je op het oog? Kunnen wij ook virtueel meekijken?
jaaaaaaa krijg foto-afkick verschijnselen, dus doe maar een foto of tig!
Topics: 54
Marty Mcfly schreef::-X en glimlacht om de kort door de bocht reactie.... 
Jaaa, kleine draaicirkel.
Ik bedoel, goede reden om een oldtimer aan te schaffen. Zoiets doe je omdat je het mooi vind en niet om rendabel rond te tuffen, ehh.....dat is mijn mening maar ook een ander topic.
Groeten van Frans
v700r schreef:Marty Mcfly schreef::-X en glimlacht om de kort door de bocht reactie.... 
Jaaa, kleine draaicirkel.
Ik bedoel, goede reden om een oldtimer aan te schaffen. Zoiets doe je omdat je het mooi vind en niet om rendabel rond te tuffen, ehh.....dat is mijn mening maar ook een ander topic.
Zo te horen is jouw financiele put oneindig diep, dus wellicht kun je wat sponsoren?