Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
Heeft iemand een idee of een 440 / 460 een betrouwbare auto is, en bij welke km standen?
Kortom, een 440/460 met meer dat 200.000 op de teller gaat ie binnenkort dood of doet ie het nog 2 ton?
Roestgevoelig?
Elke info is welkom!
groet,
Aernout
p.s. ik weet het de aangedreven wielen zitten aan de verkeerde kant ..... ;D
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Berichten: 672
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2008
Dood gaan ze niet snel. Roesten doen ze des te meer. De benzines zijn sterke motors als ze goed onderhouden zijn. De diesels zijn gevoeliger voor de koppaking en zijn iets minder betrouwbaar (geen ervaring enkel van horen zeggen). Let op met automaten want die gaan vaak stuk. Manuele bakken zijn meestal goed. Geblazen moddelen hebben meestal weinig problemen, injectie heeft sneller last van olieverlies heb ik al willen merken. Turbo modellen zijn lekker vinnig maar zeldzaam. Boordcomputers laten het nogal vaak afweten. En kijk ook de radiator na want die lekken meestal. Het is vooral de roestduivel die de 400 serie parten speelt (laatste serie met grille in motorkap iets minder). Achterste wielkast randen, deur randen, chassisbalken, ophangingsdelen, rond de tankdop en achter de achterbumper. Alles roest gewoon. Mits goed onderhoud valt het al bij al mee maar de meeste 440/460's worden niet echt onderhouden.
Ik heb een 460 (160.000 km) en een 440 (230.000km) gereden en moet zeggen dat ik er geen noemenswaardige problemen mee gehad heb. Enkel beide waren achteraan doorgeroest en niet echt meer de moeite om te repareren. Leuke wagens voor belachelijk lage prijzen op dit moment.
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995
Mijn Volvo's
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Ik heb zelf ooit een 440 met 1.7 Renault motor op lpg gehad.
Daar was ik erg tevreden over totdat ik hem in elkaar reed
Die Renault motoren hebben hun betrouwbaarheid wel bewezen in verschillende modellen. En nog redelijk zuinig in verbruik ook.
Berichten: 141
Topics: 8
Lid sinds: May 2009
Ouders van me hebben een van de laatste 440's gehad, ze hebben er nooit problemen mee gehad.
Echter toen de auto een jaar of 7-8 was begon deze al leuk te roesten bij de achterste wielkassen.
Berichten: 49
Topics: 6
Lid sinds: Jun 2009
Ik heb zelf een paar jaar terug een jaar in een 440 2.0 GLT uit 1993 gereden met 245000km erop, was een heerlijke auto alleen hij verbruikte veel olie (1liter op 1000/1500km), voor de rest geen enkel probleem gehad (ook geen roest). Heb er nog steeds spijt van dat ik hem weg heb gedaan. (ingeruild voor een renault kangoo diesel die ik na 5 maanden irritatie

heb ingeruild voor een S40)
Volvo 144 2.0 DL Sedan 1973 Blauw
Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
Dank voor de antwoorden hierboven!
Ik ben ook even bij Bouwsema Delfzijl langs gegaan (dealer) en heb daar de voorraad 440/460's achter het pand even bekeken ......
Mijn vrouw en ik zijn er nu volledig van overtuigd dat we geen 440 of 460 gaan kopen, gewoon omdat ze allemaal letterlijk onder je kont wegroesten (en zeker als je op de achterbank zit)
Nu is de vraag wat ik dan wel moet .... (max 1050kg, trekhaak, zuinig en goed. eventueel knappe oldtimer)
Ik heb momenteel geen auto meer namelijk ...
Aernout
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Als je een knappe oldtimer wilt dan zul je flink in de buidel moeten tasten. Die hebben aan de achterschermen namelijk vaak hetzelfde euvel als de 440.
Goede 440's (dus met intacte achterschermen) zijn er wel hoor, het is alleen even zoeken. Ik schat dat zo'n 4 van de 5 niet roestvrij zijn.
Maar sommige -vooral die altijd binnen hebben gestaan en weinig bereden zijn (komt bij dit type Volvo nogal eens voor) zien er ondanks hun leeftijd nog fantastisch uit.
En qua aanschafprijs/ marktwaarde zit je voor een dubbeltje op de eerste rang
Berichten: 672
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2008
jos245 schreef:Als je een knappe oldtimer wilt dan zul je flink in de buidel moeten tasten. Die hebben aan de achterschermen namelijk vaak hetzelfde euvel als de 440.
Goede 440's (dus met intacte achterschermen) zijn er wel hoor, het is alleen even zoeken. Ik schat dat zo'n 4 van de 5 niet roestvrij zijn.
Maar sommige -vooral die altijd binnen hebben gestaan en weinig bereden zijn (komt bij dit type Volvo nogal eens voor) zien er ondanks hun leeftijd nog fantastisch uit.
En qua aanschafprijs/ marktwaarde zit je voor een dubbeltje op de eerste rang 
Klopt inderdaad. Het zijn echt wel leuke wagens om in te rijden hoor. En voor de prijs hoef je het niet te laten. En een goede oldtimer kost ook snel bakken geld. Een goede roestvrije zoeken en genieten zou ik zo zeggen. Ze zijn echt wel te vinden en hebben meestal een hele lage kilometerstand omdat ze bijna nooit gebruikt zijn. :p
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995
Mijn Volvo's