Topics: 84
In Haynes staat dat je de ECU en EZK unit moet beschermen tegen elektrostatische schokken. Heeft iemand hier ooit last van gehad of rekening mee gehouden? En hoe zou ik dat aan kunnen pakken?
Wat is de beste manier om ze van de stekker te halen? Accuplus en min los, en verder?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 13
Hoi, Marc,
Hoe bedoel je: Aanpakken?
Alle electronica in de auto wordt beschermd door de behuizing en de bekabeling. Zolang ze ingebouwd en aangesloten zitten kunnen ze zelfs een blikseminslag aan. Bij demontage inderdaad de plus-klem van de accu afnemen, de min kun je laten zitten. (Is de plus eraf, dan is de auto sowieso spanningsloos). Daarna de stekker van de unit afnemen. Het enige waar je hierna op moet letten is dat je niet zonder meer de aansluitingen op de ECU aanraakt zonder bescherming. Dat is overigens erg simpel: Zorg dat je geaard bent. Door wrijving (zelfs met de lucht) laad je jezelf op met electrostatische lading en die moet je kwijt. Bij werkzaamheden aan de electronica draag ik dus een polsbandje dat met een koord aan een aardpunt is verbonden. Er zijn natuurlijk genoeg alternatieven, als je maar zorgt dan je niet "geladen" bent.
Ik heb overigens eens een vertegenwoordiger van 3M over de vloer gehad die kon aantonen dat een opgebouwde lading in je lichaam tot 70.000 Volt kon ontladen op je dure spulletjes. Daar knapt het niet van op.... :-\
Er zijn waarschijnlijk een aantal mensen die roepen al jaren het spul zo beet te pakken en nog nooit een probleem te hebben gehad. Vaak is de schade niet direct waarneembaar, maar haakt het af na verloop van tijd. Dan is het "gewoon kapot gegaan" en is de relatie met het onbeschermd vastpakken van de electronica naar de achtergrond verdwenen.
Ik heb een aantal jaren kwaliteitscontrole gedaan bij een bedrijf dat electronica produceerde en deed daarbij o.a. microscopisch onderzoek naar dit soort schades. Daarbij heb ik componenten gezien waarbij letterlijk de stukken uit de behuizing waren gesprongen. Dan werkt het gek genoeg nog wel, maar niet de 10 of 15 jaar die we wel in gedachten hadden....
`88 245, B230K, M47
Kijk, daar hebben we wat aan. De behuizing van die kastjes werkt als kooi van Faraday?
Als ik de gangbare bronnen van statische elektriciteit zoals kunststof bekleding en droge lucht vermijd, eerst mijzelf ontlaad via het plaatwerk van de auto en de contacten met rust laat, heb ik dan een goeie kans om het ding er heel uit te krijgen?
Marc1970 schreef:De behuizing van die kastjes werkt als kooi van Faraday?
Ook, maar de behuizing zorgt, in combinatie met een aardkabeltje tussen de behuizing en de electronica, ervoor dat er geen overslag van lading op de electronica komt. M.a.v. omdat je de electronica niet kan aanraken (buiten de aansluitpunten) kan er niets mee gebeuren. Je hoeft bij demontage van de unit dus geen extra voorzorgsmaatregelen te nemen (buiten het in de goede volgorde loshalen van de aansluitingen). Zorg alleen dat je de aansluitpunten vermijdt. (dat had ik al vaker vermeld. Toch ???)
Je kunt jezelf niet ontladen via het plaatwerk van de auto, omdat die op rubber banden staat. (hoe vaak heb je na een rit al eens een oplazer van de auto gehad als je de deur na het uitstappen dicht wil gooien?) maar je zorgt er wel voor dat je dezelfde lading als de auto krijgt. En dus geen geknetter bij het aanraken van de ECU. (Die is geaard gemonteerd in de auto en heeft dus ook dezelfde lading)
`88 245, B230K, M47
Topics: 54
Vergeef me mijn onwetendheid maar wat is de kooi van Faraday?
Groeten van Frans
Natuurkundig verschijnsel, genoemd naar meneer Faraday. (hoe komen ze erop.....)
Makkelijkst uitleggen aan de hand van de diverse demonstraties die je vast wel eens op TV of het www hebt gezien: Als je in de auto zit en die auto wordt getroffen door de bliksem heeft de stroom de vreemde neiging zich altijd langs de buitenste kant van het geleidend voorwerp (in dit geval dus de auto) te verplaatsen. Daarom slaat die bliksem dus nooit door je auto, maar wordt afgevoerd via de carrosserie (de buitenkant).
`88 245, B230K, M47
Dat van de aansluitpunten had ik wel gelezen hoor, alleen noemde ik ze 'contacten', ik zal ze niet aanraken. Nogmaals bedankt voor de uitleg.
Marc1970 schreef:Dat van de aansluitpunten had ik wel gelezen hoor, alleen noemde ik ze 'contacten'
:

Dat was ook meer tegen mezelf.... Viel wat in herhaling.
`88 245, B230K, M47
Topics: 163
even met je vinger een (blanke) waterleiding aanraken zorgt ervoor dat je eventuele lading weg is.
Het gaat alemaal wat ver, dat geef ik meteen toe, maar dat trucje werkt alleen als je de waterleiding naast je auto hebt. Doe je dat binnen en loop je na het aarden naar buiten, naar je auto, dan is het effect al weg door het schuren van je kleding over je lichaam, de wind, het onderweg aanraken van geladen objecten (kunststof voordeur) enz.
Bij het verwijderen van de ECU uit de auto lost het probleem zichzelf op op het moment dat de de ECU aanraakt (je krijgt dan dezelfde lading als de auto en dan heb je vanzelf geen overslag meer). Alleen is extra voorzichtigheid geboden als je het ding demonteert om er reparaties of modificaties aan uit te voeren. Dan kun je inderdaad het beste met je blote poten tegen de verwarming gaan zitten om jezelf permanent te ontladen. Uiteraard is een ESD-veilige werkplek (Electro Static Discharge) het beste, maar dat heeft nou eenmaal niet iedereen op z'n bureautje.......
[EDIT] Ik moet ook nog ffies kwijt dat ik niet altijd zelf de regeltjes volg...... Goede film op TV, maar toch die PC nog even afmaken, dan gewoon op de bank moederbordje monteren, geheugen inprikken, enz. Nu houdt een PC het bij mij sowieso nooit langer dan 2 jaar uit, en ik ben niet zo van de verkoop (dus gooi ik ze weg) dus mocht er op langere termijn schade ontstaan dan merk ik daar vaak toch niets meer van. Wel al 2 x problemen gehad dat het geheugen fouten kreeg. 3x raden.... Eigen schuld.
`88 245, B230K, M47