Topics: 22
Ik heb een Volvo gekocht. Een 244dl, misschien bekend van speurders, wijnrood, ronde lampen en ben er dolgelukkig mee. Rijdt prima, iets schokkerig stationair, voorzover ik kon zien en voelen is ie hard.
Wil nu, first things first, zo snel mogelijk goed geluid erin hebben. Om de deurpanelen, voor wat het waard, is intact te houden en omdat ik geluid dat van achter uit de auto komt ook lekkerder vind klinken moet het vanaf de hoedenplank komen. Dus ben op zoek naar een leuke, niet al te moeilijke oplossing. Gaten zagen en verzonken speakers kan alvast niet vanwege de gastank. Denk er zelf an om een plank op maat te zagen en die er op te leggen. Moet heel makkelijk zijn en eigenlijk is er ook geen hulp bij nodig. Zou het toch leuk vinden om te weten (en zien) hoe anderen hun geluid hebben gemonteerd...
244 DL '76
Topics: 107
In de paneeltjes onder de kleine zijramen achter is ook een mogelijkheid als vanwege de lpg tank inbouw in de hoedenplank niet kan.
Ben bang dat dat niet optimaal klinkt. Normale speakers klinken een stuk minder als ik ze een kwartslag van me af draai. Via de hoedeplank zou het denk ik via de achterruit naar voren moeten komen..
244 DL '76
Topics: 163
Topics: 57
Ik weet dat Bill van dit forum in zijn 244 ook speakers in de hoedeplank heeft gemaakt.
Maar deze snel alweer verwijdert heeft omdat het niet klonk.
Misschien dat je eerst met hem contact opneemt voordat je aan het boren gaat.
Topics: 7
Als je je hoedenplank niet wil verprutsen door te boren, moet je gewoon voor opbouw-speakers gaan (vaak kant-en-klaar te kopen, anders zelf maken).
Topics: 16
Ik had ze eerst verzonken achterin (6x9'') op een houten mdf hoedenplank maar dit was na inbouw van lpg idd niet meer mogelijk.
Dus andere oplossing gezocht, eerst mdf kastjes gemaakt (naar voren gekanteld) maar we vonden dit toch te lomp, dus nu maar gewoon de speakers op houten blokjes als afstandsbusjes op de hoedenplank en bekleed met geluidsdoorlatende stof.
*Je moet wel wat ruimte tussen de speaker en de tank houden anders gaat de speaker op den duur kapot (magneet)
Volvo 244DL 78'<br />Yamaha XT350 89'<br />Zundapp 517 CS50 74'
Tussen speaker en gastank zit hoogstens een cm of twee. Misschien is er een soort materiaal tussen te schuiven om het te isoleren..
244 DL '76
Topics: 288
Dag, ik bemoei me er even tegenaan. Over persoonlijke smaakt moet je absoluut niet gaan discusiëren, maar hier een paar tips waar je geluidstechnisch aan zou kunnen wennen. Overigens geen idee hoever je kennis hierin al strekt...
Het begint met jouw oren, die bepalen wat jij hoort en dat kan niemand voor je verzinnen. Wat je in een auto wilt bereiken is het "stage-effect". maw, het belangrijkste geluid komt van voren ( de definitie in de muziek), dat kan met de moderne audio technieken prima.
- de standaard gaten in de 140 en 240 deuren zijn voor niet al te diepe 13 cm speakers
- je kunt kiezen voor een betere kwaliteit 2weg systeem waarvan de middentonen in de deur komen en de hoge daar vlak naast of op je dashboard. deze laatste kun je naar smaak (geluid) via de voorruit laten "stralen" of direct gericht naar je toe plaatsen waarbij je rekening kunt houden met jouw zitpositie daar men toch 90% van de tijd alleen in de auto zit
- beplak de deuren met bitumenmatjes zoals je in de kofferbak of op binnenschermen tegenkomt, dit om het geheel in ieder geval wat meer te laten dempem, kosten normaliter tussen de 5 a 7 euri pst.
- eventueel plaats je onderin de achterdeuren een 2e set midden laag, kent minder richting dan de hogere tonen en kunnen op die wijze prima als ondersteuning dienen
- wil je meer laag dan raad ik een klein kastje met woofer aan in de kofferruimte, hoeft helemaal niet zo groot te zijn, heb je wel een aparte versterker voor nodig omdat je dat je radio niet aan wil doen. Bijkomend "probleem" is je LPG tank, deze bevat een vloeistof en die absorbeert de lage tonen
- de speakers waar je nu meer bas uit wilt trekken door de radio op te schroevn gaat um niet worden, het is iets van 16 cm zo te zien en kun je midden laag noemen. Doordat je nu meer vermogen in het laag gaat stoppen gaat de kwaliteit voor het overige voor een deel verloren. Op zeker moment wil je wat meer volume en dan stort de voeding in, trekt ie simpelweg niet.
Wat ik momenteel voor mijn 144 aan het voorbereiden ben is hetvolgende:
- Om een maatje groter in de voordeuren te gaan wordt de speaker "hoger" op het deuroppervlak geplaatst. Dit doe ik door een "doos te maken welke op de deur wordt gemonteerd. Hij zal de lijn van de armsteun volgen en naar achteren toe de vorm van een kaartenvak vormen. Het speakerdeel wordt wel geheel afgesloten! Waarom een doos, simpelweg omdat een autodeur een dramatische klankkast is en aan alle kanten geluid lekt.
- deze doos wordt gevuld met dempend materiaal in de vorm van "fibrefill", dat is van dat witte zachte materiaal waar tegenwoordig bv bankjes of kussens me gevuld worden, is bv in een bekledingzaak of zelfs op de markt te vinden en kost weinig, gewoon vol proppen maar zonder dat ie de speaker hinderd natuurlijk (ik zou het niet in de deur stoppen overigens... technisch goed plan maar regenwater-technisch minder...
- De doos wordt in mijn geval zo hoog als de speaker nodig heeft, en da's dan direct een dilemma omdat mijn keus 7,5 cm hoog is
- uiteindelijk wordt het geheel bekleed met zwart vinyl, gelijkend de huidige panelen
- Omdat ik een "wat oudere" kist in de kofferbak zet zal ik de hoedenplankbekleding vervangen door 2 lagen "speakerstof", hierdoor is de hoedenplank in principe open, de bestaande gaten, en kan de bas welke dus geen richting kent ongehinderd in het interieur komen. ook ik ga op LPG rijden en worden de lage tonen geabsorbeerd door de tank, daar ga ik een bekleding voor verzinnen alhoewel het niet veel zal uitmaken. Mogelijk zal de baspoort verlengt worden naar de hoedenplank zodat eea aan de tank voorbij gaat
tja en verder is het zoals gewoonlijk "tegenkomen en oplossen"