Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
trillingen boven 80 km/u
#1
Vandaag heb ik m'n '91 245 precies 4 jaar en heb daar tot nu toe met veel plezier in gereden. Echter, de laatste tijd heb ik veel last van trillingen bij snelheden boven 80 km/u.

De symptomen zijn:
- trillingen vanaf 80 km/u, soms vrij sterk (hele auto trilt), bij bepaalde hogere snelheden wat minder en alleen in het stuurwiel;
- frequentie trilling hangt af van snelheid; sneller rijden is dus sneller - maar niet persàharder - trillen;
- bij fel remmen trilling in het stuur;
- een lichte trilling was er al langer maar werd onlangs na bandenwissel vrij prominent. Andere wielen onder de auto (van Corona's naar Draco's, iets wat ik toch al langer wilde) gaf helemaal geen verandering.

Ik zoek het nu dus in de voorwielophanging, remmen of stuurinrichting.

De trilling bij fel remmen ontstond langer geleden vrij plotseling maar gaf nooit aanleiding tot trilling bij normaal rijden, ik weet dus niet of dit de oorzaak is of een op zichzelf staand probleem. Er is geen duidelijk waarneembare speling in de voorwielophanging of -lagers. Ik heb er zelf aan gevoeld en de auto heeft net APK goedkeur gehad bij een bedrijf waarvan ik weet dat ze behoorlijk nauwkeurig inspecteren.

Zou het dan toch iets met de remmen te maken hebben of is er misschien meer aan de hand? Soortgelijke ervaringen? Kan dit puur door niet meer perfecte uitlijning komen?
Antwoord
#2
Zijn je banden wel goed gebalanceerd??
Antwoord
#3
PB240 schreef:Zijn je banden wel goed gebalanceerd??
Yep, dacht ik ook aan. Heb onder mijn auto pas geleden ook nieuwe banden laten zetten. Gaven op de balanceermachine van de locale bandenboer een perfecte balans, maar was boven de 80 niet lekker rijdbaar. Ik ben bij Supervelg in Drunen (is aan te rijden voor je) de wielen opnieuw laten balanceren. Ze hebben een veel uitgebreidere balanceermachine, die zefs rekening houdt met de breedte van de velg en waar de loodjes geplaatst gaan worden (in de velg geplakt of op de rand geklemd). Probleem over...
`88 245, B230K, M47
Antwoord
#4
Daar heb ik als eerste aan gedacht en heb daarom ook diverse wielen uitgeprobeerd. Die gaven allemaal dezelfde soort en hoeveelheid trilling bij dezelfde snelheden. Ik had op zijn minst verschillen verwacht, zeker ook omdat ik nu compleet andere wielen d'r onder heb, maar nee...
Antwoord
#5
Na wat te hebben nagedacht heb ik besloten om niet zelf te gaan rommelen maar een Volvo-specialist de ophanging (incl. wielen) te laten onderzoeken.

Ik zit alleen een beetje in dubio bij welke specialist, dus als mensen goede ervaringen hebben met een bepaald bedrijf in de regio Eindhoven, dan hoor ik die graag!
Antwoord
#6
Vind Bertino Manders in uden een goeie zaak, is vanuit eindhoven een half uurtje fahren. Wink
Natuurlijk volvo-specialist
Antwoord
#7
het zouden je voorschijven kunnen zijn die enorm krom zijn. Als je het eerst alleen met remmen had en nu altijd, dan zouden je schijven zo krom kunnen zijn dat ze je blokken raken.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#8
Even over een heel andere boeg;

Kijk ook even naar je aandrijfas tussen de versnellingsbak en achteras, als een kruisstuk defect is of het ophanglager kan je aandrijfas ook voor een enorme trilling zorgen.Kruisstuk mag nagenoeg geen speling hebben als je flink aan je asbuis duwt/trekt.
Blijft natuurlijk de vraag wat dat met remmen te maken kan hebben maar je opperde zelf al dat het niet per sàiets met elkaar te maken hoeft te hebben.
Antwoord
#9
je schrijft over nieuwe velgen en banden; ik heb eens na wisselen naar zomerbanden de druk te hoog gehad (> 2,5b voorbanden, voorschrift circa 1,9b). na verlagen druk in de banden reed het zoveel beter!
de moeite ff te checken!
Volvo 240 1993 b200f 275.000km
Lomp maar lekker.
Antwoord
#10
Thanx voor deze aanvullende opmerkingen!

@PB240: Klinkt interessant. Even gegoogled, lijkt qua soort bedrijf erg op Schampers Volvo in Helmond en die heeft voor m'n vorige auto ('70 Amazon) wel eens prima werk afgeleverd. Maar ik zal Bertino Manders in m'n achterhoofd houden.
@Ticcie: dit is ÃÂÃÂn van de zaken waar ik serieus rekening mee houd, maar ´t is vast niet ´t enige probleem dat m´n 245 heeft, vandaar dat ik niet zelf ga lopen sjorren aan bouten die al jaren niet meer los zijn geweest (heb laatst alweer genoeg gevloekt bij het vervangen van het brandstoffilter dat bij een '91er lekker handig onder de auto zit). Echter, extreem krom zullen de remschijven niet zijn, bij het met de hand ronddraaien is er niet meer dan het normale lichte gesleep van de blokken langs de schijven te voelen en te horen.
@240Diesel: goeie tip, daar had ik nog niet aan gedacht, dat zal ik zeker doen. Ik hoor ergens tussen 70-90 km/u soms een langzaam aanzwellende en uitstervende dreun door de auto, dit is echter totaal niet te vergelijken met de trillingen die ik ervaar, maar wellicht is het de cardan?
@Claus: bandendruk heb ik gecontroleerd omdat ik juist dacht dat de bandjes wat te slap waren (bolle wangetjes bij het deel dat op de weg staat), maar dat was toch gewoon 2 bar. Ik was overigens net overgestapt van Corona's met "reinforced" banden, dat rijdt lekker (NOT!).
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  stuurbekrachtigerpomp in 144 boven ? volvodutchy 5 4.782 29 July 2012, 10:56
Laatste bericht: volvodutchy
  Trillingen en metaalbonkend geluid van de achteras/aandrijving geertkroon 15 12.589 22 April 2012, 14:47
Laatste bericht: MartjeB

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)