Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
bey bey RON 98 ??
lijkt me eerder dat de timing wat verlaat moet worden voor euro 95.
toch maf dat een B21ET 98 oktaan nodig heeft met zulks lage compressie en laag vermogen/liter. Een latere FT met de hogere compressie doet het volgens mij gewoon goed op 95. Zal wel veel in het brandstof/ontstekings gebeuren zitten, dat is preciezer geregeld bij een latere turbo motor.

tussen 95 en 100 oktaan is bij onze t5 ook wel een verschil te merken.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Ergo.........wat kan je nu het beste tanken (en dan kijk ik niet naar verbruik en dergelijke maar waar hij het beste op loopt)?

1 BP ultimate
2 V-power
3
4
5
Groeten van Frans
Antwoord
als je er aan kunt komen, maximaal 10% kerosine verbeterd de kwaliteit van de brandstof, en verhoogd het octaan getal. (schijnt dat "spoel"thinner dit ook doet) Dit weet ik van de persoon die aan de technische wieg van o.a. de 300 serie en V40 heeft gestaan.

Voordat de motoren in de drukkamer worden getest en afgeregeld gaat er eerst de best mogelijke brandstof in zodat daar geen verschillen kunnen optreden bij het afregelen van de rest. Dat haalt hij op vligbasis Gilze,want da's in de buurt.

Ik heb het jaaaren geleden ook al gelezen in het Automobiel, iemand die rally rijdt / reed met een 544. 10% kero op een volle tank = ook nog eens 10-15% meer vermogen. Dit is 25 jr geleden.

Wat het doet is de kwaliteit verbeteren. De belangrijkste technische verbetering is de meer gecontroleeerde verbranding, beter gezegd het inleiden van de onsteking van de brandstof. Door de hoge temperatuur in de verbrandingkamer en de oplopende compressie (bij compressieslag) zorgen ervoor dat de verbranding een fractie voor de vonk begint te ontbranden (wordt ingeleid) Door octaan toe te voegen kan men dit effect verminderen. Wordt het octaan minder neemt het pingeleffect toe, neemt het pingel effect toe moet de compressie onmlaag etc. In je nieuwe auto wordt dat netjes door de ECU opgevangen.

overigens, bey bey 98, er was ooit 102, en er was ooit 108, en daar voor....

[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
v700r schreef:Ergo.........wat kan je nu het beste tanken (en dan kijk ik niet naar verbruik en dergelijke maar waar hij het beste op loopt)?

1 E85
2 BP ultimate
3 V-power
4
5
6

Even aangepast Big Grin
760 | Groen | Snel
Antwoord
Is goed Flip maar wat is E85 en waar tank je dat?
Groeten van Frans
Antwoord
Avgas, ws. de 100 MON versie, da's toch ca. 130 RON en kost maar 3,75/liter: http://www.dvandijck.nl/htm/bestellen.htm
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
v700r schreef:Is goed Flip maar wat is E85 en waar tank je dat?

85% ethanol en 15% benzine (en andere toevoegingen(?))
Ik zal er gelijk bij zeggen dat het niet realistisch/mogelijk is om op E85 te rijden. Ik tank het in Aken, maar in NL kun je het vrijwel nergens krijgen en is het ook nog enorm duur...
760 | Groen | Snel
Antwoord
Waarom tank jij deze dure brandstof en wat zijn jouw resultaten hiermee ivm RON 98? ???
Antwoord
Marc1970 schreef:Avgas, ws. de 100 MON versie, da's toch ca. 130 RON en kost maar 3,75/liter: http://www.dvandijck.nl/htm/bestellen.htm

ik zal eens vragen wat kero de liter doet, anders blijft ut prijzig
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Kerosine (Jet A-1 e.d.) is volgens mij gewoon lampolie, wat je ruikt als je rond Schiphol rijdt zeg maar. Niet duur dus, maar ik denk dat het weinig goeds doet voor je RON. Het is een soort diesel, erg vettig en niet erg vluchtig.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)