Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
bey bey RON 98 ??
#1
Hallo Volvo Fans,

Jullie hebben vast al gemerkt dat het steeds moeilijker wordt om brandstof te vinden met octaan RON 98.

Heel veel tankstations halen dit uit hun assortiment. Dit heeft natuurlijk te maken met het feit dat er steeds minder vraag is naar deze brandstoffen, ondanks dat er toch nog veel klassieke auto's rijden die deze brandstof nodig hebben, gelood of ongelood.

Nu kan onze B21ET uiteraard het prima doen zonder lood, maar zonder octaan 98 gaat hij toch wel wat anders lopen. Dit is mijn ervaring. Daarbij is mij ook opgevallen dat het verbruik met octaan 95 in onze turbo's stijgt. En niet een beetje.

Het verbruik van mijn turbo is bij octaan 98 1:9 tot 1:10 (afstanden). Uiteraard is mijn rijstijl hier dan ook wel naar, zonder echter overdreven sloom te rijden, maar het kan wel.
Tank ik echter octaan 95 stijgt het verbruik met dezelfde ritten en rijstijl ineens naar 1:7.

De grote benzinemerken brengen hier nu alternatieven (??) op de markt zoals bijvoorbeeld Shell met V-Power of Esso nu met Energy Supreme.
Maar is dit nu de oplossing voor onze turbo's?
Ik heb me laten vertellen dat de turbocompressor zoals wij gebruiken juist octaan 98 nodig om geen problemen te krijgen.
Zijn er specialisten onder ons die hier wat meer over weten?
Antwoord
#2
Die van mij gaat er slechter van rijden, soms ook pingelen met 95. Is V-power eigenlijk een goede vervanger voor 98?
Groeten van Frans
Antwoord
#3
Er zijn voldoende moderne auto's die ook RON 98 (of 97) nodig hebben.
Wat ik zeker weet is dat VW en Renault motoren hebben die dit nodig hebben. Al was het maar om in de buurt te komen van het verbruik dat de folder belooft. De grap is echter dat de moderne motoren wel makkelijk op 95 kunnen rijden.
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
#4
Bij witte pompen zie je het nog vaak. Ik heb het laatst nog getankt bij 'Tinq' of was het nu 'Tango' met een Amazon tijdens een 'classic-rally-uitzet-ritje'

En zoek je merkbenzine: BP Ultimate 98 is zoals het zelf al zegt ongelood Ron 98.

Ik lees her en der dat Esso ook met Ron98 kapt. Jammer hoor, ik begrijp er niks van.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#5
Esso98 = prut.

BP Ultimate = superspul ! zit wel degelijk verschil in!

Antwoord
#6
Ze hadden laatst een testje bij Fifth Gear volgens mij wat voor een verschil zit tussen de verschillende 98 octaan brandstoffen.

http://www.youtube.com/watch?v=dDHwCWdrtdg
1986 Volvo 360 - Koni, PU, B230F...en roest
1992 Volvo 960, B204FT, M46, zwart volleder, 412
1993 Volvo 245 - B230FT, M47, green, Bilstein, Polaris, 2.5" exhaust, 412
1995 Volvo 960 Ambassador line, B6254F, M90, beige volleder, 412
Antwoord
#7
ook esso heeft al geen 98 meer idd.
wij hebben nog de pin en go die 98 levert maar dat is ook geen topper,
BP ultimate is wel the shit ;D

Bij mijn turbo roffel scheelt het 1 liter op 100 km in verbruik maar loopt er aardig op,
is het bij de 240 turbo's een drama om op 95 te rijden?
Antwoord
#8
Ben ik blij met E85, octaan van 106 Tongue
760 | Groen | Snel
Antwoord
#9
Citaat:is het bij de 240 turbo's een drama om op 95 te rijden?

Yep, als je rustig rijdt en geen volgas geeft is het wel te doen, maar anders behoorlijke kans op pingelen met alle mogelijke gevolgen van dien.

Ik wil nog es in D'land tanken met octaan 100 -> we hebben laatst een gechipte Seat Leon Cupra getest: 295pk met ron 95, 315pk met 98 en 328 met 100!

Geen idee of die octaanboosters een aardig alternatief zijn trouwens?
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#10
Ik kan jullie melden dat Energy Supreme van Esso ook niet ideaal is. De motor loopt wel redelijk, maar ik merk een duidelijk vermogenverlies en regelmatig inhouden van de motor.

Mijn vermoeden is dan ook dat dit octaan 95 is met enige toevoegingen, hoewel ik dat nergens echt kan bevestigen. Ook niet op de site van Esso.

Vergelijken we dit met Shell V-Power, wat volgens de site van Shell octaan 97 heeft, dat loopt de auto hier toch echt merkbaar beter op. ;D

Deze brandstof heeft dan ook mijn eigen voorkeur als er verder geen keuzes zijn.

Verbruiksverschillen tussen normaal octaan 98 en V-Power heb ik niet gemerkt. Ik noteerde hetzelfde verbruik
Energy Supreme zit nu in mijn tank. Ik weet nog niet of dit een gunstiger verbruik geeft, maar dat zien we bij de volgende tankbeurt.

Het is mogelijk om met octaan 95 te gaan rijden met de turbo, maar dan moet je wel de ontsteking 3 graden vervroegen ivm pingelen van de motor. Dan is het te doen, maar dan loopt de motor niet zo mooi rond als met octaan 98 en heb je het meerverbruik tegen. Veelvuldig extreem turbogebruik is dan ook niet aan te raden, want deze lijdt onder octaan 95.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)