27 October 2009, 23:35
Hallo Volvo Fans,
Jullie hebben vast al gemerkt dat het steeds moeilijker wordt om brandstof te vinden met octaan RON 98.
Heel veel tankstations halen dit uit hun assortiment. Dit heeft natuurlijk te maken met het feit dat er steeds minder vraag is naar deze brandstoffen, ondanks dat er toch nog veel klassieke auto's rijden die deze brandstof nodig hebben, gelood of ongelood.
Nu kan onze B21ET uiteraard het prima doen zonder lood, maar zonder octaan 98 gaat hij toch wel wat anders lopen. Dit is mijn ervaring. Daarbij is mij ook opgevallen dat het verbruik met octaan 95 in onze turbo's stijgt. En niet een beetje.
Het verbruik van mijn turbo is bij octaan 98 1:9 tot 1:10 (afstanden). Uiteraard is mijn rijstijl hier dan ook wel naar, zonder echter overdreven sloom te rijden, maar het kan wel.
Tank ik echter octaan 95 stijgt het verbruik met dezelfde ritten en rijstijl ineens naar 1:7.
De grote benzinemerken brengen hier nu alternatieven (??) op de markt zoals bijvoorbeeld Shell met V-Power of Esso nu met Energy Supreme.
Maar is dit nu de oplossing voor onze turbo's?
Ik heb me laten vertellen dat de turbocompressor zoals wij gebruiken juist octaan 98 nodig om geen problemen te krijgen.
Zijn er specialisten onder ons die hier wat meer over weten?
Jullie hebben vast al gemerkt dat het steeds moeilijker wordt om brandstof te vinden met octaan RON 98.
Heel veel tankstations halen dit uit hun assortiment. Dit heeft natuurlijk te maken met het feit dat er steeds minder vraag is naar deze brandstoffen, ondanks dat er toch nog veel klassieke auto's rijden die deze brandstof nodig hebben, gelood of ongelood.
Nu kan onze B21ET uiteraard het prima doen zonder lood, maar zonder octaan 98 gaat hij toch wel wat anders lopen. Dit is mijn ervaring. Daarbij is mij ook opgevallen dat het verbruik met octaan 95 in onze turbo's stijgt. En niet een beetje.
Het verbruik van mijn turbo is bij octaan 98 1:9 tot 1:10 (afstanden). Uiteraard is mijn rijstijl hier dan ook wel naar, zonder echter overdreven sloom te rijden, maar het kan wel.
Tank ik echter octaan 95 stijgt het verbruik met dezelfde ritten en rijstijl ineens naar 1:7.
De grote benzinemerken brengen hier nu alternatieven (??) op de markt zoals bijvoorbeeld Shell met V-Power of Esso nu met Energy Supreme.
Maar is dit nu de oplossing voor onze turbo's?
Ik heb me laten vertellen dat de turbocompressor zoals wij gebruiken juist octaan 98 nodig om geen problemen te krijgen.
Zijn er specialisten onder ons die hier wat meer over weten?