Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Wie weet of het past. Ik heb in m'n "69 er een vrij nieuwe voorruit in rubber zitten, in de andere een geplakte, auto is "73. Kan de ruitrubber versie worden gebruikt als plakruit, en dan met de plastic 240 klemmen en lijst?
Lijkt me sterk van niet maar heb dat nog niet in m'n handen gehad...
anyone?
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Voor zover ik weet zijn alle 140 en 240 voorruiten qua afmetingen gelijk. Ik heb een jaren '90 ruit met een jaren '60 rubber in een 1971 Volvo gezet.
Daarvoor hoefde alleen de raamopening rondom een 4-5 mm vergroot te worden, i.v.m. de plakruit is de opening in 1970 wat verkleind oftewel het te plakken oppervlak vergroot.
In mijn 144 uit 1969 zit nu een 240 voorruit uit 1976 met bijbehorende 240 klemlijst.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
kijk, zoiets had ik ook. De ruit in het rubber in m'n "69er is een 240 ruit, dat ging net/ net niet. maar... is gelukt zonder aanpassen hebben gedaan. Die paar mm om het zo te doen is bij mij niet gebeurd maar was waarschijnlijk eigenlijk wel nodig. Ben benieuwd of ie er dan nog uit wil, trouwens, rubber doorsnijden kan ook. En dan in de andere lijmen (kitten) met idd de plastic klemmen en 240 lijst monteren, die heb ik al jaaren klaar liggen voor een 142 die ik in "85 had, wie wat bewaard...
Heb je ervaring met kit of ben je niet verder dan rubber gekomen?
Berichten: 2.449
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Ik heb laatst tijdens een ruitwisseling van de ruitenman gehoord dat de 240 ruiten vanaf een bepaald jaar bijna 10 mm hoger zijn.
Navraag leerde me dat men vaak de latere hogere versie kiest in een oudere 240. Zal dan voor een 140 dan ook wel passen....
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Maar dat klinkt tegenstrijdig met de ervaringen van Marc en Jambon.
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Als je de ruit in de 1969 kreeg met een rubber had deze de 'rubber-raamopening'. Wij hebben met z'n tweeën geprobeerd een rubber in een 'plak-opening' te krijgen, ging met geen mogelijkheid, tot we de opening wat vergroot hadden. En dat was echt niet de eerste keer dat we een ruit met rubber gemonteerd hebben.
Een paar mm rondom is echt een wereld van verschil. En daarom geloof ik ook niks van ruitenmannetjes die beweren dat de ruit een keer maar liefst 10 mm hoger is geworden.
Geen ervaring met kitten, het enige wat ik weet is dat er rubber afstandhoudertjes onderin de sponning horen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Marc1970 schreef:"ruitenmannetjes"
Ben ik de enige die meteen hieraan moet denken?
Jambon, misschien kan je deze gasten laten langskomen?
http://ruitenboer.com/mobservice.html
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
ik zal ze eens bellen, als ik het zelf niet aandurf kan ik hem hier bij Novus voor een paar tientjes laten inplakken.
Dat de ruit veel groter zou kunnen zijn vindt ik productie "aanpassing"technisch ook niet logisch.
Er wordt in de boeken ook tegenstrijdig gesproken, het ÃÂÃÂn zegt, past van "66 tot "80, dat kan dus bijna nooit, alhoewel ik dus een 240 ruit in het rubber heb zitten.
De Novus meneer plakt tegenwoordig in elke 240 een Polar ruit, die schijnt net ff groter te zijn en zou een smallere lijst hebben.
Je kunt er lang over bomen zo
ik zal die "kaartenjongens" eens informeren. thnx!
Nou, gebeld, is niet het zelfde, maar proef ook weer enige verwarring want in zijn optiek heeft een 140 geen plakruit, maar weet ie nu wel, en schiet mij maar lek als de 140 niet overeen komt met de 1e serie 240, maar, eerst maar eens het glas meten. Dan gaat het over de "blokmaat" , hoogte in het midden en hoogte op of net over de bolling van de onderste hoeken (glas niet de sponning) Dat e.e.a. "past" kan wel, hij gaf me aan, blijft ie er in zitten bij een eventuele aanrijding want dan ben je de l*l, beter een ster en hoofdpijn dan 20 meter verderop in de struiken
Berichten: 2.449
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
De ruit is dus ook bij jou ruiten-mannetje iets hoger lees Blokmaat....
Ter info: Ik heb mijn ruitenman nu 2 keer ingeschakeld voor ruiten. De eerste was voor mijn 144 welke ik heb laten plakken/kitten met een profielrubber eromheen. Nu 3 maanden geleden heeft hij de late 240 (hoge) ruit in mijn 245 GLE van 79 gehangen met chroomlijst en heel veel klipjes.... ??? ???. Beide keren niet meer dan 200 eur betaald. Kan ik zelf niet voor liggen te emmeren! En wel zo belangrijk: Ik heb nog nooit lekkages gehad....
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Aha. Ik eet mijn hoed op. Bij Scandcar verkopen ze inderdaad twee maten voorruit, de 61 x 146 en de 61,5 x 147, waarbij bij de laatste 'plakruit' vermeld staat.
http://volvoklassiekeronderdelen.nl/shop...=1a&page=2
Ze passen wel allebei in de 140 en 240 blijkt in de praktijk, de grootste zal net wat moeilijker in het rubber en de pre-1969 sponning passen. En de kleinste zal wellicht net iets minder 'plak' hebben in een pre-1969 sponning.
Daar lijkt de mijne in elk geval last van te hebben, want hij lekt en zit overal zichtbaar los (ondanks klodders kit rondom, ws. een doe-het-zelf job).
De Polar ruit valt een beetje buiten beschouwing omdat die altijd met de sierlijst eraan vast is.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969