Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ratelende ventilator?
Sinds kort maakt de interieur-ventilator in onze 240 een ratelend geluid. Tenminste, dat gebeurt wanneer ik rem, of wanneer ik een bocht naar links maak (vreemd genoeg). Als ik stilsta, optrek of een bocht naar rechts maak, is er niets te horen. Mijn vermoeden is (en dat ik heb ik op de tast ook maar eens onderzocht -wat een rotklus-) dat de ventilator ergens tegenaan loopt, aangezien het ratelen ook sneller gaat als ik de blower op stand 2 of 3 zet. Bovendien heeft het ratelen dus iets te maken met bepaalde G-krachten. Overigens hoor je met de blower uit geen ratel.
Mijn vraag is dus: wat kan deze ratel veroorzaken (lees: waar loopt de ventilator tegenaan) en wat kan ik eraan doen?
Alvast bedankt! Smile

Edit: typfoutje
Waar het hart Volvo van is...
Antwoord
Misschien speling op het asje van de ventilator waardoor hij bij bepaalde bewegingen tegen het huis aanloopt.
Antwoord
Bingo, ik heb het ook gehad in mijn 145, een hell of a job :'( de motor van de fan zit in wat schuim , of rubber en dat heet wat ruimte gekregen, het hele ding uit elkaar als je het weg wilt werken..
sterkte
gilles
Volvo 945 aut LPG G3 1998, 262 coupe 1978. Saab900ClassicCabrio 1988
Antwoord
Citaat:Mijn vraag is dus: wat kan deze ratel veroorzaken (lees: waar loopt de ventilator tegenaan) en wat kan ik eraan doen?

Vroeg of laat gebeurt dit met iedere 240.
Eerst gaat ie piepen (kan nog net rondddraaien) en later slaat ie vast in alle troep die zich daarachter verzameld heeft en brandt hij door.
Je kunt er jaren mee rondrijden, en op een gegeven moment houdt ie er wel mee op (met piepen en draaien ook Big Grin)
Butt-klus, maar achteraf ook wel weer leuk om te doen.
Stapels met perfecte beschrijvingen hier te vinden.

Dus wat kun je er aan doen?
- niks doen en leren leven met het gepiep (houdt vanzelf op ;D bij mij na 2 jaar piepen pas)
- de boel openhalen als je de tijd/ruimte/zin hebt.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Okido, ik vreesde al dat het een behoorlijke klus zou gaan worden. :-\ Nouja, aan de andere kant ook wel weer een uitdaging! Ik ga op zoek naar de bergen beschrijvingen, bedankt zover!!
Antwoord
Mwaa, valt allemaal best mee met werk. Hele kachelhuis kan er langs de passagierskant uit, maak net zo lang alles los tot-ie eruit komt. Je moet even goed onthouden in welke volgorde het weer terug moet.

Die motor loopt in een vetvrij bronsachtig lagertje, en dat slijt naar ÃÂÃÂn kant uit. Ik heb het lagertje een kwart slag gedraaid en de motor draait al weer een half jaar bijna reutelloos.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Nog een vraagje: moet ik ook de koelvloeistof aftappen uit het motorblok? Of is dat alleen wanneer ik de hele kachel ga vervangen? (Ben overigens van plan de oplossing van Marc1970 toe te passen)
Antwoord
Nope, niet noodzakelijk, slang(en) afknijpen kan ook.

Zie: TP30282-2 Heater Unit Repairs and Maintenance 240 (10Mb)

[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Hartstikke bedankt voor alle tips, de ventilator draait weer geruisloos z'n rondjes! Smile
In plaats van de aangegeven 3 a 4 uur om de klus te klaren, heb ik er 8 uur over gedaan maar wel met het gewenste resultaat! Tongue Was een leuke tijdsbesteding in elk geval!
Antwoord
respect! ik ben bang voor de dag dat ik het moet gaan doen. :-[
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ratelende Blower verwarmingssysteem Coenraad 6 3.829 6 February 2011, 15:09
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)