Berichten: 185
Topics: 23
Lid sinds: Jul 2006
Bij het programmeren van mijn MSII, het ontstekingsdeel, vraag ik mij het volgende af;
In de technische beschrijving van Olving staat voor de ontsteking de vervroeging in graden v.b.d.p. aangegeven bij 2500 T/min (losgenomen onderdrukslang), betekent dit dat er boven de 2500 T/min geen verdere vervroeging plaatsvind?
Verder vraag ik mij af of de vervroeging liniaer verloopt of dat er een kromme in zit.
Wie helpt me op weg?
245DL 1980 USA
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Hier in mijn Volvo 66 handboek (voor zover dat representatief is) staan netjes vacuum en centrifugaalcurves. Centrifugaal verloopt rechtlijnig omhoog en knikt bij ca. 2500 rpm inderdaad naar horizontaal (maximale vervroeging bereikt), voor zowel de 1300 als de 1100 motor.
En een B21 handboek (TP11402-2):
max 11 +/- 1 graad @ 2400 rpm
9 graad @ 1400-2070 rpm
5 graad @910-1100 rpm
begint @ 430-600 rpm
Dus, pak je grafiekpapier en tekenen maar!
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 185
Topics: 23
Lid sinds: Jul 2006
Da's mooi,
Als het voor een 66 zo is dan denk ik dat een mechanische centrifugaalvervroeging in principe lineair is, de waarden die je opgeeft snap ik niet zo goed. 9 graden tussen de 1400 en 2070 rpm, is dat dan 9 graden op 1400+2070/2=1735rpm of komt het niet zo nauw met de vervroeging en mag het 9 graden zijn in het bereik 1400 - 2070rpm?
245DL 1980 USA
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik denk zelf dat de centrifugaalvervroeging gewoon niet zo nauwkeurig is, het zijn maar gewichtjes die aan een veertje trekken. Ergens tussen de 400 en 600 rpm begint het, ergens tussen de 900 en 1100 bereikt-ie 5 graden, enz. Maar bij 2400 rpm is de rek eruit en de vervroeging maximaal. Zoiets.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 185
Topics: 23
Lid sinds: Jul 2006
Zie ineens dat ik nooit meer een feedback hierop heb gegeven sinds augustus vorige jaar dus hier alsnog een teken van leven.
Ontsteking werkt perfect en de vervroeging eveneens, mooi af te lezen met de laptop aan de MSII en net als in het echt afvlakken na 2500T/min
Hier de DIS bobine gemonteerd nog zonder kabels.
245DL 1980 USA