Berichten: 33
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2009
Hallo volvo liefhebbers,
misschien een domme vraag, maar wat kan je allemaal van een 960 in een 264 van 1980 bouwen?
a.u.b een beetje uitgebreid en niet van alles.
m.vr.gr. Paul
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Zonder las, zaag en boorwerk? Zo goed als niks. De wielen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.555
Topics: 42
Lid sinds: Jan 2007
de radio ;D ;D
& volgens mij past de dynamo, startmotor & ruitewissermotor ook wel :-\ :-\
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Berichten: 644
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2007
Ik dacht dat de 960 in benzineversie ook de RPV of PRV motor had. Je weet wel dat V6 misbaksel dat indertijd bij de 164 de 6 in lijn vervangen heeft.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Weinig kans.
Geleend van wiki:
Autumn 1990 saw the launch of the Volvo 960, in time for the 1991 model year. This was the replacement for the 760. The 1991 960 was an evolutionary progression of the 1990 760. The most significant change was that, in most markets, the 960 was offered with an all-new aluminum 24-valve DOHC inline six-cylinder engine. Some markets, such as Australia, saw 1991 960s equipped with the same V6 engine, the B280, that had powered the 1990 760. The 1992 model year saw the U.S. introduction of a 960 with the DOHC inline six-cylinder engine. In Italy, the 960 was sold with the 16v 2-litre turbo for the model year 1991-1994.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 288
Topics: 31
Lid sinds: Aug 2007
960 onderdelen kunnen eerder 'zonder' aanpassingen op de 700 serie over gezet worden.
Blok van de 960 is idd een 6 in lijn , een vijfcilinder met een pot meer. Met aanpassingen moet het blok wel in een 200 serie passen maar dan ben je aan het lassen, slijpen,...
De 164 heeft nooit het PRV blok gehad, is enkel in de 260 geleverd. PRV-blok is trouwens ook geen slechte motor als er maar juist mee omgegaan wordt en daar wringt het schoentje meestal. (maar is idd niet zo goed als de Red blocks, maar hoeveel blokken zijn van die kwaliteit??)
Interieur delen gaan niet passen en volgens mij zijn de stoelframes zelfs anders. Radio gaat ook niet passen omdat het big fronts zijn, deze zijn wel uitwisselbaar met de 850, V70, ed
Meer verschillen als gelijkenissen dus
245 GL => B230F aka De Rooie
Berichten: 33
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2009
Heren bedankt ik hoor het al niets, het ging mij erom of de 6 cilinder zo om te lepelen was.
nogmaals bedankt M. vr.gr.Paul
Berichten: 288
Topics: 10
Lid sinds: Jun 2009
paul54 schreef:Heren bedankt ik hoor het al niets, het ging mij erom of de 6 cilinder zo om te lepelen was.
nogmaals bedankt M. vr.gr.Paul
Mooi dat het alleen om het blok ging, was duidelijk in de vraagstelling...
Berichten: 1.439
Topics: 22
Lid sinds: Oct 2006
Gewoon een 4 cilinder B21/23 erin zetten, rijdt stukken goedkoper en maakt in snelheid of vermogen vrijwel niets uit.

Bovendien heb je dan tenminste weer ruimte onder de motorkap. ;D
Behalve als je hem origineel wilt houden, dan is er vast nog wel een B27 ergens te vinden, of kun je hem gewoon (laten) reviseren. :
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Berichten: 231
Topics: 30
Lid sinds: Dec 2005
@ marc, zelfs de wielen passen niet.
Jammer dat mensen meteen van alles gaan roepen wat niet klopt hier op het forum.
De meeste 960's zijn voorzien van multi-link wiel ophanging achter, deze versie hebben al velgen met de et-waarde van nieuwere volvo's.
Ben daar zelf achter gekomen toen ik de polarissen van mijn 264 op mijn 960 wilde zetten. Heb toen maar een setje titans gekocht.
960 is nu weg en de titans zitten op m'n v70 voor de winterbanden.
In het verleden behaalde snelheden bieden geen voldoening voor de toekomst