Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Een maatje groter: 245 '80!
#1
Heren!

Ik ben net terug van een flinke rit, door het gehele land. Kijken naar een 'nieuwe' (lees: 29 jaar oud!). En meteen besloten dat dit hem gaat worden. Het stapje groter.

Van:
[img width=800 height=533]http://i261.photobucket.com/albums/ii52/pistonpen_paultje/Volvo%20360%20GLS%201984/IMG_1070.jpg[/img]

Naar:
[img width=800 height=533]http://i261.photobucket.com/albums/ii52/pistonpen_paultje/Volvo%20245%201980/IMG_7885.jpg[/img]

[img width=800 height=533]http://i261.photobucket.com/albums/ii52/pistonpen_paultje/Volvo%20245%201980/IMG_7888.jpg[/img]

De auto staat nu nog bij forumuser Pauky thuis, maar als alles mee zit gaat hij op de trailer(mocht er nog iemand met een auto zijn die dat mag trekken..?!) volgende week naar een schuurtje(heeft er iemand ruimte voor een dag of 2? ;D) toe. Want de auto heeft wel wat werk.

Werk:
- Motorblok tikt -> ander motorblok
- Deuk voorscherm
- Veel poetswerk (het is ÃÂcht nog een strakke auto. Weinig tot geen roest. Aleen nogal dof!)
- APK

Over dat motorblok is dan ook mijn eerste vraag. De auto heeft momenteel een B21 of B23 met automaat. Wat voor vervangingsblok ben ik het beste mee af (ik heb bij voorkeur ook meteen RENIX erop enzo. Kan dat?)? En is het mogelijk om de automaat ook te verwisselen voor handbak (4+OD of 5 uiteraard)? Wat zijn de benodigdheden?
Antwoord
#2
Mijn voorkeur zou dan gaan naar een B230A met een 4bak+OD.
Omdat:
-De B230A is een carb.motor met een simpele electronische ontsteking en heeft dus geen
computer en een draadboom nodig.
-De 4-bak+OD(M46) is sterker dan een 5-bak (M47)
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#3
vergeet de pedalen niet!!
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
#4
automaat met od? e.v.t. wel interesse in.

ik zou zelf voor een b230e gaan. stuk sterker dan een a. kunt je eigen ontsteking erop zetten, alleen is de bevestiging van de stuurbekrachtiging anders. daar zul je dan wat op moeten verzinnen.
Volvo 740 tic 1987, 244 GLE 1980, 144 1973
142 1968
144 1969
144s 1967
244 turbo 1980
244 turbo 1981
Antwoord
#5
als je carb blijft houden, dan is een B23 ook goed. voordeel van carb is dat dat het makkelijkste is, geen benzinepomp onder de auto hangen etc.

waarom hebben zoveel mensen moeite met bekabeling? een B230F LH2.4 van een 240 sluit je zo aan. zelfs startmotor/oliedruklampje/dynamolampje etc steekt met dezelfde stekker als veel carb wagens hebben midden op het schutbord in de kabelboom (bij mijn 240). de rest is ook niet moeilijk. let wel op dat dan de bak een uitsparing heeft voor de krukas-sensor (zelf te hakken), dan past alles. dit is gewoon het betere aansluitwerk.

leuke 240!
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#6
Ik heb geen moeite met electronica hoor...Ik heb al eens een motorkabelboompje gemaakt voor een renault motortje (voor in mn 343). Werkte prima, alleen ik ben met 2 dubbele dellorto's verder gegaan ;D....'t Is alleen meer de vraag of ik niet makkelijker af ben met een carb. motortje. Aangezien ik toch op gas wil rijden...

Ik hoor stuurbekrachtiging vallen...Ik heb eigenlijk niet eens gekeken of hij dat had. Terwijl ik ruim n kwartier onder de kap heb vertoefd. We zien wel!

Ik kan voor 100 euro ergens een B21A blok (helaas ook zonder carb) met 4bak ophalen. Maar ik weet niet of dat de oplossing is. Motortje zou 180 gelopen hebben, maar verdere historie is niet bekend. Of het olieverbruikt, enzovoorts. 't Is van een handelaar...En om dan de moeite te nemen om een blok over te bouwen, om vervolgens er achter te komen dat het een slecht blok is...

Wat zeggen jullie, B21A erin, of ff doorzoeken?

Antwoord
#7
B21A. "In principe" wel het meest probleemloze blok wat er is. Erg goed i.c.m. lpg.
Nou heb ik er niet zoveel verstand van, maar ik weet wel dat zo'n B21A erg simpel is, zonder poespas.
Antwoord
#8
Ja, dat geloof ik goed. Ik rij nu dus in de 360 met een B19A. Het is misschien niet snel, maar 't rijd fantastisch en heeft me nog niet 1x laten staan.

Ik heb nog meer vraagjes:

1. Motorblok, zie bovenstaand.
2. Past er een hondenrek in? Ivm. Jawel! Een hond!
3. Zijn hier rolhoezen voor te krijgen?
4. Er zit een LPG onderbouw tank onder. Daarvoor is de trekhaak weggehaald. Zijn hiervoor trekhaken die wel met LPG onderbouw passen?
Antwoord
#9
Die B21 kan je ronddraaien op de startmotor, met en zonder bougies, je kan het kleppendeksel eraf halen, stelplaatjes meten, nokkenas controleren, draad en tapeinden moeten heel zijn, van alles te zien van buitenaf. 100 euro is niet duur.
Je carburateur kan je overzetten, als je op gas rijdt maken het type naald membraan of andere doedaas niet uit, alleen de gasklep.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
En een B230K bijvoorbeeld? Is dat heel veel meer werk? Of een B230FB?
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)