Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Janspeed/940lpt
#1
Even voorstellen ook al kennen sommigen mij al wel van de 700vereniging, Tbricks, Elandrun, VOCH-rally, Nurburgring, of onderdelen handel. Het Volvo wereldje is vrij overzichtelijk. Wink

Mijn naam is Jan, vandaar de nickname JanSpeed ( naar de engelse tuning/uitlaten specialist)

Ik rij al sinds een jaar of 5 mijn huidige 940lpt-LPi, alweer mijn 3de 940, daarvoor had ik een 850T5R en mijn allereerste auto was een 340 variomatic. Volvo is me dus niet vreemd.

De auto is al lang niet meer standaard Big Grin
Motor:
- gereviseerde kop, extra geharde klepzittingen, met speciale omgeslepen K-nokkenas en een verstelbaar nokkenas tandwiel
- Cometic dunne MLS koppakking
- Simons sportuitlaat
- MBC@14psi en geshimde CBV, Garrett actuator van een 940TDic, montage bracket aangepast.
- 370cc/min injectoren + verstelbare brandstofdrukregelar@4bar + 012 LMM van een 960 + 65PK Siemens LPi injectoren.
- gechipte LH2.4-doos en EZ116K-doos
- bewerkt uitlaatspruitstuk. (betere flow voor snellere spool-up en lagere thermische belasting.)
- opengewerkte airbox
- 1 graad koudere bougies, LPG verbrandt nu eenmaal heter. (NGK BPR7ES op 0,6mm)
Deze combinatie: 190PK(LPG) 200PK(benzine) 300+Nm
Transmissie:
- oude stijl LH2.4 vliegwiel + Sachs sportdrukgroep + 850R frictieplaat (goed voor 400Nm+)
- M90 bak met quickshifter.
Onderstel:
- Bilstein sportdempers rondom
- Voor: Eibach/Hausser 960 verlagingsveren, 1 coil eraf Achter: overload veren.
- IPD 25mm stabi voor + 19mm turbo stabi achter
- 16"Hydra velgen met 205/55 voor en 225/50 achter. Bridgestone Potenza's RE050A.
- aangepaste bovenste veerschotels voor negatief camber: -1,5graad
- geshimde reactiestangen: van 5 naar 7 graad caster
- IPD paddenstoelrubbers.
Deze mods waren goed genoeg voor RWD+turbo klasse-winst tijdens de Elandrun 2008 ;D
Exterieur:
- origineel Volvo spatlappen
- origineel Volvo 940 kofferbak spoiler
- Turbo-stay onderlangs de versnellingsbak
Interieur:
- leder bekleed SRS-stuurwiel
- orginele cruise control set.
- plakantenne ;D
- air/fuel ratio meter (om het mengsel in de gaten te houden)
Plannen voor de 940:
- installatie van een 48/42 T3 hybride turbo op een aangepast '90+ spruitstuk + 3,5"downpijp + vrachtwagen intercooler.
de turbine komt van een Ford Sierra Cosworth en de compressor van een Volvo 740T-16V. Past perfect bij elkaar.
Zo heb ik het voordeel van de beter flowende Cosworth uitlaatkant en het voordeel van de interne CBV op de compressorkant.
Ik verwacht hiermee op een volledig betrouwbare en dagelijks rijdbare 260(LPG)-280(benzine)PK te komen. Moet genoeg zijn.
- inbouwen van een HID-setje.


Los van sleutelen aan mijn eigen Volvo sleutel ik ook nog wel eens aan een VOCH-rally 740 met de volgende specs:
- Motor: semi-frisse Wink B230FB met 531 kop, gevlakt voor hogere compressie/H-cam/16V injectoren/ RICA custom LH2.4-chip/westeuro-cup VOC 3" uitlaat met high-flow cat, 1 demper, en oversize secondary pipes, vliegwiel conform specs afgedraaid, turbo drukgroep en frictieplaat, vaste 5-blads fan van B21-244, 740T oliekoeler.
- remmerij: standaard 740 met Goodridge slangwerk en Ferodo DS3000 remblokken.
- Onderstel: Reiger-suspention verenset, Bilstein dempers (by Sellholm, VOC Tarmac rally-specs) . 940T stabi's.
- aandrijving: M47-bak. 4,10:1 achteras van een 940-16v-automaat. (korte overbrenging), standaard 15" 940/740 wielen met Firestone firehawk SZ090? of Toyo Proxes R1R in de maat 195/50(!)x15 (kleine wielomtrek = kortere overbrenging)

verder natuurlijk alle rally-specifieke zaken als: kooi, kuipstoelen, 6-punts gordels, sportstuur, brandblusinstallatie, tripmaster, helmen intercom, kaartleeslamp, Ver+breedstralers, carterbescherming, benzinetankbescherming, brandstofpomp bescherming. (veel hotse-knots over onverhard!! ;D)

[Afbeelding: IMG_1603.JPG]



Antwoord
#2
Welkom en gooit er eens wat foto's op Wink
Antwoord
#3
Huh, hoe kom je aan die compressor van een 16VT? Wink Wink Big Grin

In ieder geval leuk dat je een topic start over je auto!! Smile
760 | Groen | Snel
Antwoord
#4
he, Philip! Big Grin Inmiddels heb ik een nette olieleiding liggen, hij kan er zo aan vast worden gemaakt ik moet nog even de onderdelen voor de uitlaat erbij regelen.
gaat goed komen, wat in het vat zit verzuurd niet Wink

groet
Jan

Antwoord
#5
Hey Jan, leuk om hier een projectdraadje te zien van je auto! ;D

janspeed schreef:gaat goed komen, wat in het vat zit verzuurd niet Wink

precies Smile
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#6
Is dit de 940 met een verbruik van ruim boven de 10 km per ltr LPG!? :o Was door JW240 ooit opgemerkt... :-\
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#7
skidje schreef:Is dit de 940 met een verbruik van ruim boven de 10 km per ltr LPG!? :o Was door JW240 ooit opgemerkt... :-\

nee, ik had het toen over een andere, maar herinner me (vaag) dat het ÃÂÃÂn op 8,8 was, niet 8,8 per 100 km, tenminste, das de 940 waar ik nu aan denk. Smile
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#8
als ik flink doortrap haal ik 1:6,1 (450km/73L) :o
als ik echt mijn best doe, het nieuwe rijden toepassen en veel cruise control, dan kan ik 1:9 halen, beter dan dat is me nog nooit gelukt, ook niet toen de motor nog standaard was.
Antwoord
#9
hoi Jan speed

Dit hoor en zie ik graag
ik ben thuis met een 242 project bezig heb mijn 740 tic in elkaar gereden, de buitenkant was niks meer van te maken maar het hart heb ik overgezet in mijn 242.

misschien heb jij nog wat leuke tips of onderdelen voor mijn 242 op motortechnisch gebied er ligt dus nu een b230ft in!

heb de blauwe 740 gezien met de ele rally maar konden ze niet vinden op de pits we zagen haar de pits in en weer uit rijden zal wel geen
onderhoud nodig hebben sterk beestje. toen we vervolgens bij het stoplicht stonden ben ik er langs gepssssssstt hahaha

groet

Antwoord
#10
Een 242 is natuurlijk veel leuker (zeldzamer!) dan een 740 dus da's een goeie zet om dat blok over te hangen. Maar je moet dan wel alles overzetten: ECU, ontsteking, bedrading, ALLES. Anders heeft het weinig zin. Is/Was de 242 al een Turbo? B21ET dan. Dan zit er K-jetronic in, dus andere bedrading en sensoren en inspuitsysteem als op de 740T.

De 740T heeft een T-cam, als je wil gaan tunen is een A-cam al een leuke update, K-cam kan ook.

Tsja, wat moet ik er van zeggen? In z'n algemeenheid zeg ik besteed goed wat aandacht aan zgn. stage-0, dwz optimaliseren van wat je hebt. Perfect basic onderhoud en perfecte noodzakelijke afstellingen. Dan gaat 'ie als de brandweer (165pk en 280Nm is al heel wat!)
Onderhoud: 1 ding dat vaak vergeten wordt: schoon maken van de intercooler (van buiten(met water door het koelblok spuiten) EN van binnen (met koudontvetter het koelblok spoelen.)

als je de totale 740-systemen overbouwt en mijn lijstje door leest kan je alle onderdelen zo bij elkaar sprokkelen en op jou auto zetten. Dan heeft 'ie ook 200PK.
Goed te doen en hoeft niet zo duur te zijn. Als je ook naar de TB-Nurburgring meeting gaat kan je gerust eens onder de motorkap kijken en wat aantekeningen maken.
Uitleg is dan gratis. ;D

Waar je specifiek voor de 242 wat extra aandacht aan zou kunnen besteden is voorwiel geometry. (Taxi-fuseekogels zoals die ook in de VOCH auto's gebruikt worden. En dan natuurlijk maximaal negatief camber. Een dikkere voorstabi is ook erg fijn.


Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 940LPT 1998 TheSaint77 70 46.754 30 January 2012, 17:48
Laatste bericht: henqui

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)