Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
Ivm schade had ik een andere raw unit gekocht. Nu blijkt dat de bedrading en ook de lampjes anders is. Beide units hebben 3 schroefjes.
Beide units lijken cibie (glas). Auto is bj 1980.
De gekochte unit heeft 2 gewone lampjes en is uit 1978.
De originele unit had 2 lampjes, waarvan 1 met 2 aansluitingen.
Uit het bedradingsschema maak ik op dat het dubbele lampje 2 functies heeft;
parkeerlicht en dagrijlicht
Wat is het verschil tussen deze functies en wanneer brandt welk lampje?
Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
Bij mijn '79 branden beide tegelijk als dagrijlicht. Bij parkeerlicht en tegelijk met dimlicht brandt er maar ÃÂÃÂn.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
Ok, dus het parkeerlicht zal weinig vermogen opnemen en het dimlicht veel meer.
Het schakelen van beide spiralen in het ene lampje, geeft dus kennelijk nog iets meer licht, bedoeld voor overdag.
Hoe zet je dat parkeerlicht aan, want ik heb de indruk dat ik dat nog nooit aangehad heb.
Berichten: 22
Topics: 5
Lid sinds: May 2009
MartjeB schreef:Hoe zet je dat parkeerlicht aan, want ik heb de indruk dat ik dat nog nooit aangehad heb.
Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Belangrijk is ook dat je lampjes in stadslichtstand aan blijven als je het contact uit zet. Terwijl het dimlicht vanzelf uitschakeld als je de sleutel er uit trekt ('92). Wellicht valt het vermogen terug als van stadslicht naar parkeerlicht zodra je het contact uitschakeld...
Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
De lichtschakelaar gaat eerst langs parkeerstand en dan naar dimlicht. Bij mijn '79-er reageert het niet op het contactslot.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 1.439
Topics: 22
Lid sinds: Oct 2006
Dagrijlicht is 20 Watt, parkeerlicht 5 Watt.
Bij mijn 240 uit '76 is het stand nul voor Dagrijlicht, stand 1 Parkeerlicht en stand 2 Dimlicht
Dus hetzelfde als Landloper aangeeft.
Sleutel eruit, licht uit in stand nul en parkeerlicht in stand een en dimlicht in stand 2.
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Berichten: 22
Topics: 5
Lid sinds: May 2009
Volgens mij heeft mijn (voorheen Italiaanse) 240 geen stand waarbij standaard het dagrijlicht is ingeschakeld, maar dat moet ik even checken.
Volgens mij is stand -0- gewoon alles uit
Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
Ik heb uiteindelijk die dagrijstand eruit moeten halen door een zekering te verwijderen. Dagrij was aan in stand 0, als contact om was, dus tijdens rijden.
Bij het gewone dimlicht moet stadslicht mee gaan.
De enige manier om links en rechts gelijk te krijgen voor zowel stadslicht als dimlicht, was de dagrijstand los te nemen. Ik had tenslotte 2 draden en slechts 1 lampje.
Misschien dat ik nog een keer 2 diodes plaats, dan kan de dagrijstand weer terugkomen.
Berichten: 827
Topics: 20
Lid sinds: Apr 2005
Hmmm, ik had wel gehoopt hier een schakelingetje te vinden

:-\
Overigens ben je er niet met alleen een diode, je moet dan ook een flinke weerstand plaatsen. Daarnaast is de enkele lamp alleen voor 5W gedacht, daar past eigenlijk geen 21W in...wellicht kan je wel de voet overzetten maar dan hou je hetzelfde probleem m.b.t. de passing.
Ik heb de Zweedse schakeling voor Observation Light, ook wel DayRunningLight...toen ik op de 21W een LED wilde bouwen ontdekte ik dat de lampen raar geschakeld worden:
De 21W krijgt 9V en de 5W 3V, het levert wel een normaal lichtbeeld....In mijn schema raak ik de draad kwijt :o De OL loopt naar de defecte gloeilamprelais en dan naar de lichtschakelaar....
Ik overweeg voor LED een LM317 op de 21W te testen(Werkt vanaf 9V en hetzelfde met een hogere weerstand voor het stadslicht. Dan hou ik de rest orgineel. ;D
Suc6
[img][/img]