Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
verlagingsveren
Een aantal vraagjes:

Ik wil mijn 142 uit 1971 verlagen.
Als ik op zoek ga, kom ik verlagingsveren tegen voor de 140 maar allemaal voor 140's van na 1973. Is er verschil tussen 140's voor en na 1973?
En zo ja, Zijn er sets te koop voor mijn 142.

Andere vraag: Zijn alleen veren genoeg of komt er meer bij kijken? Ik lees van alles over stabilisator stangen e.d. Is dat echt nodig of kan ik ook af met alleen veren?

Wie heeft zijn 140 al verlaagd en kan mij advies geven vanuit ervaring?
Geen mooiere klassieker dan een VOLVO klassieker !!!
Antwoord
de sets zijn te koop, ik heb indertijd ook mijn 145 verlaagd met alleen kortere veren aan de voorzijde is alles gaaf en staat de wagen echt mooier op de weg je hoeft ook geen andere shocks te monteren al heb ik toe verstelbare koniclassics gemonteerd.

aan de achterzijde is het zo dat de schokbreker de as in zijn meest uitgeveerde stand handhaaft, wanneer je een lagere veer monteert raakt de veer elke keer wanneer je de auto opkrikt los van de bovenste schotel, de hogere veren blijven voldoende klemmen, dit kan je eenvoudig oplossen door het monteren van asvangers, ik heb ze toen gemaakt van oude rolgordels, werkt nog steeds. een kortere schokbreker werkt natuurlijk ook.

waar ik ze gekocht heb weet ik niet meer. even googelen en je hebt ze.
Volvo 945 aut LPG G3 1998, 262 coupe 1978. Saab900ClassicCabrio 1988
Antwoord
Ik heb mijn 145 ook verlaagd, voor -40mm en achter -30mm, de achterveren zijn tevens zwaardere veren (ivm gastank).
Hij staat nu mooi horizontaal en het rijgedrag is enorm op vooruit gegaan, echt een aanrader. Het bochtgedrag is veel stabieler (minder overhellen) en voorspelbaarder en de zijwindgevoeligheid is flink afgenomen. De veren kwamen bij tinustechniek vandaan, daar kan je op wens een set laten maken. De kosten waren volgens mij iets van 190,- euro voor de set.

Alleen de veren vervangen scheelt dus al heel veel, ik heb daarna ook bredere velgen en banden gemonteerd (6J en 195 banden) wat het bochtengedrag vooral ten goede komt, hij "rolt" veel minder zijdelings over de standaard smalle bandjes.
Als laatste heb ik daarna de standaard dempers vervangen door Kayaba gasdempers, ook weer een flinke verbetering in de stabiliteit en weggedrag. (55,- ex per stuk)

Stijvere stabilisatorstangen monteren kan ook nog om het overhellen in bochten tegen te gaan. Maar het is relatief duur (zo'n 400,- per set). Ik twijfel er nog over of dit het geld waard is.

Wat voor mij een belangrijk aspect was (naast rijgedrag en dat het er mooi uitziet): veiligheid. Standaard heeft een 145/140 nou niet bepaald een communicatief weggedrag. Daarnaast scheelt een goede ophanging+banden gewoon meters remweg, ook al rijd je nog zo rustig&veilig, het is me toch al een keer bijzonder goed uitgekomen.
Antwoord
ik heb m'n 144 15 jr. geleden verlaagd met alleen de voorste stabi van IPD. Ligt als een plank, lastig met drempels (en je zit steeds op de achterste spatlappen dus de steuntjes krijgen een tik, en dat roest)

Veer weg is zeker minder, op de A16 weet ik zo links en rechts wat plekken waar ie los komt. Het stuitert wat meer maar is erg neutraal geworden en met de juiste panden trek je um met wat meer vermogen behoorlijk de bocht uit. Stap ik in m'n 207 dan lach je daar vervolgens weer om...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Klinkt wel goed Jambon, heb je een plaatje van de 144. Van een stabi wordt de auto niet lager; je hebt de auto zeker verlaagd+ een stabi voor?
Antwoord
Dag, zie mijn antwoord op "wegligging"
Antwoord
uhm, ja wel plaatje maar die moet ik scannen voor je, waar ik het over heb is een jaartje of 15 geleden. Auto heb ik nog en ga ik binnenkort proberen te vervangen voor een goed exemplaar, lassen en spuiten kost net zo veel en meer. Dan alles overhangen.
Antwoord
ff een oud topic voor dezelfde vraag.

Kun je de (Lesjofers) verlagingsvering (40mm) '73- ook gebruiken op -72 auto's.

Waarschijnlijk is het verschil tussen de modellen het "varkensstaartuiteinde" (smaller wordende veer aan het einde). De oude modellen hebben zowel boven als onder een versmalling. De nieuwere hebben denk ik dezelfde vorm als de 240, alleen onder. (klopt dat?)

Is er aan de voorkant ook een verschil of is er daar geen bezwaar om voor '73- te gaan?
Antwoord
Ik denk dat de bovenste veerschotel in hetzelfde boutgat vastzit als de varkensstaart, dus dat de combi veer+schotel van 73-74+ en de kale veer van daarvoor uitwisselbaar zijn.

Maar dat zou je uiteraard even moeten controleren.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
op MP kwam ik een advertentie tegen voor een set van 4 veren 40mm lager..

€140.-

lijkt mij niet duur, maar qua kwaliteit weet ik niet of dat wat is.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Verlagingsveren II ton76 18 7.898 21 April 2010, 20:24
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)