Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
overboost ventiel
#1
Goedendag.
Ik zal me eerst eens eventjes voorstellen.
Ik ben Teun, sleutel al redelijk lang aan Volvo 2-serie.
Bijna niets is me te dol, alleen bij mijn nieuwe turbo-project loop ik toch eventjes vast.
Ik heb een volvo 240 turbo sedan uit 82.
Deze heb ik zelf uit Frankrijk gehaald en is sinds kort op de weg.
Vandaag een ferrita uitlaat gemonteerd, ik moet zeggenTonguerima spul.
Nu wil ik een Intercooler installeren en loop ik toch tegen wat probleempjes op.
Onderstaand onderdeel heb ik gekocht als overboostventiel.
[img width=800 height=586]http://www.foto-uploaden.nl/upload/2294ad54485c867dcc423f506f25ec59.jpg[/img]
Eigenlijk kan ik hierover kort zijn: Hoe moet ik deze aansluiten.
Ook loop ik nog tegen het bevestigen van de oliekoeler aan.
Wat is de positie van deze koeler. Zit deze zo'n beetje tegen de accu aan naast de intercooler, of is het een optie om deze voor de ic te plaatsen.
Heb alleen het rubber dat eronder zit, voor het beugeltje zal ik een andere oplossing moeten verzinnen.
Alvast bedankt voor jullie reacties.



Antwoord
#2
Hey Teun!

Tsja, van wie heb je al dat moois (intercooler, KN-luchtfilter, Ferrita uitlaat)? Wink

Ik heb de (gewone) uitlaat er ook onder en ... :'(... :'(... ik hoor niets meer brommen en bij het starten start ik menig maal door... Tijdens het rijden lijkt ook ietwat meer geknepen te lopen, maar is dit bedrog? Al met al ik blijf erbij de 3"Ferrita is echt een prachtding qua geluid, het is z'n geld dubbel en dwars waard!!!

Kwam links tegen welke wellicht bruikbaar zijn voor de boost: http://members.home.nl/haringen/Volvo740turbo+.htm en http://www.datacomm.ch/~cao/Volvo_940_tuning2.htm#Turbo

Heb je dit topic ook gelezen http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=3095.0?

Jij hebt mijn auto gezien en een stuk meegereden, zou je je ongezouten ervaring willen posten op http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=5655.0???? Bedankt!

Groeten,
Bart

Antwoord
#3
Hoi Bart, onder jouw Turbo vandaan natuurlijk.
Bedankt voor de linkjes, maar het gaat daar om een Turbo+ set.
Dat is dit niet.
Denk dat het wel kan werken, als je het maar weet aan te sluiten.
Hopelijk kan iemand me in jip en janneke-taal uitleggen hoe te handelen.
Of in turbo-taal, kom er dan wel uit.

Antwoord
#4
//edit.

Ticcie had zo'n overboost ding standaard al in zn 240 zitten.
net boven de 0,9 bar gaat ie dan in de boostcut.. dus je kan de druk nooit te hoog zetten.

Maar zit zo'n ding niet standaard in elke 240 turbo ??

FYI dit is dus geen snufje om de turbodruk te verhogen ....
Antwoord
#5
de ene links is de druksensor die ervoor zorgt dat je lampje oplicht in je klok als de druk te hoog wordt en de brandstofpomp uitschakeld
de rechter is een sensor die zorgt dat het turbo regelventiel(op de foto niet aanwezig) alleen in werking kan treden als er al turbo druk heerst

als je nog vragen hebt mag je me ook mailen
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
#6
Hallo Teun,
Hier een foto van de bovenste oliekoeler-steun,zoals ik hem heb gemaakt.
[Afbeelding: Foto-DT8NREER-D.jpg]
[Afbeelding: Foto-F7EQ7OYL-D.jpg]
[Afbeelding: Foto-7PJV3XIF-D.jpg]
Deze moet je verzagen,en ik heb er een 3mm versteviging achter gemaakt.
De onderste steun moet je 180 graden draaien.

Groet Erik.
Antwoord
#7
Kijk, Met zulke info kan een mens rustig slapen. Wink

Ga lekker hobbyen met de oliekoelersteun.
Wel raar dat deze zo krap achter de ic zit.
Ervoor is een zee van ruimte, maar dan zou je de olieleidingen moeten verlengen.
Maar het lijkt wel of Volvo het zo bedacht heeft.
Wat kan ik nu verder het beste doe.
De dop na de ic afpluggen??
Wastegateslang afkoppelen?
Of moet ik nog andere dingen zoeken voor mijn ic inbouw.

Antwoord
#8
het makkelijkste is idd de dop afpluggen en een mbc nemen zodat je de druk handmatig kunt regelen

ikzelf heb wel het complete originele turbo+systeem erop zitten maar daar is moeilijk tot niet aan te komen
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
#9
Hoi Eric, bedoel je dan zo'n setje met een draaiknopje.
Ik neem aan dat deze tussen de wastegate en de turbo komt te zitten.
Heeft iemand er eentje voor me te koop?
Antwoord
#10
Ik vond nog een foto van de bovenste steun
[Afbeelding: Foto-DIVYGELX-D.jpg]

En (ook belangrijk) ik heb de steun ong. 30mm naar rechts (richting accu) verplaatst,en iets verbogen.
Zo moet het allemaal passen.
Let wel: CO direct laten bijstellen.
Was voor plaatsing IC. 1,7
Na plaatsing 0,2
Huidige CO 1,9/2,0

Succes,
Erik.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)