Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Distributieriem vervangen
#1
Hallo.

ik wacht op mijn werkplaatshandboek. Het is besteld maar nog onderweg.
De volvo wacht niet en de distributieriem moet hoognodig vervangen worden en ook moet de nokkenas er even uit. Mooi te combineren.

Maar hoe zat het ook al weer ? Een boortje van 6 of 8 mm om de krukas of nokkenas in een bepaalde stand te houden.

Wie helpt me op weg met de stappen waar ik aan moet denken.

Bij voorbaat dank !!!

Geert
Volvo 240 Van, B230F, 1991, 420Kkm<br />Moto Guzzi V65, 1985, 100Kkm<br />Citroen Xantia 2.0i, 1998, 250Kkm, automaat<br />Gazelle Populair, 20Kkm, 1975
Antwoord
#2
Dat boortje zal misschien bedoelt zijn om de spanrol 'ontspannen' te houden; de tandwielen hebben gewoon merktekens. Ik zou trouwens die spanrol meteen ook vervangen...
Antwoord
#3
Ik zie op het tandwiel van de nokkenas een puntje en op de achterliggende plastic omhulzing zie ik een stip.
Zijn die corresponderend ?

Met welke druk moet de spanrol weer worden vastgezet ?
Volvo 240 Van, B230F, 1991, 420Kkm<br />Moto Guzzi V65, 1985, 100Kkm<br />Citroen Xantia 2.0i, 1998, 250Kkm, automaat<br />Gazelle Populair, 20Kkm, 1975
Antwoord
#4
Ja, maar dan moeten ook krukas (voorste poulie en kap demonteren) en hulpas met hun merkteken corresponderen. De spanrol is zelfspannend (veerdruk).

Als je nog nooit een riem vervangen hebt adviseer ik je dit samen te doen met iemand die die ervaring wel heeft. Nu kan het bij een B230F niet heel veel kwaad (kleppen kunnen de zuigers niet raken), maar het is beter om het meteen goed te doen :wink:

Succes!
Antwoord
#5
Ik heb begrepen dat bij de 230F de kleppen wel de zuigers kunnen raken, maar de types ervoor niet.
Antwoord
#6
Mij niet bekend; voorzover ik weet interfereert alleen dat geval met de verbrandingsruimte in de zuiger (B230E?!)...
Antwoord
#7
Ik maak net de doos met de nieuwe distributieriem en spanrol open en wat denk je wat : er zit een handleiding in het nederlands bij. Da's toch netjes nietwaar.

A la Olving staat er : blokkeer het motorvliegwiel en demonteer de krukasschijf.

Hoe blokkeer ik het motorvliegwiel ???
Volvo 240 Van, B230F, 1991, 420Kkm<br />Moto Guzzi V65, 1985, 100Kkm<br />Citroen Xantia 2.0i, 1998, 250Kkm, automaat<br />Gazelle Populair, 20Kkm, 1975
Antwoord
#8
met een speciaal stuk gereedschap ... maar ik heb dat nooit gebruikt. Ik had altijd de beschikking over een luchtdruksleutel ... daarmee was vrij eenvoudig de centrale bout van de voorste krukaspoelie te verwijderen.
Ik vrees dat het zonder dat gereedschap een moeilijke klus wordt, tenzij je een oud type krukaspoelie hebt (mijn 81-er b.v.) daar was de poelie bevestigd met 6 kleine boutjes en hoefde de centrale bout niet los ...
succes!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#9
Met een luchtdruk sleutel kan je er toch niet tussen. Ik zit echt te frotten tussen de distributie en de kap van de radiator. Ik heb daar hooguit 15 cm ruimte.

Maar die handleiding heeft het over het blokkeren van het vliegwiel.
Uit de motorfietstechniek weet ik dat het vliegwiel tanden heeft waarmee het door de startmotor wordt aangedreven.
Bij een motorfiets als BMW enzo kun je het vliegwiel blokkeren door een enorme schroevendraaier tussen die tanden en het kijkgaatje te zetten.

Werkt het hier ook zo?

Wie heeft ervaring ?
Volvo 240 Van, B230F, 1991, 420Kkm<br />Moto Guzzi V65, 1985, 100Kkm<br />Citroen Xantia 2.0i, 1998, 250Kkm, automaat<br />Gazelle Populair, 20Kkm, 1975
Antwoord
#10
je kunt proberen de auto in zijn 4 te zetten en iemand binnen op de rem laten trappen en dan los draaien
maar als de bout echt vast zit lukt dit ook niet
bij een automaat gaat het zowiezo niet
maar ik doe het ook altijd met een luchtsleutel bij mij gaat het net maar mischien is jou luchtsleutel wel groter
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Bobine met voorschakelweerstand te vervangen door bobine zonder voorschakelweerstand? Arjan. 48 16.906 31 May 2022, 17:39
Laatste bericht: Marc1970
  tussendemper vervangen adrianus240 2 1.983 25 July 2021, 20:54
Laatste bericht: Grey240Polar
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 4.319 15 July 2021, 16:57
Laatste bericht: Dopski
  940 B230FB waterpomp lekt na vervangen lonnebol 9 5.794 23 January 2021, 18:43
Laatste bericht: Volvo240
Photo distributie riem vervangen, positie tussenas? B200f superD 9 4.827 25 November 2020, 14:10
Laatste bericht: superD
  distributieriem vrijloop Rin 2 2.546 3 January 2019, 23:25
Laatste bericht: Rin
  Uitlaat Volvo 240 vervangen stoffel 12 11.231 2 July 2018, 20:05
Laatste bericht: Marc1970
  Vervangen van B200F door B230F. polestar-volvo 4 5.133 5 April 2018, 20:38
Laatste bericht: RM
  240 Slechte koude start na vervangen LMM henri84 25 19.849 17 February 2018, 16:36
Laatste bericht: henri84
  Olie vervangen '92 240 GLE UraniumFever 12 11.016 3 December 2017, 16:26
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)