Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ruitenwisserprobleempje
Het ruitenwissermechaniek van mijn recent aangekochte 244 zit vast, is dat een gekend probleem bij een 240?
Hij is de laatste jaren erg weinig gebruikt geweest door de vorige (92jarige) eigenaar die al helemaal niet reed als het regende
8555152121 418 1994
5263213001 719 2019
Antwoord
Doet het motortje niks meer of beweegt het stangenstelsel heel zwaar?

Als het motortje vastzit is dat makkelijk opgelost. Even een gebruikt of nieuw motortje monteren Wink
Antwoord
dat probleem heb ik met 2 eerdere 240's ook gehad.
de eerste 240 liep zo zwaar dat de motor verbrandde, pas bij vervanging van de motor viel mij op dat het mechaniek alleen met een bacho te bewegen was. ???

ik kan me niet meer herinneren hoe ik de zaak toen gangbaar gemaakt heb.

de 2e 240 had hetzelfde en dat heb ik opgelost door de ruitenwisserarmen te demonteren,de doorvoertule's op de parafan te verwijderen en ipv daarvan rubber slangen van 5cm op de uiteinden van de ashouders te schuiven.
als je dan WD40 in de slangen spuit kan die lekker inwerken op de zwaar-lopende asjes in de alu behuizing.

links werd daardoor weer als nieuw........rechts kwam de WD40 niet door (ook niet met draaiende ruitenwissermotor)
dat de WD40 niet doorkwam was ook de bedoeling van Volvo :Smile regenwater zou immers ook vrij spel krijgen naar binnen.
net voordat het asje naar buiten komt zit er een groefje in de as gedraaid waarin een rubber )-ring is geplaatst die water (en WD40) buiten houdt.

aangezien ik geen trek had in vervangen van cpl. mechaniek besloot ik tot wat drastischer maatregelen;(geen tip van dat moet jij ook doen, meer ter info wat je zou KUNNEN doen)
met een 3mm boortje heb ik een gaatje geboord in het aluminium waar het asje doorloopt.
je boort niet snel te diep want je merkt snel verschil tussen het zachte alu en geharde asje.......
daarna kan je met WD40 alsnog het asje gangbaar maken.
het geboorde gaatje is eenvoudig af te dichten met wat kit waarna de tule het gat/kit aan het oog onttrekt.

eigenlijk wil ik er het liefste smeernippels op zetten ;D maar het ontbreekt daar net aan voldoende ruimte en materiaaldikte.

Antwoord
jos245 schreef:Doet het motortje niks meer of beweegt het stangenstelsel heel zwaar?

Als het motortje vastzit is dat makkelijk opgelost. Even een gebruikt of nieuw motortje monteren Wink
verdacht het motortje ervan de geest te hebben gegeven, had er ook al een andere voor gehaald, het huidige motortje wordt loeiwarm en het stangenstelsel beweegt in het geheel niet, ga me daarop maar een focussen, dank voor de tips!
8555152121 418 1994
5263213001 719 2019
Antwoord
een blokkerende of zwaar lopende motor wordt zo heet dat je hem na verloop van tijd niet meer beet (wil) kunt pakken.

tijdens mijn reis in de regen vanuit Duitsland had ik de ruitenwisser motor zo heet dat hij binnen te ruiken was...........
bij een tankstation een spons uit de raamwasemmer "geleend" en deze zeiknat aan de motor bevestigd.
iedere 50KM stoppen en opnieuw natmaken enz. enz.
tot ik bij Arnheim in een regenbui verzeild raak die vormen aannam als de Niagara waterval.............toen hielp ook de optionele sponskoeling niet meer en moesten we afscheid nemen van ons trouwe ruitenwissermotortje.

de kracht die later nodig was om het mechanisme te bewegen met de bacho heeft mij respect bijgebracht voor de kracht van die motoren.

Nogmals vielen dank unt entschuldigen an der Ardal tankstelle ;D
Antwoord
altijd zorgen dat je Rain-X in je auto hebt liggen, ideaal!!! ;D ;D ;D
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
dat is zeker waar, alleen had ik er nog nooit van gehoord 10 jaar geleden.
Rain-X hoor je veel goede dingen over.
Antwoord
Biien 10 minuten heb je hem helemaal uitelkaar, leuk, leerzaam en niet moelijk.
Kun je goed bestuderen wat er nu eigenlijk aan de hand is, wellicht val het heel goed zelf eenvoudig te repareren.

Klik op het plaatje voor een vergroting

[img width=200 height=150]http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/rwIMG_0043_resize.jpg[/img]
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Nou, inderdaad wel sterk spul, die fischer...eh...ruitenwissermotoren van onze 240's!

Nu ik straks de voorruit eruit haal en ook het dashboard eruit moet kan ik dat mechanisme goed bereiken denk ik. Ik was het al van plan maar dan kan ik dat stangenstelsel eens goed bekijken en restaureren of smeren indien nodig. Dan heb ik daar geen omkijken meer naar de eerste tig jaar.

Hoe ziet dat stangenmechanisme er uit? daar zal ook wel wat speling op komen namelijk in NL, met ons natte klimaat.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
ik heb even geen foto bij de hand van het stelsel maar kan wel een poging doen;

de beide ruitenwisser-arm-asjes hebben aan de kant van het "autointerieur" een soort curveschijf met een groefje waarin een staalkabeltje loopt.
dat staalkabeltje zit precies 1 keer om die curveschijf heen gewonden.
het staalkabeltje zit op zijn beurt weer op een U-profieltje gespannen dat heen en weer bewogen wordt door de krukdrijfstangmechanisme van de ruitenwissermotor.

ben je d'r nog? Big Grin

eigenlijk lijkt het mechanisme-principe nog het meest op een neandertalergereedschapje om een shaggie mee aan te steken, de prehistorische aansteker dus.

k'ga even een plaatje zoeken, ben zo terug........

ja, ben d'r weer;plaatje van het volvo ruitenwisser-principe;

http://proto5.thinkquest.nl/~jre0287/zomer.htm

de boog wordt heen en weer bewogen door het krukasje van de ruitenwissermotor en aan het stokkie zit de ruitenwisserarm.......... :o

maar de volvo heeft toch twee ruitenwissers?

ja dat is zo, stel je voor dat er aan het stokje nog een boog zit die op zijn beurt weer naar een volgend stokje gaat, juist ja de linker ruitenwisser.

alleen heeft volvo geen ronde stokjes maar curveschijven om de ruitenwissers een gelijkmatige loop te geven t.o.v. de krukasbeweging.

ik neem niemand in de zeik, had gewoon een melige bui dus don't take it personally please ;D

Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)