Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
eric vermeer schreef:het enige wat ik hoop is of hij het uithoudt onder de turbo
als accecoire was hij er niet voor de turbo, waarom weet ik niet, enig idee waarom niet?
ja klopt, ik heb een zelfde boekje met accessoires en daar staat ook in dat het niet mag. Afhankelijk van de versie gaat dit diff erg lang mee. de eerdere (1980?) versies hadden wel eens last van brekende assen binnenin, maar de latere al veel minder, en een uit 1990 is misschien nog verder verbeterd. Dat is wat ik op turbobricks opvang. en daar gebruiken veel mensen deze LSD's met turbo.
bij sommige zweedse bedrijven kun je nieuwe platen etc kopen en bij een fins bedrijf verstevigde assen voor in de LSD unit. Dat laatste lijkt me niet nodig, bovendien gaat er niets verder stuk (lijkt me) dan die as dus die kun je altijd vervangen als de nood aan de man komt.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 1.048
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
Ik heb een keer een Zwitserse Turbo van 1982 (flatnose) bekeken en die had een sper erop zitten. Aan de achtersas leek verder nooit aan te zijn gesleuteld verder.
Had ik toen bijna gekocht trouwens: bordeauxrood metallic, 200dkm, zwart leer, sper, el.ramen. Maar geen turbowerking, wat roest en matig onderhouden. Geloof dat we er op E250 niet uitkwamen en toen kwam de zilveren langs.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Berichten: 974
Topics: 44
Lid sinds: Apr 2005
ik zag vandaag dat er onder mijn turbo een 1031 as zit dus eigenlijk een 260 as
de speras die ik heb is een 1030 ik weet dat de 1031sterker is uitgevoerd
maar wat zijn precies de verschillen? dikkere steekassen, zwaardere lagers?
Volvo S70R B5234T4 M59
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Vlgs die Anthony Hyde is de 1031 redelijk standaard na 1981. Behuizing is sterker, pignonas dikker, lagers dus ook en de tandwielbanen van kroonwiel en pignon zijn een fractie breder.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 24
Topics: 2
Lid sinds: Mar 2008
Blijft een moeilijk onderwerp, welke achteras nou onder welke auto zit. Ik heb foto's naar gestuurd naar Jonas Borgegard van
http://www.bakaxel.se.
Volgens hem kan je het aan de bovenkant van de as zien.
Een 1030 is redelijk plat, terwijl een 1031 een bult heeft voor het kroonwiel.
Hij stuurde ook verklarende foto's:
1031:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TFPUSC3O.jpg
1031 and 1030:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AWMINGPT.jpg
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Ik heb altijd begrepen dat je een 1031 kan herkennen aan de extra versteviging welke loopt vanaf beide kanten van het huis naar de pignonas.
http://images.google.com/imgres?imgurl=h...l%26sa%3DG
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 974
Topics: 44
Lid sinds: Apr 2005
ja die zit er bij mijn turbo wel op die extra rib
maar een 1030as zal het wel uithouden denk ik onder de turbo en anders hebben we een probleem
Volvo S70R B5234T4 M59
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
ik dacht dat vanaf iets '85 er altijd een 1031 onder zit bij de 240. ik heb zelf nooit zo goed gekeken.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 24
Topics: 2
Lid sinds: Mar 2008
edwin schreef:Ik heb altijd begrepen dat je een 1031 kan herkennen aan de extra versteviging welke loopt vanaf beide kanten van het huis naar de pignonas.
http://images.google.com/imgres?imgurl=h...l%26sa%3DG
Dat dacht ik ook, maar ik heb wel een 1031 en toch maar 1 verstevigingsrib (244 turbo 1981) (Maar misschien is dit niet meer de originele as...weet ik niet).
Het artikel van Anthony Hide lijkt niet te kloppen. Dat blijkt ook uit diverse threads op Turbobricks. Daar kwam men tot de conclusie dat de enige manier om te zien welk type je hebt is het dif open te maken en het kroonwiel op te meten. 1031 is iets "dikker".
Volgens Jonas kan je het dus aan de bovenkant zien...
Bij wat ik tot nu toe gezien hebt klopt dit wel.
Berichten: 974
Topics: 44
Lid sinds: Apr 2005
en wat zou ik dan op moeten meten?
ben nu wel benieuwd naar wat voor as het is een 1030 of 1031
maar het belangrijkste is toch dat het heel blijft icm met de b21et
Volvo S70R B5234T4 M59