Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
originele sperachteras
ik heb een originele sperachteras op de kop getikt die ik waarschijnlijk ga gebruiken voor mijn 240 turbo
de as komt onder een 91er 240

nu weet ik dat de as gewoon onder mijn auto past alleen weet ik niet of de aandrijflijn ook zo past?

en weet iemand toevallig wat voor type/merk sper erin zit volgens mij gewoon een dana platensper?

dus weer wat hobby materiaal
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
Geen idee. Maar hier staat van alles over Dana sperdif's: http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/Di...o_dana.htm
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
normaal gesproken zit er een Eaton G80 sper in de latere (na 88/89/90) starre assen (als ze er al een hebben).
Flens van aandrijfas ed past volgens mij gewoon, er is niet veel veranderd. De overbrenging kan wat zwaarder zijn.

boven de 40 km/h kan die as niet meer sperren, behalve als deze bij bijv 30 km/h in de sper-stand is geschoten en je er kracht op blijft houden, dan stopt het sperren pas bij gas loslaten. Als je de locker open maakt kun je het gewicht aanpassen, dan kan de locker tot veel hogere snelheden werken. Geen idee of dat echt nodig is, ik kan me voorstellen dat dat wel handig is wanneer je wil gaan driften oid.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
heb de as vandaag opgehaald in emmeloord en het is een 3.54as en bij mij zit er nu volgens mij een 3.73 dus dat is wel te doen
en het is geen locker als je het ene wiel voorruit draait dan draait het andere ook voorruit en dat is met een locker volgens mij niet
dus hij spert zo ook al je kunt met heel veel moeite de 2 wielen tegenover elkaar verdraaien

volgens vadis zit de locker in de 93 240 of de 7/940 in de 1041 askan dat?

zal vanavond wat foto's plaatsen
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
[Afbeelding: 001uoq.th.jpg]
[Afbeelding: 003onl.th.jpg]
[Afbeelding: 017m.th.jpg]

hier de foto's van mijn aanwinst
ik ga hem helemaal opknapen en dan monteren onder de turbo, ben benieuwd hoe dat gaat rijden
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
stoer ;D

inderdaad, dat klinkt als iets anders als de locker (die je met een goeie zwieper met de hand aan een wiel kunt laten locken).. Ben benieuwd!

ohja, als je toch bezig bent, een alu dekseltje zoals (soms) te vinden op een 700/900 past er zo op, die roesten niet door Smile
Antwoord
ja de sper uit een 940 16v ken ik dan draai je flink aan het wiel en dan blokkeert hij abrupt
maar dit is een echte platensper
dus een aluminiumdeksel past er dus zo op ook met de sensor?
en hoe kom ik eraan heeft iemand nog zoiets liggen of nieuw bestellen?
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
ik heb er destijds een van mijn 940 gehaald. misschien staat er een volvo op de lokale sloop? Of anders even een van de volvo-slopers op MP mailen, de achterassen worden niet snel verkocht, dan kun je denk ik een dekseltje wel voor een paar euro overnemen.

ik heb geen verschil gezien in de tone-ring op het diff, sensor lijkt op zelfde plek te zitten. nog niet gemonteerd, maar ik herinner me dat wel wat mensen op turbobricks ze gemonteerd hebben. In het alu deksel zit ook een oliefilter-zeef, de olie stroomt er door door de wegslingerende olie van het grote tandwiel.
met de sensor kun je later nog eens overstappen naar een electronische speedo, mocht het nodig zijn, altijd handig om die optie beschikbaar te hebben.
Antwoord
als ik de steek as eruit haal kan ik die dan zo weer terug zetten zonder iets van pakkingen of keeringen nodig te hebben?
dit ivm vervangen ankerplaten
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
Ahaa,jij hebt die achteras van Henk-Jan uit Nagele.

Zonde want die 245 was nog in goede staat,afgezien van het feit dat er geen NL-kenteken opzat.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  wat kan een originele achteras aan? ('93 volvo 240, geen sper, b200f) Quick-T 3 5.190 30 December 2015, 08:46
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)