Berichten: 513
Topics: 57
Lid sinds: Feb 2009
Hoi,
Ik zal me eerst even voorstellen.
Mijn naam is Luc Kluijtmans en kom uit Geffen.
Ik ben 51 jaar en rijd dagelijks in een Ford Mondeo.
In het verleden heb ik een lichtblauwe Volvo 244 gehad.
Deze heb ik in een zeer vervelende periode moeten verkopen.
Gelukkig sta ik nu voor de keuze van een Volvo oldtimer als 2e wagen. Puur voor het genot.
Maar nu sta ik voor de keuze van een wederom lichtblauwe 244GL, waaraan erg veel is gebeurd. De enige echte kwaal is nadat de wagen in zijn geheel is overgespoten de linkerwielkast weer roest vertoont. Deze wagen heb ik vanmorgen met veel plezier gereden. De wagen rijd op gas en kost me ââ¬3500 plus ââ¬350 voor het spuitwerk.
De wagen is nog te zien op Marktplaats in Amsterdam.
Vervolgens zag ik een Volvo 264GLE in Nijmegen die volledig hard zou zijn. De prijs daarvan heb ik reeds teruggebracht naar ââ¬5250
Ga morgen proefrijden!!!! Deze rijd op benzine. Te vinden op Gaspedaal.nl
Ik ben wat terughoudend met specificaties en adressen omdat ik geen bedrijven of personen uit wil spelen tegen elkaar. Maar alles staat voor degene die me een advies zouden willen geven op de vermelde sites.
Maar nu hoewel ik besef dat het misschien appels met peren vergelijken is. Waar moet ik op letten, wat is een goede keus?
Tweede vraag: Is een goed onderhouden auto reeds gered met een normale tectyl behandeling of met een uitgebreide zoals bij de firma Gosliga in Friesland?
Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Gr Luc
Berichten: 9.865
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De 244 GL is gewoon mooier, betrouwbaarder en eenvoudiger (B21A) en veel goedkoper in aanschaf en gebruik ook nog.
De 264 GLE (B27E) is ws. een ouderwetse zoeplap op benzine, en zeker met automaat. Deze vroege V6 staat ook niet bekend om z'n mechanische betrouwbaarheid. Gevoelige nokkenassen, onvindbare of onbetaalbare onderdelen. Ik zou willen zien dat de olie elke 5000 km vervangen is met dunne olie (5W..., 10W....) en de koelvl.st. 2x per jaar. En dat de nokkenassen en de distributiekettingen en -spanner vervangen zijn.
Duitsers zijn erg precies in onderhoud, moet allemaal in de boekjes staan met naam van de monteur erbij. Geen van die mooie boekjes op de voorstoel is een onderhoudsboekje by the W.
Dat spuitwerk is altijd lastig. Zijn alle rubbers en strips afgeplakt of eruit gehaald? Is er nog stiekem wat geplamuurd? Kan je soms horen als je erop klopt, of een magneetje ertegen houden, alle naden van plaatwerk moeten aan beide zijden gelijk zijn, alle puntlassen zichtbaar. Volvo gebruikte geen plamuur alleen hardsoldeer (koper). Zit dat roestplekje op de overgang wielboog/dorpel (structureel) of ergens halverwege de wielboog? Je kan bijna al het plaatwerk van binnenuit zien als je wat panelen of vloerbedekking weghaalt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 231
Topics: 30
Lid sinds: Dec 2005
244 is gewoon mooier :-X
pff zegt iemand met 2 viercilindertjes
Ik zou gewoon beide auto's rijden en beoordelen. Een slecht lopende motor is zo vervangen, aanbod genoeg zelfs 6cilinders en zeker betalbaar.
(roest)schade is altijd moeilijk te beoordelen, kan idd een dichtgeplamuurd of slecht voorbehandeld overgespoten auto zijn. Plaatwerken en spuiten kan dan al aardig in de papieren lopen.
Voor iemand die er dagelijks zo goedkoop mogelijk mee wil rijden zou ik ook meteen 244/240roepen. Maar voor de hobby is een mooie 264 ook zeker de moeite waard om in overweging te nemen
In het verleden behaalde snelheden bieden geen voldoening voor de toekomst
Berichten: 263
Topics: 40
Lid sinds: Feb 2009
Ik heb die blauwe 244 ook in het vizier gehad Luc.
Inderdaad veel aan gedaan, automaatje, mooi interieur maar dat spuitwerk bevalt me ook niet zo.
Ik zoek even verder.
Mvg,
William
Groet,<br />William<br /><br />244 GL B23A 1982 96000 km gedocumenteerd<br />945 LPT B23FK 1998
Berichten: 253
Topics: 36
Lid sinds: Mar 2007
244, zonder meer.
M'n vader heeft in de jaren '80 (na 2 x 164s tot dik 350 000 gereden te hebben) een 264GLE automaat van '82 gehad (toch met de 'betere' B28E motor), en heeft niets dan ellende met de motor gehad, o.a. lekke koppakkingen, kapotte nokkenassen. Bovendien 'zoop' hij benzine, ook in vergelijking tot de toch al niet zuinige, oudere, maar mooiere 164 B30E motor).
Heeft uiteindelijk de auto stilgezet met 150.000km toen zelfs geen enkele Volvo-garage hem meer wilde helpen met die V6 te repareren. Doodzonde, de auto was natuurlijk nog in prachtstaat, maar hij was daardoor bijna van zijn Volvo-geloof afgevallen... maar hij heeft toch maar een 740 gekocht waarmee hij ook weer probleemloos 450.000km mee heeft gereden (nou ja, op 1 startmotor en dynamo na dan ;D).
Dus ik zou zeker een 4-cilinder kopen. Of, als die V6 er op termijn mee ophoudt, een 4-cilinder inbouwen, want het blijven wel uitzonderlijk mooie luxe wagens voor die tijd, die 264GLE's.
@ Joost: een 264 is dus zeker mooier, maar de 244 is betrouwbaarder
Succes!
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Berichten: 231
Topics: 30
Lid sinds: Dec 2005
Daarom heb ik ook een v70 diesel voor dagelijks gebruik.
Maar de 264 gl die ik voor de 960 dagelijks reed heeft toch de 680.000 gehaald op lpg. De koppakking begaf het toen.
Mijn 264gle gebruik ik alleen voor de hobby. Gewoon op tijd de beurten met de moderene olie tegenwoordig gewoon om de 10.000 een goede olie erin. Heb zelf goede ervaringen met duckhams 10w40 semi synth.
In het verleden behaalde snelheden bieden geen voldoening voor de toekomst
Berichten: 231
Topics: 30
Lid sinds: Dec 2005
Kijk maar eens hoe sterk zo'n v6 is.
In het verleden behaalde snelheden bieden geen voldoening voor de toekomst
Berichten: 9.865
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De 264 kan z'n eigen onderdelendonor trekken. Kwenie of dat zo'n goede aanbeveling is.
Slechte grap, bedtijd.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 253
Topics: 36
Lid sinds: Mar 2007
;D ;D ;D ;D
Sorry Joost...
680 000 is wel heel veel zeg! Nulletje teveel getypt? ;D
u ziet het: bedtijd, het niveau van humor daalt onder nul  !
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Berichten: 1.555
Topics: 42
Lid sinds: Jan 2007
nee hoor, ik zit met m'n 245 Tic bijna aan de 4 ton, en heb een 245 GLT op LPG gehad ( verkocht aan Franky hier op forum) met bijna 6 ton op de klok ;D ;D
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
|