Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B6304 conversie (3.0 24V met 204PK in een 245)
#11
Gaaf project!! Hou ons op de hoogte!! 8)

Die 960 zal niet echt slecht zijn geweest met zo'n mooie km-stand of wel? Toch ook wel lekkere auto's. Waarom die niet gewoon gehouden? Met alle respect voor je project, want ik vind het project an sich ook super vet. En een 240 met die motor....geweldig!!

Zoiets heeft namelijk ook door mijn hoofd gespeeld, maar dan wel MET turbo ;-) ;D ;D. Echter nu nog een 'te-ver-van-mijn-bed-show' En eigenlijk niet echt nodig voor mijn doeleinden. Eerst maar eens lassen.

Ik herinner mij trouwens nog dat ik (samen met een vriend van mij) vorig jaar een M90 onder een 940 vandaan haalde waarvan het aluminium gietdeel dat baksteun heet gedeeltelijk gebroken was. Dat deed mij aan jullie verhaal denken. Maar volgens mij doelen jullie juist op dat ding ter vervanging van een andere baksteun?? Dus je begrijpt dat ik wat confuus ben nu welke baksteun dan wel goed is en welke welke vervangt...
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#12
Dank zo ver voor de nuttige tips & tricks, zeer waardevol en zal ik zeker meenemen!!

262C ‘78 | Amazon Combi ‘67 | V90 ‘98 | 245GLT ‘87 | 245GL ‘78 | 244GL Classic ‘93 | 245GL Classic ‘93 | 244GL ‘86 | 1800ES ‘73 | Saab 9-3 2.0T Cabrio ‘07 | XC70 2.5T ‘05 | XC70 2.5T ‘04 | XC90 V8 ‘07 | 245GL ‘82 | 265GLE ‘78 | 245DL ‘76 | 745GLE ‘86 | V90 T6 CC OR '19
Antwoord
#13
Mijn 960 is inderdaad te mooi om te slopen voor de motor, maar ja waar haal je een goede motor vandaan waarvan je zeker weet dat alles werkt? Ik moet zeggen dat een 960 echt subliem rijdt ook al ben ik een 240-addict. Overigens kan ik de katalysator achterwege laten bij mijn project, scheelt weer wat PK's! Ben overigens wel bezig om een low-mileage V90 te kopen om te bewaren, ik denk dat dit naast de 240-serie een all-time classic Volvo gaat worden (als hij het al niet is).

262C ‘78 | Amazon Combi ‘67 | V90 ‘98 | 245GLT ‘87 | 245GL ‘78 | 244GL Classic ‘93 | 245GL Classic ‘93 | 244GL ‘86 | 1800ES ‘73 | Saab 9-3 2.0T Cabrio ‘07 | XC70 2.5T ‘05 | XC70 2.5T ‘04 | XC90 V8 ‘07 | 245GL ‘82 | 265GLE ‘78 | 245DL ‘76 | 745GLE ‘86 | V90 T6 CC OR '19
Antwoord
#14
Mocht je het te zonde vinden om de 960 te slopen (wat ik wel een beetje zou vinden Smile), kijk dan eens op http://www.ebay.co.uk, daar staan heel veel volvo's te koop voor zachte prijsjes. Een 960 met het stuur aan de verkeerde kant is al wat makkelijker te slopen, sowieso belanden ze daar toch al snel op de sloop.

Vakantie naar de UK, daar een auto (en misschien andere onderdelen) ophalen, win-win ;D
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#15
;D goeie tip! ;D
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#16
Past zo'n 6cil echt zo (relatief) makkelijk? Past een 2.5 20V; B5254 dan net zo makkelijk?
Antwoord
#17
DopdeDouwer schreef:Past zo'n 6cil echt zo (relatief) makkelijk? Past een 2.5 20V; B5254 dan net zo makkelijk?

voor die motor is meer plaats, er zijn echter 2 problemen:

-de 5 cylinders hebben een stroomverdeler aan de vliegwielkant (op de cylinderkop), net als 700/900 series ook hebben. hiervoor is geen plek in een 240, en het schutbord kapotzagen is een slechte oplossing. Verdelerkappen aan de voorkant van de nokkenas gaan monteren zie je wel eens maar dat vind ik halve oplossingen. veel werk om een matig principe te handhaven. De 6 cylinder heeft "coil on plug", iedere cylinder direct op de bougie een bobine. Dat spul past zo op een 5 pitter, maar het originele ontstekingssysteem kan het niet zomaar aansturen, dan zal wss MS/KdFi, VEMS etc een oplossing moeten bieden.

-de 5 cylinder heeft een carterpan voor een FWD model. Die is helemaal vlak van onderen, in tegenstelling tot de 960 carterpan die een bult op het eind heeft die achter de vooras valt. Oplossing is een 6 cylinder carterpan pakken en die inkorten en weer aan elkaar lassen. Aangezien dit aluminium is is het lassen er van niet echt het makkelijkste klusje en de benodigde apperatuur (TIG-AC machine) is niet overal beschikbaar.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#18
Leuke info, had het zelfde min of meer op turbo-bricks gevonden, maar met name het eerste punt is wel verhelderend.
Ik zou dit ooit het liefst in een 140 proppen, dan heb je een ander subframe en stuurhuis. Ben benieuwd of dat een probleempuntje 3 wordt.

Maar goed misschien moeten we hiervoor een ander topic openen.
Antwoord
#19
Volgens mij is er vanaf 2000 ook voor de vijf-cilinders de aparte bobine/cilinder standaard gebruikt, althans die van mij heeft het al.
Leuk project trouwens!
245 GL => B230F  aka De Rooie

Antwoord
#20
simplicity schreef:Volgens mij is er vanaf 2000 ook voor de vijf-cilinders de aparte bobine/cilinder standaard gebruikt, althans die van mij heeft het al.
Leuk project trouwens!
ja klopt afhankelijk van turbo/non-turbo zijn ze ergens 1999/2000 gekomen.

5 cylinder: D5 of T5 er in ;D
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Gasklephuis b6304 op b230f JoostV6 5 5.169 29 January 2012, 20:30
Laatste bericht: Jw240
  B6304 conversie (3.0 24V met 204PK in een 264) JoostV6's ombouwtopic JoostV6 24 13.419 7 November 2010, 22:14
Laatste bericht: JoostV6
  B21A eruit, B6304 erin, hoe en wat? stockholmmarathon 14 7.566 5 May 2010, 15:10
Laatste bericht: stockholmmarathon

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)