Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
dashboard gepraat

aangezien ik toch zo goed als op slopershoogte was omdat m'n combined unit er uit moest (=kachel+airco), heb ik gelijk de knoop maar doorgehakt en een ander dashboard geplaatst.
dat dashboard haalde ik bij Wouter uit Hoogland (bij Amersfoort).
Een prima adresje, vriendelijke prijzen en geld terug indien het niet goed is of niet past.
Hij staat ook regelmatig op marktplaats.

Maar effe terug naar dat dashboard........er zat een '78 dashboard in en ik wilde al lang een jonger dash met mogelijkheid om de radio naar boven te brengen.
Maar dat gaf nog meer mogelijkheden zag ik al wel.......als je het standaard inbouwframe weglaat ontstaat er zelfs ruimte voor een volvo 740 klokkenset!
Dus op de sloop een klokkenset gehaald, lag moederziel alleen op een motorkap rond te slingeren.
Dat set is een verhaal apart,smerig tot en met en het weer leek wel in het "glas" te zitten.
Toch maar meegenomen omdat het een heel compleet set is;

-voltmeter
-tankmeter
-toerenteller
-klok
-snelheidsmeter
-turbodrukmeter
-temperatuurmeter

Thuis van alles geprobeerd om het "glas" weer schoon te krijgen niets hielp tot........m'n vrouw wel eens gehoord had van plexiglas-resteauratie met commandant autopoets.
Maar dat schuurt toch????? >>toch maar geprobeerd op een klein hoekje en.....verbluffend weervlekken, krasjes alles weg en glimmen als een keutel in de maneschijn!

Nadere inspectie leerde echter ook nog dat de toerenteller van een diesel anders is als die van een bezine en datzelfde geldt ook voor de temp-meter.
Laat ik die nu nog net hebben liggen uit een ander projectje,overgeschroefd en bedrading wat omgesoldeerd en klaar.

Nu zit ik nog met een laatste dingetje;de kilometerteller is elektronisch en ik wil hem nu van pulsen voorzien.
Die pulsen worden gegenereerd door een gever in de achteras.
deze heb ik al liggen, moet alleen nog even een inlasnippel voor worden gefabriekt.

Nu vraag ik me straks alleen nog af of er een mogelijkheid is om zo'n elektronische teller te ijken.
Je hebt immers div. achterasverhoudingen.......en hij meet het aantal kroonwieltanden per wiel-omw.

Weet iemand hier antwoord op?

Als e.e.a niet te ijken is aan de meter, zal ik zelf wel een pulsring maken maar elektronisch ijken is mooier natuurlijk.
Als dat allemaal lukt kan ik daarna nog een wens in vervulling laten gaan; cruisecontrol (is nu al half opgebouwd maar ligt ook nog op snelheidssignaal te wachten)
Antwoord
Hoe ziet het resultaat er eigenlijk uit? Foto's graag!
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
om even een impressie te geven,

de tellerbak is precies zoals de eerste foto van de adverteerder op marktplaats;

http://link.marktplaats.nl/215791179

ik zal wel een paar nieuwe foto's moeten maken in de loop van zondag want de foto's van mei 2008 zijn al gewist vrees ik(beetje oud topic dit..)
Antwoord
en dat PAST??
Antwoord
leuk, een andere tellerkast. ben benieuwd naar de fotos!

de achterasverhouding is niet van invloed op de elektronische km/h teller. deze krijgt 12 pulsen per omwenteling van de achteras, naar de cardan kijkt dee niet.
volvo heeft ook differentieel deksels met de gever er in. enkele latere modellen (ergens eind 80-er jaren gekomen) van de 700/900 hebben aluminium deksels met een gever (en een oliezeef Smile) er in. roesten niet door zoals de stalen deksels wel eens doen.
ABS modellen hebben 48 pulsen per omwenteling, maar weet niet zeker of de tellerkast dan anders is.

om de teller zelf precies te ijken kun je nog gaan frutten met een weerstandje in de tellerkast, zo krijg je em gemakkelijk precies op gps-waardes.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
ijken doen ze ook met rally auto's. Laatst van rally kampioene gehoord dat ze zelf haar teller heeft geijkt daarmee...als ik het goed heb.
Antwoord
ok hier even een paar foto's;

[Afbeelding: P7230017.jpg]

[Afbeelding: P7230018.jpg]

[Afbeelding: P7230019.jpg]

[Afbeelding: P7230020.jpg]

zoals je ziet is het nog niet af, ik wil de pda (voor navigatie) nog van een zwart frontje voorzien en de tellerbak zelf is net iets lager dan de opening groot is.hiervoor moet ik ook nog een afwerkrand maken.

er nog even over nadenkend........het past niet zomaar, je "moet" het hele inbouwframe v.d. org. dash verwijderen en dan kan je zelf de boel opnieuw indelen.
de temp. en brandstofmeter hebben een ander bereik, de tempsensor had ik al omdat ik een D24TIC blok heb uit een 940.
de brandstofvoorraad is omgekeerd>>hoe verder ik rijdt, hoe voller de tank!!! ;D(ga ik nog een oplossing voor maken.)

snelheidsignaal heb ik gemaakt door 7-serie sensor in diff-deksel te lassen.
(ijken gedaan door apparaatje, http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=4650.0 )

turbodruk gewoon aangesloten op spruitstuk, volle uitslag = 1bar mijn diesel laadt tot 0,9 bar

spanningmeter, uiteraard geen probleem, de mijne is wel van '78 maar had al 12volt Big Grin

toerenteller gewoon op de w-aansluiting van dynamo.

dan de div. controlelampjes, sommige werken omgekeerd, dwz branden bij massa of omgekeerd>>uitpuzzelen.
de ABS heb ik de functie voorgloeien gegeven, nu gaat (net echt) het ABS-lampje branden en daarna uit Wink

vanzelfsprekend passen de connectors voor geen meter, dus is een goede kabelschoenkrimptang wel op z'n plaats.

nou dat was het zo'n beetje, sorry dat ik het eigenlijk wat simpeler voorstelde dan het in werkelijkheid was..... :-\ (maar wel super als het eenmaal werkt!)
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Geluid uit dashboard Houtgasjohnny 4 1.396 17 April 2023, 11:36
Laatste bericht: Dopski
  Scheuren in dashboard Mark244 2 1.430 14 April 2022, 21:11
Laatste bericht: Rob
  Dashboard verlichting psmans83 14 17.406 23 January 2021, 11:37
Laatste bericht: Richard00
  Scheur in dashboard Mark244 0 1.289 9 January 2021, 22:54
Laatste bericht: Mark244
  Dashboard-kastje vraag Rob 1 2.407 31 October 2019, 13:37
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Luchtkleppen onder dashboard Potvisboer 14 13.462 14 April 2015, 22:48
Laatste bericht: Potvisboer
  klep dashboard kast Martinus 3 5.150 7 November 2014, 14:56
Laatste bericht: Arjan.
  kunststof kap bij dashboard tejooo 3 3.694 13 October 2014, 14:46
Laatste bericht: tejooo
  rijwind onder dashboard bestuurders kant aernout 18 10.245 15 November 2011, 01:07
Laatste bericht: aernout
  Hoe verwijder je de sierstrip v.h. dashboard ? Kogelman 4 3.696 22 November 2010, 15:33
Laatste bericht: Kogelman

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)