Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
LPG ringtank op plaats benzinetank!!?? Wie heeft er ervaring mee?
Mede Volvisten,

Ik ben in het trotse bezit van een 245 GLT met 6 cil B28 PRV, bj 81. En ben voornemens om een lpg gasinstallatie in te laten bouwen.
Lekker aan het rondneuzen geweest en de opties zijn tot nu toe een staande ringtang van 48 liter op de plek van het reservewiel of een onderbouw 55 liter. Beide opties geven een actieradius van 250 a 400 km.

De vraag die bij mij blijft knagen is de volgende; heeft iemand ervaring met onderbouw van een liggende ringtank (60 a 70 liter) op de plek van de originele benzinetank, die dan voorzien wordt van een kleinere (bv 25 liter) benzinetank. Of een combi van zo'n ringtank gekoppeld aan een onderbouwtank, waardoor je de tankinhoud zou kunnen vergroten naar ongeveer 120liter bruto en een droomactieradius voor een B28???

Ik ben erg nieuwsgierig naar jullie ervaringen en eventuele inbouwers die dit staaaltje vakmanschap kunnen inbouwen!
Met vriendelijke groet Lex
Antwoord
Je hebt iig een zeer bijzondere volvo (met de grote, maar zwarte alu bumpers dan geloof ik, heel apart om te zien): gefeliciteerd! Een paar foto's waard in het ík en mijn volvo' gedeelte zou ik zeggen.

Je motor is niet supergeschikt voor LPG, maar het kan wel. Dit is wat ik weet:

* gas onderbouw, 3 opties:
- optie 1 is de normae 48 liter tank die plm 40 liter effectief verzorgt. 100% weggebouwd met een gat in je bodemplaat en verder prima behalve de kleine accieradius
- een grotere 60 tank die boller is: dat kan alleen als ze een extra frame onder je tank bouwen wat dan het laagste punt van je auto wordt. KAn wel, maar ik zou niet met een tank willen rijden die in principe het laagste punt van je auto is;
- de optie met een verkleinde benzinetank ken ik niet in een 240/260, vlgs mij alleen theoretisch mogelijk?
- een ringtank op de plaats van je reservewiel. Nadeel is een groot gewicht aan de linkerkant van je auto, een reservewiel dat je niet meer kwijtkunt en alleen het voordeel van niet-zagen-in-je-bodemplaat tov optie a;
* gas opbouw:
lelijke 70 litertank in je bagageruimte die parallel aan je achterste zijruit wordt geplaatst.

Kortom, ik zou gewoon voor de 48-l onderbouw gaan en evt. voor de 60liter onderbouw (wat bij een B28 misschien wel een must is).

Goed en goedkoop adres is o.a. HPO in Oostelbeers. Die heeft er al een aantal ingebouwd voor auto's van dit forum.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
Ticcie,
Bedankt voor je antwoord! Onderbouw met een gat in het chassis kan met een tank van 55 liter (Fa Manders, Son/Eindhoven), dat scheelt dus al weer een paar liter.
Theoretisch leek het mij mogelijk om de oude benzinetank te verwijderen en te vervangen voor een liggende onderbouw ringtank van 60 of 70 liter. Dan heb je dus een kleine tank, in welke vorm dan ook, nodig. Zou op de plek onder de verlaagde ruimte voor het 3e kinderbankje kunnen. Achterpot zou dan eventueel vervangen kunnen worden door een cherryBomb ( langwerpige demper parallel naast aandrijfas).
Het schijnt wel eens eerder op die manier te zijn ingebouwd, maatwerk uiteraard.

Mijn blauwe 245 GLT is inderdaad wel een unieke (eigenlijke een 265 GLT ipv GLE) net 105.000 km gelopen met alle papieren en boekje erbij en zelfs nog de aankoopbon uit 1981 in Zweden.

Ben dus nieuwsgierig naar de onderbouw ringtank om niet te moeten zagen in het chassis. Leek mij theoretisch gezien een deftige oplossing.
Antwoord
Kan je niet twee tanks aan elkaar doorkoppelen? Een horizontale en een verticale,... Zou moeten werken lijkt mij.
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
Ik denk dat ik eerst maar eens ga meten hoe groot de benzinetank is. Zag ergens een afmetingslijstje met afmetingen van diverse ringtanken zodat ik kan kijken wat eventueel zou passen. Eerst maar eens kijken wat ik onder de blauwe bliksem zou kunnen monteren. Kan iemand vertellen of het wel mogelijk is 2 afzonderlijke lpgtanks te koppelen??
Stilletjes dan maar dagdromen van een tankinhoud van mogelijk 130 liter, bij 1:6 dan een actieradius van 600km (bij 80% vulling). Rrrrrrrrrrr maak me gek.
Nog maar even blijven dromen dan maar.
Antwoord
ik zou even 1 of 2 gasboeren bellen, maar ik vrees dat het niet zomaar gaat lukken: er zijn al zoveel 240's die op lpg lopen en de kans dat je nu nog het ei van columbus gaat vinden lijkt me eerlijk gezegd niet zo groot....
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
Postma 245 GL schreef:Kan je niet twee tanks aan elkaar doorkoppelen? Een horizontale en een verticale,... Zou moeten werken lijkt mij.

Dat schijnt geen probleem te zijn. Ik heb ooit een 265 gezien die ook twee gekoppelde lpg tanks erin had liggen.
Antwoord
Voor de kleinere tank heb ik mogelijk al een oplossing....Er zijn rally banzinetanks in de handel met 20 liter inhoud, met veiligheids keuring van de FIA. (tanks worden in rallyauto's gebruikt, moeten dus aan hoge eisen voldoen.....prijs?!?!?)
Dus nu maar weer zoeken op google naar een fabrikant. Jullie gaan het weer horen!!
Antwoord
Ik meen ooit op Marktplaats een origineel klein benzinetankje (als vervanging bij lpg-inbouw)voor de 240 te koop hebben zien staan.
Dus misschien zijn ze toch origineel verkrijgbaar.
Antwoord
http://www.catchtank.eu/product_info.php...2ad98ad205

daar hebben ze customtankjes ik wilde dit ook gaan doen, maar zie er waarschijnlijk vanaf.
245 USA 1982&nbsp; + <br />Eend uit 1982
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Niveaumeter op staande LPG ringtank? BartJu 13 14.037 6 January 2017, 14:07
Laatste bericht: BartJu
  Volvo op LPG NL -> Belgie. ervaring? ct200 2 3.060 18 October 2013, 14:34
Laatste bericht: ct200
  Wie heeft een andere klassieker naast de 240 ? Gerben 173 90.084 31 December 2012, 10:32
Laatste bericht: Yellow240
  Waarom heeft mijn 86'er 240DL heel veel VDO/Volvo metertjes? dens245polar 6 7.135 14 June 2012, 20:25
Laatste bericht: Volvo Eindhoven
  autopartswinkel ervaring? TheBird 2 4.861 29 November 2011, 08:21
Laatste bericht: skidje
  Wie heeft dit? Bill 20 12.022 12 November 2010, 13:16
Laatste bericht: Jambon
  Iemand hier (positieve) ervaring mee ?? oehoeboeroe 27 10.938 30 October 2010, 15:16
Laatste bericht: oehoeboeroe
  Slechte ervaring Sanders Auto's lourens 0 1.537 7 October 2010, 09:29
Laatste bericht: lourens
  Wie heeft volvo 760, volvo 264 bij auto eminent te Drachten gezien?? jp 0 2.530 12 August 2009, 14:05
Laatste bericht: jp
  Wie heeft zijn 240 geleend aan Geenstijl? easyride 2 2.709 27 March 2008, 21:51
Laatste bericht: Rhino

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)