Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ik overweeg vreemd te gaan
De 306 van mijn vrouw is APK-afgekeurd en gezien de staat niet meer de moeite waard om op te knappen. Eisen: ruimte voor aankomend kind (4 of 5 deurs) met wat veiligheid, ik heb geen zin in gesleutel en enigszins economisch. Ze rijdt 10.000km max per jaar, dus benzine is prima.

Tijdje zitten denken en surfen over marktplaats (altijd leuk), eigenlijk 3 opties gevonden:

* Audi A2: superauto! Vind ik echt geweldig. Alu carrosserie, superdoordacht, ooit in gereden en heel verbaasd over het volwassen weggedrag. Helaas weet de rest van Europa dat ook en vind je geen goede onder de E7000. Afgekeurd helaas.

* Volvo 244 belastingvrij met LPG uit Zweden. Een mooie zonder trammelant uit 1983 met stuurbekrachting, OD etc kost al snel E4500. Optie, maar vind ik vrij prijzig qua value for money. En blijft oude auto = reparatie = klusuren die ik niet in die auto wil steken, maar in mijn eigen 245 TIC.

* Saab 9-3: je koopt een mooie Saab 9-3 LPT met 150pk (evt ongeblazen 2 liter met 130pk) uit 99-01 met minder dan 200k op de teller, dealeronderhouden voor E3000-E4000. Geen geld voor zo'n mooie auto! Beetje navraag gedaan en schijnt wel goeie auto te zijn, alleen opletten op black sludge (teervorming vd olie die niet wordt gefilterd en zo je lagers binnengaat).

Je snapt m al, de Saab is nu een serieuze optie. Heb al effe op het Saab forum zitten neuzen (mooi forum trouwens) en zie geen rare zaken. Natuurlijk is ie wat zwaarder dan de 306 en drinkt ie meer, dus de maandelijkse kosten zijn iets hoger, maar het is wel een erg leuke wagen voor weinig geld.

Tegenstanders?

By the way, enig karakter moet de auto wel bezitten, dus een Toyota Corolla wordt afgekeurd ;D
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
Ik heb wel ooit gehoord dat Saab onderdelen erg schaars zijn. Of in ieder geval moeilijk te vinden.

Verder vind ik het erg gave auto's. Succes.
Antwoord
Ja, dat heb ik ook al even bekeken:
Zolang je de echt courante onderhoudsdelen als filters en lager nodig hebt: prima, die biedt de hele wereld aan.
Maar als je iets minder courante delen nodig hebt, dan ben je of op 2ehands delen, of op de dealer aangewezen.
Antwoord
Heb je die bruine 244 (of was het nou een 242?) niet meer ??
Antwoord
Als we dan toch buiten ons "huis merk" gaan kijken wat te denken van een touring,... 318 type 2001 - 2005 ofzo. Net ff wat meer ruimte, degelijk en karakter zat.

Saab zit wat een Opel smaak aan,... Tongue
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
Als je een goed onderhouden 244 met gave carosserie koopt, dan weet ik zo net nog niet of je meer onderhoudstijd/sleutelwerk kwijt bent dan met die jongere Saab.

Bovendien ken je de 200 serie van binnen en van buiten en die Saab niet Wink

Mijn vorige 244 (met lage km. stand en nagenoeg geen roest) heb ik 7 jaar gehad. In die tijd heb ik remblokken vernieuwd (2x) 1x uitlaat vernieuwd,1x spanningsregelaar vernieuwd,1x achterwiellager vernieuwd en dat was het wel zo'n beetje.
Als ik het vergelijk met een stuk jongere auto's van andere merken die ik vroeger heb gehad, dan is de reparatielijst van die andere auto's een stuk langer. Smile

Vreemd gaan kan voor even wel spannend zijn,maar op de langere duur leidt het vaak tot ellende Big Grin ;D
Antwoord
(simpele) 850? gaat weinig mee mis en rijd gewoon goed.

Latere BMW's en Audi's heb je veel keuze in maar zijn vaak nog wat prijzig ja. Wel hele goede keuze, alhoewel onderhoud pittig kan zijn.

Saab ben ik niet zo van onder de indruk. Blokken zijn vaak goed, maar hebben nog al eens wat roest geloof ik (kwam vorig jaar iemand met een Saab wat onderdeeltjes kopen en die 96-er Saab had al roest, blok was nog super met dik 4 ton...).
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
De bruine 244DL heb ik nog. Maar da's er niet eentje waar ik m'n vrouw lange tijd in wil laten rijden: geen stuurbekrachtiging en ik vind m net te oud om er lange termijn in te gaan rijden. Morgen gaat ie voor de APK, dus we zullen zien wat er aan versleuteld moet gaan worden. Heeft ie daarna wel 2 jaar APK!

850 heb ik ook aan zitten denken, maar te groot, afgekeurd qua model door m'n vrouw en voor E3500 koop je niet echt een recente (of wel, maar dan veeeeel km's). BMW vind ik niks voor m'n vrouw en nieuwere Audi's en BMW's liggen ook buiten budget.

Zag nu een mooie 9-3 LPT van 2001 met alles er op en eraan en net geen 200dkm voor een prijs die in de buurt van m'n budget komt. Heb je toch een aardig recente auto voor relatief weinig geld. Bod gedaan zonder te kijken, ben benieuwd. Zag dat Scantech voor Saabs net zoveel onderdelen levert als voor Volvo, dus dat maakt de onderdelenvoorziening al wat makkelijker als t te duur is bij de dealert.

'96-er 850's roesten trouwens ook, zie 850 forum van kerel die een 850R aan het opknappen was/is (totaal lijp die kerel, die maakt hem helemaal weer nieuw!). Schijnt niet heel abnormaal te zijn - verbaasde mij!

Maar goeie 244 blijft zeker ook een optie - zeker idd omdat ik ze goed ken en altijd wel een onderdeel heb liggen als er iets kapot gaat.
Antwoord
Ticcie schreef:Je snapt m al, de Saab is nu een serieuze optie. Heb al effe op het Saab forum zitten neuzen (mooi forum trouwens) en zie geen rare zaken. Natuurlijk is ie wat zwaarder dan de 306 en drinkt ie meer, dus de maandelijkse kosten zijn iets hoger, maar het is wel een erg leuke wagen voor weinig geld.

volgens mij kan je het "iet wat zwaarder" opkrikken tot nogal zwaarder.
er staat een 9-3 diesel op mijn naam en die weegt bijna 1400 kg Sad

succes
huidige auto's:
Volvo 245 GL 1979 (oude van Hein)

Voorheen:
Amazon '68, 245 combi fabrieks-VAN '86, 245 combi homebrew-VAN '88, 245 B21ET '83, 245 B21A '76, 245 B21A ‘78, 740 combi '88, 850 combi '96, 2x 940 B230F ‘97, V70 II 170pk ‘01 en V70 III D5 ‘08
Antwoord
Ticcie schreef:De bruine 244DL heb ik nog. Maar da's er niet eentje waar ik m'n vrouw lange tijd in wil laten rijden: geen stuurbekrachtiging en ik vind m net te oud om er lange termijn in te gaan rijden. Morgen gaat ie voor de APK, dus we zullen zien wat er aan versleuteld moet gaan worden. Heeft ie daarna wel 2 jaar APK!

Dan zet je er toch gewoon stuurbekr. in Wink
"Oud" zegt niet zoveel; de modellen van voor 1980 zijn qua carosserie vaak veel beter dan de 80-85 modellen.

Hij krijgt 2 jaar apk als ie van 1978 of ouder is...
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Iemand uit de buurt van Drenthe (Emmen) die even naar een Volvo wil gaan kijken? Rubicon 18 13.459 30 July 2012, 15:42
Laatste bericht: Rubicon
  Waar gaan ze heen? Dirk242 5 3.248 28 March 2009, 16:11
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)