Topics: 4
Mensen,ik zit met een vraag omtrent olieverversen icm. oliekoeler.
Als ik met de caravan rij,dan wordt de oliekoeler echt goed warm ,niks mis mee.
Vorige week bij terugkomst van VKB ook even oliekoeler gevoeld , nog niet handwarm.
Nu rijst bij mij de vraag, zit er dan een thermostaat in het olietraject , en zo ja, hoe gaat dit dan met olievervangen.
Topics: 55
Er zit inderdaad een oliethermostaat tussen je oliefilter en het motorblok (aluminium blok). Het is ook geheel gewoon dat de oliekoeler niet warm wordt bij 'normaal' gebruik van de motor. Zeker bij het koelere weer zal de thermostaat gewoon niet opengaan omdat de olie simpelweg niet warm genoeg wordt. In de thermostaat zit een waspen die door de hitte langzaam ombuigt als een soort bi-metaal (hoop dat ik het zo goed vertel Kaasie

). Als het warm genoeg is zal het extra circuit naar je oliekoeler worden geopend en wordt ook deze gebruikt.
Zelf hebben wij een B21et met oliegekoelde turbo. Bij normaal rijden en af en toe een keertje 160, is ook bij ons de koeler vaak gewoon nog koud of handwarm. Heel normaal dus.
Bij het vervangen van de olie zal er altijd deels olie in de koeler blijven zitten. In de boekjes staat echter wel aangegeven hoeveel liter er voor de koeler extra moet worden gerekend (weet niet precies hoeveel). Bij verversen hoef je er echter niet speciaal aandacht aan te besteden. Gewoon alles aftappen via e carterplug en opnieuw vullen en steeds even met de pijlstok controleren of er al voldoende inzit. Stel dat de koeler een keertje open is geweest kun je daarna nog even het peil opnieuw controleren.
Er blijft dus een deel van de olie in de koeler zitten. Ikzelf heb nog nooit gehoord dat mensen ook deze leidingen loskoppelen om ook dit circuit af te tappen. Vaak zit alles een beetje vastgerot en is het beter dit gewoon te laten zitten.
Dus als ik het goed zie, ik vervang de olie op de normale manier, en als ik de motor een keer echt warm draai , dan moet ik opnieuw olie peilen?
Maar als de oude olie er zegmaar 2jaar in de koeler blijft , is dit dan niet slecht als die ouwe zooi er weer bij komt ,als de motor weer een keer
echt warm wordt?
Er zijn sowieso veel discussies geweest over de kwaliteit of meer de degradatie van de kwaliteit van motorolie. Vele geven aan dat olie zijn kwaliteit nauwelijks verliest en dat je er rustig 100000 km mee kan rijden. Daarbij gebruiken de meeste oudere motoren ook wel wat olie of lekken de pakkingen hier en daar, waardoor je met regelmaat wel weer wat olie moet toevoegen en het algeheel dus steeds al wordt ververst.
In theorie heb je gelijk als je zegt dat een deel van de olie uit de koeler moeilijk is te wisselen en dus blijft zitten. Echter gaat het om maar ongeveer een liter of zelfs nog minder als ik mij niet vergis. Ik zou mij er persoonlijk niet zo druk om maken. Anders moet je gewoon regelmatig even de auto flink op zijn staart trappen of met de caravan de even een rondje rijden

;D.
Als je het echt allemaal wilt verwijderen kun je sowieso beter de banjobouten bij het motorblok van de leidingen loskoppelen. Zelf zou ik de koppeling bij de koeler zelf niet losdraaien omdat deze meestal echt vastgerot zijn. Maar met wat kruipolie moet ook dat tot de mogelijkheden behoren als je het idee hebt dat het er nog goed uitziet.
Suc6
Topics: 28
er blijft iets van een half litertje achter in de cooler.
dit hoef je dus alleen de eerste keer er in het carter te gooien als je de cooler gedemonteerd is geweest en alles leeg is gelopen.
dan de eerste keer als de cooler dan open gaat blijft deze halve liter achter in de cooler.
dan moet je het ff aan vullen.
bij een verversing hoef je dit niet te vervangen.
uitleg van daanheijn over vast rotten is waar.
je draait zo de aansluiting uit de alu.cooler vandaan.
je moet het zo zien.
in je auto zit maar een 4.5liter olie.
de olie smeert, koelt EN HOUD de viezigheidjes in de olie (achter gelaten door slijtage van demotordelen en verbranding) vast zodat deze niet bezinken in de caterterpan.
de olie moet dus op de aangeschreven fabrieks km ververst of ZEKER 1MAAL PER jAAR.
als je weinig km maakt per jaar komt er veel condenswater in de olie
omdat het water slecht verdampt op korte ritjes is er een hoger slijtage patroon van de motor ook omdat er vaker gestart word.
je kan dan ook beter iets eerder verversen voor een schonere motor met korte ritjes.
de 4.5 liter olie moet dus alle vieze deeltjes gangbaar houden zodat deze niet bezinkt in de carterpan.
het oliefilter haalt de grofste deeltjes eruit
maar de fijnste deeltjes gaan door het filter weer het olie circuit in.
dus geeft de slijtage aan de lagers end.
als jij met je 4.5 liter 100000km wilt rijden doe je best.
maar je zult weinig plezier van je motor hebben.
Nee hoor, het verversen van de olie doen ook wij elk jaar wel een keer. Maar de koeler laten we lekker zitten.
Bij deze de hoofdreden van de vraag:Er zit nu 5w50 volsynteet in het blok(dus ook in de koeler),
en ik denk er over om over te gaan op 10w40 half/synteet.
Topics: 42
ik heb er 10W50 inzitten
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Wij hebben ook 10W40 half erin zitten.
Topics: 52
ik had 10W40 synthetisch; dat spoot eruit :-[
dus nu 15W40 en dat druppelt eruit
huidige auto's:
Volvo 245 GL 1979 (oude van Hein)
Voorheen:
Amazon '68, 245 combi fabrieks-VAN '86, 245 combi homebrew-VAN '88, 245 B21ET '83, 245 B21A '76, 245 B21A ‘78, 740 combi '88, 850 combi '96, 2x 940 B230F ‘97, V70 II 170pk ‘01 en V70 III D5 ‘08